Rouwverwerking

De manier waarop iemand weer zijn evenwicht probeert terug te vinden na het verlies van iets (huis, baan, gezondheid) of iemand (familielid, dierbare). Rouwverwerking is het heftigst als het om een onherstelbaar verlies gaat zoals verlies van een dierbare of gezondheid.
Verlies zorgt voor gevoelens van leegte, verdriet en neerslachtigheid. Ook gevoelens als angst, woede,en onbegrip kunnen voorkomen.

Bekend is de indeling van Kübler-Ross die 5 fasen onderscheidt in het rouwverwerkingsproces. Deze fasen worden niet altijd chronologisch doorlopen en kunnen van persoon tot persoon verschillen qua intensiteit.  

  • Ontkenning: de waarheid is té erg dus wordt geheel of gedeeltelijk ontkend. Er is een soort verdoving waarin emoties soms niet toegelaten worden.
  • Boosheid; woede en boosheid kunnen zich richten op artsen, de omgeving, God, de slecht-nieuwsbrenger.
  • Het gevecht aangaan; mensen gaan zichzelf doelen stellen om te kunnen verwerken, bijvoorbeeld marathons lopen tegen een bepaalde ziekte, stoppen met roken, of bijvoorbeeld in geval van rouw om scheiding een rechtzaak aangaan.
  • Depressie; als de eerste fases niet blijken te helpen, kunnen depressieve gevoelens toeslaan. Men voelt zich machteloos omdat niets van de vorige fases hielp.
  • Aanvaarding; er wordt geprobeerd het verlies een plek te geven en zich te richten op dingen in het leven die er nog zijn.

In de rouwverwerking kan het helpen om hulp te zoeken bij deskundigen of lotgenoten.
 

Gerelateerd

E- learning module
Gedragsproblemen (vo)
Gedragsproblemen (vo)
Zes modules met Anton Horeweg
Medilex Onderwijs 
Gedragsproblemen
Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen.
Machiel Karels
Hechtingsstoornissen
Hechtingsstoornissen - kenmerken - signalering - tips
Arja Kerpel
Invloed van kindermishandeling en jeugdervaringen
Jeugdervaringen beïnvloeden hele leven
redactie
Getraumatiseerde kinderen
Connectie in plaats van correctie - kinderen met trauma
Willem de Jong
Hechting en adoptie
Adoptiekinderen bij start op basisschool extra kwetsbaar
Marion van Olst
Kinderen met een psychotrauma
Trauma? Dat komt bij ons op school niet voor...
Anton Horeweg
Sociale veiligheid, wat is het
Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1-
Henk Galenkamp
Sociale veiligheid - omgaan met angst en boosheid
Sociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2-
Henk Galenkamp
De traumasensitieve school
De traumasensitieve school
Marleen Legemaat
Vluchtelingenkinderen
Ontwrichte kinderen in het onderwijs
Willem de Jong
Traumasensitief team bij psychotrauma
Kinderen in de knel interesseren ons geen knal
Anton Horeweg


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Toename ongewenst gedrag sinds 2010
Neemt ongewenst en lastig gedrag toe in het basisonderwijs?
Verhindert werkdruk docenten in mbo goed onderwijs?
Verhindert werkdruk van docenten in mbo goed onderwijs?
Onderwijs aan gestresste leerlingen in instelling
Leerlingen onder stress: direct onderwijs geven of even wachten?
Traumasensitief lesgeven aan vluchtelingkinderen
Heeft traumasensitief lesgeven effect op vluchtelingkinderen?
Effect van lerarenstress op henzelf en op hun leerlingen
Gestresste leraren: wat is hun invloed op leerlingen?
[extra-breed-algemeen-kolom2]





Motivatie van jongeren

Inschrijven nieuwsbrief

angststoornis
burn-out
depressie

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest