Geheugen
Geheugen is het vermogen om informatie te onthouden. De drie aspecten van het geheugen zijn:
- het opslaan van informatie
- het bewaren van informatie
- het terugzoeken van informatie
Als nieuwe kennis en vaardigheden in de hersenen worden opgeslagen spreken we van leren. Als informatie in het geheugen verloren gaat, spreken we van vergeten.
Het geheugen kan ingedeeld worden op basis van tijd: het zintuiglijk, korte termijn en lange termijn geheugen. Het geheugen kan ook ingedeeld worden op basis van beleving: het expliciete -bewuste- geheugen en het impliciete -onbewuste- geheugen.
Het geheugen kan in de hersenen niet op één plek gelokaliseerd worden, omdat er verschillende gebieden in de hersenen zijn die een bijdrage leveren aan het geheugen. Globaal kun je zeggen dat informatie de hersenen binnen komt via de zintuigen ogen, oren, neus, huid en tong. Voor het ontvangen en doorgeven van de zintuigelijke prikkels is de thalamus - een gebied diep in de hersenen – heel belangrijk. De prikkels worden doorgegeven aan onder andere de hersenschors (cortex). In verschillende gebieden, onder andere de hippocampus en amygdala wordt de informatie opgeslagen. Vooral de voorste gebieden van de hersenschors (frontaalkwab) zijn heel belangrijk voor het geheugen. Door zenuwnetwerken zijn deze gebieden onderling verbonden.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 4 augustus 2022
Gerelateerd
![Hoogbegaafdheidscoach in het primair onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Hoogbegaafd po wijleren.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Dyscalculie - Wat is dat?](https://wij-leren.nl/images/iconen/Zelfsturing en executieve functies stimuleren in spel-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Verbeteren leerprestaties](https://wij-leren.nl/images/iconen/ict-kennis-geheugen-100.jpg)
![Cognitieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-definitie-cognitie-100.jpg)
![Cognitieve kennis](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-cognitieve-kennis-100.jpg)
![Overzicht serie cognitieve en executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-intro-overzicht-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-deel-twee-100.jpg)
![Executieve functies definitie](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitleg-executief-functioneren-100.jpg)
![Executieve functies discussie](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-indeling-discussie-100.jpg)
![Componenten executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-componenten-ontwikkeling-100.jpg)
![belang executief functioneren](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-belang-executief-functioneren-100.jpg)
![cognitieve en executieve functies informatieverwerking](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-model-informatieverwerking-100.jpg)
![Executieve en cognitieve functies praktisch handelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-praktisch-handelen-100.jpg)
![Cognitieve kennis](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-cognitieve-kennis-100.jpg)
![Overzicht serie cognitieve en executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-intro-overzicht-100.jpg)
![Cognitieve kennis](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-cognitieve-kennis-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-deel-twee-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-deel-twee-100.jpg)
![Onderdelen geheugenstructuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-gesofisticeerd-proces-menselijk-geheugen-100.jpg)
![10 veelgestelde vragen executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/executieve-functies-jong-kind-100.jpg)
![Van brokkelbrein naar focus](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-brokkelbrein-naar-focus -100.jpg)
![Digitale dementie](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitale-dementie-manfred-spitzer-100.jpg)
![Hersenbeest](https://wij-leren.nl/images/iconen/hersenbeest-harm-klifman-100.jpg)
![Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Executieve functies in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Dyslexie of leesprobleem? Tjipcast 025](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![IQ test in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
53 bewegend leren
42 dyscalculie
75 dyslexie
98 executieve functies
52 hersenen
69 iq-test