Rouwverwerking

Wat is rouwverwerking?

Rouwverwerking gaat over de manier waarop iemand weer zijn evenwicht probeert terug te vinden na het verlies van iets (huis, baan, gezondheid) of iemand (familielid, dierbare). Rouwverwerking is het heftigst als het om een onherstelbaar verlies gaat zoals verlies van een dierbare of verlies van gezondheid.
Verlies zorgt voor gevoelens van leegte, verdriet en neerslachtigheid. Ook gevoelens als angst, woede,en onbegrip kunnen voorkomen.

Bekend is de indeling van Kübler-Ross die 5 fasen onderscheidt in het rouwverwerkingsproces. Deze fasen worden niet altijd chronologisch doorlopen en kunnen van persoon tot persoon verschillen qua intensiteit.  

  • Ontkenning: de waarheid is té erg dus wordt geheel of gedeeltelijk ontkend. Er is een soort verdoving waarin emoties soms niet toegelaten worden.
  • Boosheid; woede en boosheid kunnen zich richten op artsen, de omgeving, God, de slecht-nieuwsbrenger.
  • Het gevecht aangaan; mensen gaan zichzelf doelen stellen om te kunnen verwerken, bijvoorbeeld marathons lopen tegen een bepaalde ziekte, stoppen met roken, of bijvoorbeeld in geval van rouw om scheiding een rechtzaak aangaan.
  • Depressie; als de eerste fases niet blijken te helpen, kunnen depressieve gevoelens toeslaan. Men voelt zich machteloos omdat niets van de vorige fases hielp.
  • Aanvaarding; er wordt geprobeerd het verlies een plek te geven en zich te richten op dingen in het leven die er nog zijn.

Bij kinderen kan rouwverwerking zich anders uiten. Jonge kinderen kunnen nog niet altijd woorden geven aan hun emoties, ze trekken zich terug of worden juist onhandelbaar. Veel kinderen hebben na het overlijden van iemand die dicht bij hen stond, last van scheidingsangst. Sommige kinderen cijferen hun eigen gevoel weg omdat ze zien dat ouder(s) al zoveel verdriet hebben.

In de rouwverwerking kan het helpen om hulp te zoeken bij deskundigen of lotgenoten.
 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 5 augustus 2022

Gerelateerd

Lespakket
Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB 
Webinar
Burgerschap door sociale cohesie in de klas
Burgerschap door sociale cohesie in de klas
Webinar met Gert-Jan Veerman
Wij-leren.nl Academie 
E- learning module
Gedragsproblemen (vo)
Gedragsproblemen (vo)
Zes modules met Anton Horeweg
Medilex Onderwijs 
Scholing
Werkplezier en zelfreflectie
Werkplezier en zelfreflectie
We willen minder druk en meer plezier op de werkvloer, maar hoe doe je dat?
oo.nl 
Veilig van A naar B met Streetwise DigitaalGedragsproblemen
Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen.
Machiel Karels
Hechtingsstoornissen
Hechtingsstoornissen - kenmerken - signalering - tips
Arja Kerpel
Hechting en adoptie
Adoptiekinderen bij start op basisschool extra kwetsbaar
marion-van-olst
Invloed van kindermishandeling en jeugdervaringen
Jeugdervaringen beïnvloeden hele leven
redactie
Getraumatiseerde kinderen
Connectie in plaats van correctie - kinderen met trauma
Willem de Jong
Kinderen met een psychotrauma
Trauma? Dat komt bij ons op school niet voor...
Anton Horeweg
Sociale veiligheid, wat is het
Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1-
Henk Galenkamp
Sociale veiligheid - omgaan met angst en boosheid
Sociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2-
Henk Galenkamp
De traumasensitieve school
De traumasensitieve school
Marleen Legemaat
Vluchtelingenkinderen
Ontwrichte kinderen in het onderwijs
Willem de Jong
Traumasensitief team bij psychotrauma
Kinderen in de knel interesseren ons geen knal
Anton Horeweg


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.
Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.
redactie
Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs
Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs
redactie
Gezinsproblematiek en gedragsontwikkeling
Gezinsproblematiek: wat doet dit met een kind?
Hoogbegaafde kinderen homogene of heterogene klas
Wanneer voelen hoogbegaafde kinderen zich op hun plek?
Loopbaanbegeleider van invloed op welbevinden mbo-er
Heeft een vaste LOB-begeleider meerwaarde voor studenten?
Effect van inrichting van schoolgebouw
Wat is het effect van de inrichting van schoolgebouwen?
Inzet en inzicht door sociogrammen
Hoe zet je sociogrammen bruikbaar in?
Beoordelen door leraren op verschillende wijzen en self-efficacy
Welke wijze van beoordelen draagt bij aan self-efficacy?
Voelen leerlingen zich veiliger op vo in een kleine klas?
Voelen kleine klassen veiliger voor onderbouwleerlingen voortgezet onderwijs?
Effectieve interventies bij gedragsproblemen
Wat zijn effectieve interventies bij gedragsproblemen?
Inburgeraars en het nut van het vut-model
Volwassen inburgeraars en het nut van het vut-model
Effectieve methoden in het omgaan met culturele diversiteit
Hoe ga je om met culturele diversiteit bij politiek gevoelige onderwerpen?
Motivatie verhogen TIME
Verbetering motivatie en studieloopbaan in het mbo met TIME - OnderwijsBewijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]



angststoornis
burn-out
depressie
parentificatie
welbevinden

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest