Angststoornis

Een angststoornis is een overmatige angst in het dagelijks leven die regelmatig voorkomt zonder dat er echt gevaar is. De angst kan zich uiten in lichamelijke kenmerken als: rusteloosheid, trillen, zweten, duizeligheid, buikpijn of hoofdpijn, slapeloosheid, flauwvallen, misselijkheid,  of andere lichamelijke uitingen. Cognitief kan een angststoornis zich uiten in slechte concentratie, nare gedachten en/ of overmatig piekeren.


Iedereen is weleens angstig maar als de angst extreem groot is en lang aanhoudt kan er sprake zijn van een angststoornis.
Een angststoornis bij kinderen kan gedrag te zien geven als:

  • Vaak geruststelling vragen
  • Opstandig gedrag
  • Prikkelbaar zijn of veel huilen
  • Angstige of onbekende situaties uit de weg gaan.


Er zijn verschillende angststoornissen, sommige ook fobieën genoemd zoals:

  • Gegeneraliseerde angststoornis: overal bang voor zijn, veel piekeren
  • Sociale angststoornis: bang om tekort te schieten in sociale situaties
  • Posttraumatische stressstoornis: herbeleven van een nare gebeurtenis
  • Specifieke fobie: voor bijvoorbeeld dieren, pleinen, bloed, bepaalde situaties
  • Separatie angststoornis: bang om gescheiden te zijn van dierbaren
  • Obsessief-compulsieve stoornis: dwang om bepaalde handelingen vaak te verrichten
     

Gerelateerd

cursus
Omgaan met rouw en verlies
Omgaan met rouw en verlies
Vierdaagse cursus over rouwbegeleiding bij leerlingen
Medilex Onderwijs 
Faalangst uitleg
Faalangst - Signalering en praktische tips
Arja Kerpel
ADHD uitleg
ADHD - symptomen - kenmerken - diagnose - behandeling
Arja Kerpel
Hechtingsstoornissen
Hechtingsstoornissen - kenmerken - signalering - tips
Arja Kerpel
Functionele buikpijn - wat kan de leerkracht?
Omgaan met functionele buikpijnklachten bij kinderen
Peter de Vries
Invloed van kindermishandeling en jeugdervaringen
Jeugdervaringen beïnvloeden hele leven
redactie
Getraumatiseerde kinderen
Connectie in plaats van correctie - kinderen met trauma
Willem de Jong
Onveilige hechting
Een neurobiologisch perspectief op hechtingsproblematiek
Henk Galenkamp
Gedragsproblemen
Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen
Machiel Karels
HGD diagnostiek
HGD - handelingsgerichte diagnostiek
Noëlle Pameijer
Dyslexie en depressie
Depressie en angst bij basisschoolleerlingen met dyslexie
Anna Bosman
Hechting en adoptie
Adoptiekinderen bij start op basisschool extra kwetsbaar
Marion van Olst
Kinderen met een psychotrauma
Trauma? Dat komt bij ons op school niet voor...
Anton Horeweg
De traumasensitieve school
De traumasensitieve school
Marleen Legemaat
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Anton Horeweg
Vluchtelingenkinderen
Ontwrichte kinderen in het onderwijs
Willem de Jong
Misdiagnose van hoogbegaafden
Misdiagnose van hoogbegaafden
Arja Kerpel
Gedragsproblemen in de klas
Gedragsproblemen in de klas
Arja Kerpel
Traumasensitief team bij psychotrauma
Kinderen in de knel interesseren ons geen knal
Anton Horeweg


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Verhindert werkdruk docenten in mbo goed onderwijs?
Verhindert werkdruk van docenten in mbo goed onderwijs?
Onderwijs aan gestresste leerlingen in instelling
Leerlingen onder stress: direct onderwijs geven of even wachten?
Effect van lerarenstress op henzelf en op hun leerlingen
Gestresste leraren: wat is hun invloed op leerlingen?
Meisjes risicomijdend?
Zijn meisjes meer risicomijdend dan jongens?
Falen en succes
Van faalervaring naar leerervaring: Zijn reacties van leerlingen op lage cijfers te beïnvloeden?
[extra-breed-algemeen-kolom2]







Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.