Kennisplatform
Schrijf nu in voor boeiende gratis webinars en leermodules!

ADD - Attention Deficit Disorder

Dossier: alle informatie over ADD - Attention Deficit Disorder

ADD, oftewel Attention Deficit Disorder, is een subtype van ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) waarbij hyperactiviteit en impulsiviteit minder op de voorgrond staan. ADD wordt vooral gekenmerkt door aandachtsproblemen en concentratiegebrek, terwijl het gedrag van een persoon over het algemeen rustig en introvert kan lijken.

Kenmerken van ADD

  • Moeite met concentreren: Mensen met ADD hebben vaak moeite om hun aandacht lang vast te houden, vooral bij taken die saai of langdurig zijn.
  • Dagdromen: Ze kunnen vaak wegdromen en lijken minder betrokken bij wat er om hen heen gebeurt.
  • Vergeetachtigheid: Ze vergeten regelmatig afspraken, spullen of details.
  • Traagheid in handelen: Taken worden vaak uitgesteld of duren langer door moeite met prioriteren en organiseren.
  • Hyperfocus: Hoewel concentreren moeilijk kan zijn, kunnen mensen met ADD zich soms volledig verdiepen in een onderwerp dat hen interesseert.
  • Overprikkeling: Er kan sprake zijn van mentale vermoeidheid door een teveel aan prikkels of informatie.

Impact

ADD kan invloed hebben op school, werk en sociale relaties. De diagnose wordt vaak gemist, omdat mensen met ADD minder opvallend gedrag vertonen dan bij ADHD met hyperactiviteit. Dit kan leiden tot frustratie of onderpresteren.

Behandeling en ondersteuning van ADD

ADD wordt vaak behandeld met een combinatie van psycho-educatie, coaching, aanpassingen in de omgeving en, indien nodig, medicatie. Strategieën zoals gestructureerde routines en het opdelen van taken helpen om met de uitdagingen om te gaan.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 20 januari 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Executieve functies een nieuwe hype?Executieve functies een nieuwe hype?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Wat stuitert daar door je klas?
Wat stuitert daar door je klas? Over kinderen met ADHD en hun leraren
Helèn de Jong
Wiebelen en friemelen in de klas
Wiebelen en friemelen in de klas
Arja Kerpel
Ik snap het wel, maar niet zo snel…
Ik snap het wel, maar niet zo snel…- Tips bij lage verwerkingssnelheid
Arja Kerpel
Coachen van kinderen
Coachen van kinderen met zwakke executieve functies
Arja Kerpel
Slim maar...
Slim maar.. Hoe je de executieve functies kunt versterken
Arja Kerpel
Gedragsproblemen in de klas
Gedragsproblemen in de klas
Arja Kerpel
Krachtig anders leren
Krachtig anders leren - Kernvisie methode
Arja Kerpel
Omgaan met adhd op school
Omgaan met ADHD op school
Anton Horeweg
ADHD in de klas; praktische gids voor leraren
ADHD in de klas; praktische gids voor leraren
Niels de Jong
Executieve functies ontwikkelen in de klas
Executieve functies ontwikkelen in de klas - wat jij als leerkracht kunt doen
Machiel Karels

Samenvatting

ADHD uitleg
ADHD - symptomen - kenmerken - diagnose - behandeling
Arja Kerpel

Opinie

ADHD is geen ziekte
ADHD is geen ziekte
Laura Batstra

Verdieping

Neurofeedback en werkgeheugentraining
ADHD behandeling: placebo-effect of bewezen werking?
Miriam de Heer
Besturingssysteem
Hoe worden we eigenlijk ‘bestuurd’?
Miriam de Heer
Voeding en lifestyle
Wat werkt bij ADHD? Over lifestyle, voeding en vitamines.
Miriam de Heer
Motivatie en energie
Hoera, vakantie! Ouders kunnen er soms tegenop zien
Miriam de Heer
Jagerskinderen
Kansen creëren voor kinderen met ADHD
Anne van Hees
Interventies gedragsproblemen
Interventie bij gedragsproblemen - De Eerste Stap
Monique Baard
ADHD tips
ADHD - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
Mindfulness oefeningen
Mindfulness in de Klas
Hélène van Oudheusden
ADD tips
ADD - Hoe ga je er mee om in de klas
Anton Horeweg
Gedragsproblemen
Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen
Machiel Karels
Red de ADHD diagnose
Red de ADHD diagnose
Laura Batstra
Concentratieproblemen
Concentratieproblemen - analyse en suggesties
Machiel Karels
ADHD misdiagnose
Diagnose ADHD Schoenmaker blijf bij je leest
Willem de Jong
leesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3
Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3-
Paul Filipiak
Hoe help je een leerling met ADHD?
ADHD en school
Marieke Stomphorst
Zijn etiketten voor een kind altijd helpend?
De voor- en nadelen van labels
Willy de Heer
Executieve functies in de klas
Executieve functies ontwikkelen in de klas. Wat jij als leerkracht kunt doen.
Anton Horeweg

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.