Kennisplatform
Schrijf nu in voor boeiende gratis webinars en leermodules!

Cito-score

Dossier: alle informatie over Cito-score

Wat is een Cito-score?

De term Cito-score verwijst naar de score die een leerling behaalt op een toets van Cito. Dit taalgebruik ontstond in een periode waarin Cito een dominante rol speelde op de onderwijsmarkt, waardoor 'Cito' vrijwel synoniem werd voor 'toets'. Inmiddels zijn er meerdere aanbieders van zowel LVS-toetsen als de doorstroomtoets, waardoor het gebruik van de term minder vanzelfsprekend is geworden. De toetsen van Cito dragen tegenwoordig de naam Leerling in Beeld, zowel voor de LVS-toetsen als voor de doorstroomtoets.
 

Toetsen van het leerlingvolgsysteem

De toetsen van het Leerlingvolgsysteem (LVS) gebruiken doorgaans twee soorten normeringen om de resultaten weer te geven: letterscores (A t/m E) en Romeinse cijfers (I t/m V).

  • Bij de letterscores staat A voor het hoogste niveau en E voor het laagste niveau.
  • Bij de normering met Romeinse cijfers geeft I het hoogste niveau aan en V het laagste niveau.

Deze normeringen bieden een duidelijke en gestandaardiseerde manier om de prestaties van leerlingen te interpreteren. 

De A-E-normering en de I-V-normering van Citotoetsen verschillen in hoe ze de prestaties van leerlingen indelen op basis van percentages. In de onderstaande tabel zijn beide normeringen overzichtelijk naast elkaar gezet om deze verschillen te verduidelijken.
A-E normering versus I-V normering

Doorstroomtoets

In het verleden werd de Cito-score weergegeven op een schaal van 500 tot 550. Deze score diende als een richtlijn voor het schooladvies dat aan ouders werd gegeven. Echter, scholen hadden de vrijheid om op basis van andere overwegingen een afwijkend advies te geven.

Met de introductie van de doorstroomtoets in 2024 is deze toets leidend geworden bij het vaststellen van schooladviezen. Het doel hiervan is om kansengelijkheid onder leerlingen te bevorderen. De verschillende aanbieders van de doorstroomtoets hanteren elk een eigen scoringssysteem. 

Verder lezen

Met de doorstroomtoets zijn veel problemen en daarom is er veel discussie over. Een belangrijk punt van kritiek is dat de toets slechts een beperkt deel van de leerstof omvat waar leerlingen gedurende hun schooltijd aan hebben gewerkt. Daarnaast worden de resultaten van de doorstroomtoets regelmatig op een onjuiste manier gebruikt, bijvoorbeeld voor het opstellen van ranglijsten van scholen. Dit kan leiden tot ongewenste competitie en een verkeerd beeld van de kwaliteit van scholen. Voor meer informatie over dit onderwerp, lees de volgende artikelen: Rankinglijst eindtoetsen verwerpelijk! en dit overzichtsartikel over de doorstroomtoets. 

De onderstaande boeken bieden een waardevolle en verdiepende kijk op leren en ontwikkelen, waarbij toetsing niet als centrale peiler wordt gebruikt:

Ik snap het wel maar niet zo snel

Peuters en kleuters onder druk

Slim maar

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 25 februari 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Hoe geef je een passend schooladvies?Hoe geef je een passend schooladvies?
 Wij-leren.nl Academie
Wat is formatieve evaluatie?Wat is formatieve evaluatie?
 Wij-leren.nl Academie
Grip op stress bij jongerenGrip op stress bij jongeren
 Medilex Onderwijs

Boeken

Leraren zijn net echte mensen
Leraren zijn net echte mensen -
Arja Kerpel
Leraren hebben meer vakantie
Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken
Arja Kerpel
Basisonderwijs met/zonder basis
Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis
Helèn de Jong

Samenvatting

Volgen van de ontwikkeling
Volgen van ontwikkeling: evalueren - normeren - LVS - rapportage
Arja Kerpel
wat is de doorstroomtoets
Wat is de doorstroomtoets?
Machiel Karels
Effect woordbeoordelingen op schoolrapport in plaats van cijfers bo
Het effect van tekstuele beoordelingen op basisschoolrapporten
redactie

Opinie

Havo is geen optie
Havo is geen optie
Peter de Vries
Interview Roel Bosker
Excellente leerlingen kunnen zich heel goed redden
René Leverink
Publicatie eindtoets
Rankinglijst scores eindtoets verwerpelijk
Machiel Karels
Wegcijferen door toetsen
Laat je niet wegcijferen
Paul Filipiak
Update Citonormen
Update van de Cito-normen: inflatie en desastreuze gevolgen
Marjolein Zwik
Meer aandacht voor hart en handen, niet alleen voor het hoofd
Onderwijs te eenzijdig gericht op kennisresultaat
Alex de Bruijn
Wat zijn metingen in het onderwijs waard?
Wat zijn metingen in het onderwijs waard?
Ewald Vervaet
discussies doorstroomtoets - deel 1 - twee doelen
Discussies over de doorstroomtoets (1): twee doelen, een toets
Nico den Breejen
discussies doorstroomtoets - deel 2 - overwaardering
Discussies doorstroomtoets (2): overwaardering van een te smalle toets
Nico den Breejen
discussies doorstroomtoets - deel 3 - objectief of subjectief
Discussies doorstroomtoets (3): Objectieve graadmeter of versterker van ongelijkheid?
Nico den Breejen
discussies doorstroomtoets - deel 4- stigmatisering en prestatiedruk
Discussies doorstroomtoets (4): Stigmatisering en prestatiedruk
Nico den Breejen

Verdieping

Doorstroomtoets - overzichtsartikel
De rol en impact van de doorstroomtoets in het basisonderwijs: een onderwijskundig perspectief
Nico den Breejen
Oplossing onderwijscrisis
Hoe redden we het onderwijs wèl?
Ewald Vervaet
Schooladvies - deel 1 - proces
Passend schooladvies (1): Het proces achter een passend schooladvies
Nico den Breejen
Schooladvies - deel 2 - bouwstenen
Passend schooladvies (2): De bouwstenen voor een passend schooladvies
Nico den Breejen
schooladvies - deel 3 - welk gewicht?
Passend schooladvies (3): De rol van toetsen en leerkrachten bij het schooladvies
Nico den Breejen
leren is hoofdzaak, diploma bijzaak
Leren is hoofdzaak, diploma's een bijzaak
Joost van der Horst
Ouders pleitbezorgers van het schooladvies
Leraren onder druk door ouders vanwege schooladvies groep 7/8
Peter de Vries
10 problemen Eindtoets
10 pittige problemen met de Eindtoets Basisonderwijs
Machiel Karels
Doubleren of doorstromen
Hoe effectief is zittenblijven in het primair onderwijs?
Noëlle Pameijer
Leerwinst formatief toetsen
Grotere leerwinst door begeleiding leerkrachten bij gebruik formatieve toetsen
Annemieke Top
Toetsuitslag interpreteren
Leren van de toetsuitslag
Eveline van Baalen
Citoscore misverstanden
Meten is niet alles weten
Teije de Vos
Tegenvallende toetsresultaten
De resultaten vallen tegen. Wat nu?
Jos Cöp
De staat van het onderwijs in 2020
De Staat van het Onderwijs 2020
Myriam Lieskamp
De invloed van classificatie op het onderwijs
Wat zegt classificatie?
Mathilde Tempelman-Lam
Minimale toetsing in schema gezet
Minimale Toetsing LVS
Teije de Vos
Referentieniveaus basisonderwijs
De referentieniveaus voor het basisonderwijs
Maarten van der Steeg
Hoe de doorstroomtoets het curriculum en het onderwijsmodel bepaalt
Toetsing in het basisonderwijs: nuttig of belemmerend?
Karen Heij
Beoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)
Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)
Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)
Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)
Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)
Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)
Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)
Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7)
Corine Treffers
Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Corine Treffers
Waarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevat
Preventie van schoolproblemen (1) - Reguliere onderwijsorganisatie en schoolproblemen
Ton Mooij
schooladvies - deel 4- valkuilen
Passend schooladvies (4): Zeven valkuilen bij het geven van het schooladvies
Nico den Breejen
schooladvies - deel 5- communicatie ouders en doorstroomtoets
Passend schooladvies (5): Oudergesprekken en de rol van de doorstroomtoets
Nico den Breejen

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.