De letters IGDI staan voor Interactief, Gedifferentieerd, Directe Instructie. Het IGDI-model is een variant op het Directe Instructie model en is gebaseerd op twee principes:
- De leerkracht demonstreert doelgericht en geeft uitleg.
- De leerlingen leren door oefening en herhaling.
Het doel van het IGDI-model is dat alle leerlingen de basisstrategieën beheersen van een bepaalde leerstof. Maar ook dat er ruimte is voor convergente differentiatie: alle leerlingen moeten de minimumdoelen halen, maar de weg hiernaartoe is verschillend.
Er is een verdeling in verschillende fasen. De eerste fasen van het IGDI-model creëren condities om te leren. In de daaropvolgende fasen wordt geleerd. De fasen van het IGDI-model zijn:
- Gezamenlijke start van de les: hierin wordt een korte introductie aan de hele groep gegeven.
- Interactieve instructie voor de basis- en zorgleerlingen en een werkuitleg aan de plusleerlingen zodat zij aan het werk kunnen.
- Begeleid inoefenen: onder begeleiding van de leerkracht oefenen de leerlingen de strategie.
- Zelfstandig werken van de basisleerlingen en het geven van verlengde instructie aan de zwakke leerlingen.
- Zelfstandig werken van de hele groep: de leerkracht loopt rond en helpt waar nodig.
- Afsluiting van de les: een reflectie met de hele groep op de les.
De instructie en begeleide inoefening zijn interactief. Deze activiteiten zijn daardoor niet geheel leraargestuurd, maar de leerlingen leveren een actieve bijdrage, bijvoorbeeld door middel van coöperatieve werkvormen, zoals denken-delen-uitwisselen.
Boeken over directe instructie
en
Laatst geactualiseerd op 30 december 2024