Onderwijs2032
Onderwijs2032 professionalisering Stellingen #2032 Curriculum geen visie Time-out 2032 Platform #onderwijs2032 Vreemde talen onderwijs Overdenkingen Schnabel I Nationaal curriculum
Algemeen
Verantwoordelijkheid nemen 10 vragen bij OGW Lezend in Biesta Meritocratie en scholen Doel van onderwijs Methode kiezen Mindfulness ineffectief Onderwijs idealisten Onderwijs slaat door Onderwijssysteem en creativiteit Kind is méér dan getal Pijnpunten basisonderwijs Verwachtingen Meer ruimte vrij spel Onderwijsakkoord 2013
betrokkenheid
Luc Stevens over ouderbetrokkenheid
LVS
Update Citonormen Cito hernormering DTT niet formatief Minder standaardtesten Een sober leerlingvolgsysteem Wegcijferen door toetsen
LVS - Eindtoets
Onderwijsinspectie eindtoets Eindtoets overbodig Verplichting Eindtoets ongewenst
LVS - Kleuters
Groep 1 en 2 niet toetsen Kleuters en inspectie Kleuters toetsen Stop de kleutertest
LVS - leestoetsen
Data analyse
Ouders
Participerende ouders
ADHD
ADHD is geen ziekte
Groepsplan
Groepsplangedoe
Intelligentie
Intelligentie Structuur Test WISC-III of RAKIT-2?
Professionalisering
Staat van de leraar Kwaliteit opleiding
Onderwijskwaliteit
Brede vorming Kwaliteit in de klas Ontwikkeling kwaliteitszorg Kwaliteitszorg onderzoek Publicatie eindtoets Onderwijsontwikkeling Toegevoegde waarde
Coöperatief leren
Onderzoekend leren
Klimaat
Pedagogische tact
Leren
21st century skills Huiswerkbegeleiding
Lezen - dyslexie
Ontwikkelingsdyslexie Dyslexieverklaring terecht?
Jonge kind
Ontwikkeling peuter
Leiding geven
Balans in basisbehoeften Drie soorten beleid Dienend leiderschap Schoolleider als hitteschild Visie en kernwaarden Leiderschap tonen Positie schoolleider Teamontwikkeling
Onderwijssysteem
21st century skills
Jonge kind
Kleuters en spel
Motivatie
Interne sturing
Opvoeden
Kinderen opvoeden
Middelen
ICT in kindcentra
Problemen
Werkdruk werkgelegenheid Aanpak probleemjongeren Digitale media en kinderhersenen Psychiatrische diagnose Kleuters en iPads Werkdruk bespreken Werkdruk normjaartaak
Passend onderwijs
Luc Stevens over passend onderwijs Inzet klassenassistent

 

Opinie

Kennis is niet neutraal. Elk thema kun je een persoonlijke invulling geven. Op deze pagina’s geven inhoudelijke specialisten hun mening over actuele onderwijskundige ontwikkelingen.

 

Onderwijs2032 professionalisering
Onderwijs2032 als nadere professionalisering
Er is veel kritiek gekomen op het advies van Ons Onderwijs 2032. We moeten echter met het badwater niet het kind weggooien. Een oproep om verder mee te denken over curricula.
Stellingen #2032
Goed onderwijs in 2032? Vijf stellingen!
Kanttekeningen bij onderwijs 2032 aan de hand van vijf stellingen. Wat ertoe doet bij onderwijs en opvoeding is niet veranderd in 2032.
Curriculum geen visie
Een curriculum is nog geen visie
Het eindadvies van Platform Onderwijs2032 heeft de discussie zeker verder verdiept en aangescherpt. Dat is positief, maar de discussie is nog niet af.
Time-out 2032
Ons onderwijs 2032: hoe nu verder?
De weerstand tegen advies Onderwijs2032 is groot, waardoor een time-out is ontstaan. Dit geeft ruimte voor leerkrachten om zelf verantwoordelijkheid te nemen!
Platform #onderwijs2032
Het platform #onderwijs2032: hun eerste advies
Platform #Onderwijs2032 publiceerde eerste concrete advies. Opvallende zaken hieruit worden tegen het licht gehouden en in een historische context geplaatst.
Vreemde talen onderwijs
Platform Onderwijs2032 helpt vreemde talen onderwijs om zeep
Platform #Onderwijs2032 wil alléén Engels verplichten. Fenedex, vereniging Nederlandse exporteurs: afnemen kennis Duits vormt groot risico voor export Duitsland.
Overdenkingen Schnabel I
Enkele overdenkingen bij Schnabel I #onderwijs2032
Enkele kanttekeningen bij het voorstel van het platform #onderwijs2032. Moet Engels vanaf kleuterleeftijd een speerpunt zijn? Is schrijven overbodig? Is kennis minder belangrijk?
Nationaal curriculum
De vorming van een nationaal curriculum: #onderwijs2032
Iedereen in Nederland kan meedenken over het onderwijs en een nieuw te vormen nationaal curriculum. Een hoffelijk streven! Bij deze werkwijze zijn echter ook kanttekeningen te maken.
Verantwoordelijkheid nemen
Geef de leerkracht zijn vak terug!
In dit artikel wordt ingegaan op enkele afleidingen en destructieve bewegingen in het onderwijs er er wordt aangegeven hoe het onderwijs zich weer op de juiste zaken kan richten.
10 vragen bij OGW
10 vragen bij opbrengstgericht werken
Opbrengstgericht werken is aardig in zwang. Scholen de maat nemen op basis van harde meetbare resultaten lijkt de nieuwe standaard. Het is echter de vraag of dit wel een goed idee is.
Lezend in Biesta
Lezend in Biesta
Lezend in Biesta deelt Harm Klifman in dit artikel zowel zijn bewondering als zijn reserves voor onderwijspedagoog Biesta. Of is het toch onderwijsfilosoof Biesta?
Meritocratie en scholen
De schutting van de school is van glas!
De scholen worden in de huidige maatschappij in toenemende mate geconfronteerd met allerlei acties, onderzoeken en wedstrijden. Hoe ga je daar mee om?
Doel van onderwijs
Luc Stevens: Neutraal onderwijs is een illusie
Machiel Karels sprak uitgebreid met Luc Stevens over actuele onderwijskundige thema’s. Dit tweede artikel gaat over het doel van onderwijs.
Methode kiezen
Toe aan een nieuwe methode
Een nieuwe methode? OCW stelt de kerndoelen vast. Maar wat zijn de onderwijsbehoeften van uw leerlingpopulatie? Ga daarover in gesprek met de uitgeverij.
Mindfulness ineffectief
Mindfulness veelbelovend of ineffectief
Mindfulness effectief? Misschien hebben kinderen vooral oefening nodig in niet telkens afgeleid worden door onze almaar interessanter wordende wereld.
Onderwijs idealisten
Onderwijs en de idealisten
Het onderwijs verkeert in een spagaat tussen prestaties verhogen en kindgerichtheid. Allerlei organisaties proberen hun idealen in het onderwijs te verwezenlijken.
Onderwijs slaat door
Het onderwijs slaat door
Sinds de Tweede Wereldoorlog zijn er steeds accentverschillen te zien geweest in de relatie tussen het onderwijs en het kind. Steven Pont onderscheidt daarin drie fasen en stelt een voorzichtige vraag bij de laatste ontwikkelingen.
Onderwijssysteem en creativiteit
Blijven kleuren!
Onderwijssystemen zijn net kleurplaten. Er is een prachtig plaatje uitgetekend. Soms best ingewikkeld ook. De werkelijkheid wordt bepaald door de inkleuring.
Kind is méér dan getal
Een leerling is méér dan een getal
Resultaten van leerlingen worden vaak uitgedrukt in getallen. Dat heeft zeker zijn waarde, maar een kind is uniek en dus meer dan wat in getallen te vangen is.
Pijnpunten basisonderwijs
Twee pijnpunten in ons basisonderwijs
Er is veel aan de hand in het onderwijs. Vanuit de wetenschap wijs ik twee factoren aan: allerlei leerstof wordt te vroeg aangeboden en het geleerde wordt oneigenlijk getoetst.
Verwachtingen
Verwachtingen van het jonge kind
Het ministerie van onderwijs en de Onderwijsraad stellen dat leerkrachten hoge verwachtingen van jonge kinderen moeten hebben. Is dat pedagogisch? Alleen intrinsieke verwachtingen, verwachtingen van het kind zelf uit, bepalen het uiteindelijke succes.
Meer ruimte vrij spel
Psychosociale ontwikkeling jonge kinderen gebaat bij vrij spel
Kinderen in groep 1 en 2 van de basisschool zouden meer gelegenheid moeten krijgen om zonder onderbreking te spelen, en zonder dat volwassenen daar een doel bij stellen.
Onderwijsakkoord 2013
Onderwijsakkoord: Snoeien doet bloeien
Het nationaal onderwijsakkoord kent een heel aantal prachtige volzinnen waarin allerlei zaken aan het onderwijs worden beloofd. Hoe gaan we daar mee om?
Luc Stevens over ouderbetrokkenheid
Ouders moet je niet in een onderwijsleerproces zetten
Leerkrachten moeten aan ouders verantwoording afleggen over de ontwikkeling van het kind. En het welbevinden van kinderen is ook thuis een punt van aandacht.
Update Citonormen
Update van de Cito-normen: inflatie en desastreuze gevolgen
Wat zijn de gevolgen van de nieuwe Citonormen? Lees hier over de inflatie van de vaardigheidsscore en de desastreuze gevolgen voor het onderwijs.
Cito hernormering
Gezakt voor de Citotoets
De herziening van de landelijke normen heeft geleid tot een stroom aan reacties. In dit opiniestuk een positief geluid over de hernormering!
DTT niet formatief
Wat kunnen we met de Diagnostische Tussentijdse Toets?
Formatieve toetsing wordt niet goed toegepast. Deze toetsen worden op het verkeerde moment en met verkeerde intenties afgenomen. Hoe pas je formatieve toetsing dan goed toe?
Minder standaardtesten
Standaardtesten in het onderwijs. Moet dat nou?
Laten we in Nederland en België het tij van de standaardtest keren. Strikt genomen test je met toetsen alleen het vermogen van een kind om een toets te maken.
Een sober leerlingvolgsysteem
Een sober leerling- en onderwijsvolgsysteem, dat kan en mag!
Er wordt alom geklaagd over de toetsdruk en de toetscultuur. In deze bijdrage een voorstel om minder te toetsen en beter te observeren.
Wegcijferen door toetsen
Laat je niet wegcijferen
Teaching to the test is sterk in opkomst. De ranking van mensen op basis van toetsen is volledig kunstmatig. Een verontrustende trend!
Onderwijsinspectie eindtoets
Visie van de onderwijsinspectie op de Cito eindtoets
De Cito-toets is een belangrijk moment in een basisschoolperiode. Over de eindtoets wordt in het onderwijs verschillend gedacht. Dit is de visie van de onderwijsinspectie.
Eindtoets overbodig
Hoe de Cito-ranglijst duidelijk maakt dat de eindtoets overbodig is
De publicatie van Cito-resultaten brengt aan het licht dat de eindtoets vooral gezien wordt als het ultieme meetinstrument voor de kwaliteit van basisscholen.
Verplichting Eindtoets ongewenst
Verplichting Centrale Eindtoets onnodig en onwenselijk
De regering wil de toegevoegde waarde van het onderwijs in beeld brengen. Zij denkt dat te kunnen doen door een begintoets en een eindtoets af te nemen. Lees in dit artikel waarom dat onnodig en ongewenst is.
Groep 1 en 2 niet toetsen
In groep 1 en 2 niet toetsen, maar observeren!
De bezwaren tegen het toetsen van kleuters (met genormeerde materialen) stapelen zich op. In dit artikel worden enkele aspecten rond toetsen voor jonge kinderen genoemd.
Kleuters en inspectie
Eisen inspectie strijdig met eigen visie op kleuters
De inspectie lijkt tegenstrijdig te zijn in het spreken over het kind en de bijbehorende maatregelen. De visie op het kind en de maatregelen zijn tegenstrijdig.
Kleuters toetsen
Peuters en kleuters zijn niet toetsbaar
Kunnen we peuters en kleuters betrouwbaar toetsen? Dit artikel bespreekt waarom dat niet kan.
Stop de kleutertest
Stop het testen van peuters en kleuters. Ervaren leerkrachten zijn deskundig.
Wij leraren kunnen onze kinderen de volle rijkdom van kennis en vaardigheden bieden die ze nodig hebben om zich goed te ontwikkelen. Daarvoor hebben we Cito echt niet nodig!
Data analyse
Big Data en leesplezier
Gaan digitale data ons helpen het onderwijs te verbeteren? Is wat in het onderwijs belangrijk is meetbaar of vinden we belangrijk wat meetbaar is?
Participerende ouders
Luc Stevens zegt ‘Het hoort niet zo’. Het kán wel!
Volgens Luc Stevens moet je 'ouders niet in een onderwijsleerproces zetten'. Waarom niet? Het hoort niet zo, zegt Stevens. Maar het kán wel! Dus waarom niet?
ADHD is geen ziekte
ADHD is geen ziekte
Volgens dr. Laura Batstra kan ADHD vaak worden voorkomen door de diagnose niet te stellen: ‘ADHD een ziekte noemen is een denkfout.’
Groepsplangedoe
Groepsplangedoe - Het baren van papieren tijgers
Papieren tijgers geboren in het onderwijs. Eén van de wat oudere beestjes: het groepsplan! Onderwijsadviseurs hebben veel werk om de oude tijger uit de valkuil te trekken!
Intelligentie Structuur Test
De Intelligentie Structuur Test: Een kritische beschouwing
In het voortgezet onderwijs wordt de Intelligentie Structuur Test (IST) vaak gebruikt. Is de IST wel geschikt voor de manier waarop het gebruikt wordt?
WISC-III of RAKIT-2?
Gaat RAKIT-2 de WISC-III IQ-test vervangen?
Gaat RAKIT-2 de WISC-III IQ-test vervangen? Wat heeft de WISC-III nog voor voordelen nu de RAKIT-2 beschikbaar is als intelligentietest voor kinderen?
Staat van de leraar
De Staat van de Leraar
De leraar als ingenieur van het onderwijs? Niet meer als de arbeider? Minister Bussemaker kreeg De Staat van de Leraar uitgereikt. Het voorstel is emancipatie!
Kwaliteit opleiding
Meesterlijk opleiden - De ene opleiding is de andere niet
Wat maakt een opleiding tot een goede opleiding? Er zijn grote verschillen in de manier waarop opleidingen ontwikkeld worden.
Brede vorming
Brede vorming maakt onderwijs mooier en completer
Driedimensionaal onderwijs als antwoord op een doorgeslagen toetscultuur. Over de rol van brede vorming en hoe het kan bijdragen aan het welzijn van leerling en leraar.
Kwaliteit in de klas
Kwaliteit in de klas? Onderwijskwaliteit op papier of in de klas...
Onderwijskwaliteit moet tegenwoordig goed gemeten en verantwoord worden. Maar laat de echte onderwijskwaliteit zich wel in papieren en grafieken vangen?
Ontwikkeling kwaliteitszorg
Ontwikkeling van kwaliteitszorg in het onderwijs
De kwaliteitszorg in het onderwijs is op stoom gekomen. Expertise is opgebouwd en instrumenten worden ingezet. Welke kant gaat het nu op? Is er een trend?
Kwaliteitszorg onderzoek
Wie is de baas over de kwaliteit van het onderwijs?
Wie gaat er nu eigenlijk over de kwaliteit van het onderwijs? De overheid is bij uitstek dominant, zo ook de inspectie. Het regent nieuwe initiatieven en beleidsregels.
Publicatie eindtoets
Rankinglijst Cito-scores eindtoets verwerpelijk
Publicatie van de resultaten van de Cito Eindtoets van alle basisscholen op een rankingslijst is verwerpelijk en leidt af van waar het om gaat in het onderwijs.
Onderwijsontwikkeling
Aleid Truijens: “Was onderwijs ooit niet-opbrengstgericht?”
De inspectie als onderwijsvernieuwingspolitie! Lees het interview met Aleid Truijens. Onderwijs zorgt in de media voor heel wat meer beroering dan vroeger.
Toegevoegde waarde
De verleidingen van toegevoegde waarde
Leraren krijgen meer zeggenschap over de lespraktijk. Toch blijft de overheid maar controleren op kwaliteit. Lees hier over het meten van toegevoegde waarde.
Onderzoekend leren
Denken, dromen, kijken en doen
Laten we niet vergeten om te dromen, denken, kijken en doen! Er wordt in de basisschool te sterk gefocust op het aanleren van onderzoeksvaardigheden.
Pedagogische tact
Zonder innerlijke verbondenheid, geen pedagogische tact
Leerkracht Joëlles handelen is vaak gericht op verdriet en lijden, dat ze bij haar kinderen denkt te zien. De les verloopt kleurloos, tot Joëlle een creatieve inval krijgt en zichzelf laat zien.
21st century skills
21st century skills
21st-century skills? Het jarenlang door hervormingen geteisterde onderwijsveld kan wel wat conservatisme gebruiken, zeker als die voortkomt uit kennis en niet uit ideologie!
Huiswerkbegeleiding
Huiswerkscholen zijn géén oplossing voor onderpresteren
Huiswerkbegeleiding bouwt geen zelfredzaamheid op bij een kind. Overhoren, plannen en rustige omgeving zijn fijn. Chronische onderpresteerders lopen hulp mis.
Ontwikkelingsdyslexie
Ontwikkelingsdyslexie: Maken wij kinderen dyslectisch?
Dit artikel gaat in op de stelling dat bepaalde gevallen van dyslexie te verklaren zijn vanuit een te vroeg starten met schrijven en lezen.
Dyslexieverklaring terecht?
Heeft èlke dyslecticus dyslexie?
Het aantal leerlingen met een dyslexieverklaring in het basis- en voorgezet onderwijs is recent fors gestegen. Maar heeft èlke dyslecticus dyslexie?
Ontwikkeling peuter
Peuters niet behandelen alsof het al echte leerlingen zijn
Kinderen worden op veel te jonge leeftijd klaargestoomd voor de kenniseconomie. Dat heeft een averechts effect. Peuters ontwikkelen door te spelen.
Balans in basisbehoeften
Zorg voor balans in competentie, autonomie en relatie
De balans in competentie, autonomie en relatie is inzetbaar voor elke leidinggevende, leerkracht, ouder, leerling, op weg naar evenwicht en dus ruimte voor resultaat.
Drie soorten beleid
Beleid, beleid en beleid
Wat als beleid de eigen verantwoordelijkheid van de professional niet ondersteunt maar uitholt? Dan is het hek van de dam: er wordt alom geklaagd over grote regeldruk in het onderwijs!
Dienend leiderschap
Is dienend leiderschap te leren?
Dacht u dat dienend leiderschap gaat over zelfverloochening? Mis. Het gaat over zelfontplooiing en zelfverwezenlijking. Maar is dat een vaardigheid die aan te leren is?
Schoolleider als hitteschild
Schoolleider: Hitteschild of doorgeefluik?
De vlammende, inspirerende schoolleider fungeert als hitteschild en voorkomt zo brand in school. Hij/zij gaat voor een vonkcultuur en rekent af met de vinkcultuur.
Visie en kernwaarden
Maak visie tastbaar met kernwaarden!
Waar vliegen we heen of gaat het vooral om niet neerstorten? Kernwaarden zorgen ervoor dat wat zweeft gaat landen! Voor concretisering is landingsgestel nodig.
Leiderschap tonen
Toon leiderschap door de kantjes te markeren, dan lopen we ze er niet af.
Beste schoolleider, voorkom dat we de kantjes eraf lopen wegens overbelasting van het onderwijs. Vooral de kantjes markeren dus. Een belangrijke uitdaging: toon leiderschap!
Positie schoolleider
Scheiden van bestuur en schoolleiding
Binnen het thema kwaliteitsverbetering van basisscholen neemt de schoolleider een geheel eigen positie in ten opzichte van het bestuur en de leerkrachten.
Teamontwikkeling
Werken aan team dé uitdaging schooldirecteur
Ga teamleren in groep 9. Alex de Bruijn adviseert de traditionele vergaderingen af te schaffen. Plan werkbijeenkomsten en bezoek daarna elkaars lessen.
21st century skills
21st century skills: terug naar de leraar als pedagoog
Prima die aandacht voor 21st century skills, als we maar begrijpen dat didactiek de pedagogiek volgt. Dit artikel breekt een lans voor de leraar als pedagoog.
Kleuters en spel
Kleuters leren meer van spel dan van school
Empathie is even belangrijk voor economische groei als intelligentie. Sieneke Goorhuis pleit er daarom voor om kinderen niet te jong naar school te sturen.
Interne sturing
Stop marginalisering in het onderwijs
Autonome motivatie is zo belangrijk voor een ieders ontwikkeling, maar op school laten we de totstandkoming ervan nog veel te veel aan het toeval over. Hoe kan dat anders?
Kinderen opvoeden
Wat maakt kinderen gelukkig?
Wat maakt kinderen gelukkig? Dat is de centrale vraag in de opvoeding en veel aandacht van ouders gaat hier naar uit. Het antwoord? Sociale vaardigheid!
ICT in kindcentra
Welke rol speelt ICT voor de kinderen in de kindcentra?
In deze bijdrage een impressie van de huidige stand van zaken rond ICT en flexibele organisatievormen in brede scholen, integrale kindcentra en sterrenscholen.
Werkdruk werkgelegenheid
Van werkdruk naar werkgelegenheid
Leraren komen er elk jaar achter dat de normjaartaak wordt overschreden. De lestaak verkleinen is een nobel en noodzakelijk plan. Goed voor de werkgelegenheid!
Aanpak probleemjongeren
Aanpak probleemjongeren vraagt om brede samenwerking
In dit artikel vertelt Van Overveld aan de hand van tweets zijn belevenissen en geeft hij zijn visie op de aanpak van jongeren met gedragsproblematiek in de wijk.
Digitale media en kinderhersenen
Digitale media en kinderhersenen
Manfred Spitzer betoogt ten aanzien van internet, computerspelletjes en computers op school terecht dat digitale media slecht zijn voor de hersenen van kinderen.
Psychiatrische diagnose
Wees terughoudend bij stellen psychiatrische diagnose
Voordat er een psychiatrische diagnose gesteld wordt, moet geprobeerd worden om het gesignaleerde probleem op een andere manier op te lossen.
Kleuters en iPads
Kleuters worden dommer van iPads
Kleuters en iPads zijn een slechte combinatie. De iPad met zijn tweedimensionale interactie sluit niet aan op de driedimensionale manier van leren van jonge kinderen.
Werkdruk bespreken
Leraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt
Als mopperen in de koffiekamer niet helpt? Lees hoe je als leraar werkdruk agendeert: #durftevragen, maak dingen bespreekbaar. Spreek vanuit je gevoel. Begin klein.
Werkdruk normjaartaak
Flipping de normjaartaak: werkdruk in het onderwijs ontrafeld
In dit artikel toont de auteur aan dat het onmogelijk is alle taken van een leerkracht in een normjaartaak te plannen zonder tekort te doen aan de kwaliteit en het werkplezier.
Luc Stevens over passend onderwijs
Luc Stevens: Passend onderwijs bevestigt oude structuren
Onderwijs is alleen passend als het de kansen van kinderen als uitgangspunt neemt. De huidige invoering van passend onderwijs bevestigt oude structuren.
Inzet klassenassistent
Inzet klassenassistent belemmert integratie speciale leerlingen
De inzet van klassenassistenten belemmert de integratie van speciale leerlingen in het reguliere basisonderwijs door de uitzonderingspositie die ontstaat.


NOT 2017

Werken bij Leeuwenborgh

Reviews ontwikkelingsmateriaal

Opinie



Inschrijven nieuwsbrief

PO Management

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.