DLE

DLE staat voor didactische leeftijdsequivalent. Om te weten wat dit is, is het eerst van belang om te weten wat de didactische leeftijd (DL) is.

De didactische leeftijd is het aantal maanden dat het kind onderwijs heeft gevolgd, vanaf groep drie. Per jaar gaat het om tien maanden. Een kind heeft aan het einde van groep vier dus een didactische leeftijd van twintig.

Het DLE daarentegen is het werkelijke niveau wat het kind heeft. Als een leerling aan het einde van groep vier een DLE van zestien heeft, dan loopt hij dus achter, want de didactische leeftijd is dan twintig. Bij een DLE van vierentwintig dan heeft hij een voorsprong.

Het DLE geeft dus informatie over de meetbare ontwikkeling van het kind.

Gerelateerd

Volgen van de ontwikkeling
Volgen van ontwikkeling: evalueren - normeren - LVS - rapportage
Arja Kerpel
Uitleg DLE
Het verantwoord gebruik van DLEs
Gerard Melis
DLE kritiek weerlegd
De kritiek op DLEs weerlegd
Gerard Melis
DLE geschiedenis
Geschiedenis van het DLE
Teije de Vos
Citoscore misverstanden
Meten is niet lles weten
Teije de Vos
Testen voor het LVS
Testen voor het leerlingvolgsysteem
Teije de Vos
Toetsen en hulp(middelen)
Toetsen met of zonder hulp(middelen)?
Teije de Vos
Route 8 en IEP eindtoets
Wat valt er te kiezen naast de Centrale Eindtoets Basisonderwijs?
Gerdineke van Silfhout
Update Citonormen
Update van de Cito-normen: inflatie en desastreuze gevolgen
Marjolein Zwik
Cito hernormering
Gezakt voor de Citotoets
Wijnand Gijzen
Samenstelling klas
Samenstelling van de klas en cognitieve en sociaal-emotionele uitkomsten
Opbrengstgericht werken
Opbrengstgericht werken: van beleidsspeerpunt tot de uitvoering in de groep
Voorwaarden formatieve toetsing
Voorwaarden voor effectieve formatieve toetsing reviewstudie
Kwaliteit toetsen
Kwaliteit van toetsen
Toetsvormen
Reviewstudie: verbinding tussen leerdoelen, instructie en toetsen in taalonderwijs
Toetsing en motivatie
Invloed van toetsing op motivatie: effecten en mechanismen in verschillende contexten
Exacte vakken 2011
Exacte vakken internationaal vergeleken, groep 6, basisonderwijs TIMSS-2011
Prestaties loopbanen zorgleerlingen
Prestaties en loopbanen van zorgleerlingen
Nadruk basisvaardigheden po
Nadruk op basisvaardigheden in het primair onderwijs
Formatief toetsen
Effectieve kenmerken van formatief toetsen