Kennisplatform
Schrijf nu in voor boeiende gratis webinars en leermodules!

Leerlingvolgsysteem (LVS)

Dossier: alle informatie over Leerlingvolgsysteem (LVS)

Wat is een leerlingvolgsysteem?

Basisscholen zijn sinds het schooljaar 2014-2015 verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem (LVS).

Een leerlingvolgsysteem is een programma dat de leerkrachten inzicht geeft in de ontwikkeling van de leerlingen, zowel op individueel als op groepsniveau. Dit inzicht wordt gebruikt om het onderwijsaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de groep en de individuele leerlingen.

Waar moet een leerlingvolgsysteem aan voldoen?

In een LVS voert de leerkracht toetsresultaten in van methodegebondentoetsen en LVS-toetsen. Hierbij dienen minimaal de vorderingen en resultaten van de leerlingen bijgehouden te worden op de vakgebieden Nederlandse taal en rekenen-wiskunde.

Het gaat echter niet alleen om studieresultaten, ook informatie over de sociaal-emotionele ontwikkeling komt erin te staan. In een LVS worden de handelingsplannen gemaakt en alle notities opgeschreven. Het biedt verder een mogelijkheid een leerling en zijn ouders of verzorgers inzicht te geven in zijn persoonlijke ontwikkeling.

Een leerkracht in de bovenbouw kan dus precies zien wat er elk jaar bij de overdracht van de leerling besproken is. Ook kan hij terugkijken of de leerresultaten van zijn leerlingen een stijgende of dalende lijn laten zien. Ook absentie wordt erin bijgehouden.

Er zijn leerlingvolgsystemen waarin een school alleen toetsresultaten kan invoeren, maar er zijn ook leerlingvolgsystemen met een uitgebreid aanbod van toetsen en instrumenten die, naast Nederlandse taal en rekenen-wiskunde, ook andere aspecten zoals de sociaal-emotionele ontwikkeling of het creatief vermogen van leerlingen in kaart brengen.

Veelgebruikte leerlingvolgsystemen zijn Cito Leerling In Beeld, IEP LVSParnasSysBoom LVS en Dia LVS. Daarnaast zijn er ook systemen op de markt die de ontwikkeling van de kinderen volgen op andere gebieden dan alleen de toetsen. Voorbeelden zijn Ik Ontwikkel en Looqin.

Scholen zijn vrij om te bepalen welk leerlingvolgsysteem zij gebruiken. Ze kunnen een leerlingvolgsysteem kiezen dat het beste aansluit bij hun visie op goed onderwijs. Om die reden zijn systemen als IEP LVS, BOOM LVS en DIA LVS erg in opkomst, aangezien deze leerlingvolgsystemen in lijn zijn met de actuele inzichten op het gebied van ontwikkeling en leren.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 25 februari 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

De intern begeleider als kwaliteitscoördinatorDe intern begeleider als kwaliteitscoördinator
 Medilex Onderwijs
Wat is formatieve evaluatie?Wat is formatieve evaluatie?
 Wij-leren.nl Academie
Wat kun je wel en niet met toetsen in het onderwijs?Wat kun je wel en niet met toetsen in het onderwijs?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Meester Mark -2-
Meester Mark vraagt door
Helèn de Jong
Meester Mark -1-
Meester Mark draait door - ten onder in het onderwijs
Arja Kerpel
Klimroos leerlingvolgsysteem
Klimroos
Bertine van den Oever

Verdieping

Doubleren of doorstromen
Hoe effectief is zittenblijven in het primair onderwijs?
Noëlle Pameijer
Citoscore misverstanden
Meten is niet alles weten
Teije de Vos
DLE geschiedenis
Geschiedenis van het DLE
Teije de Vos
Tegenvallende toetsresultaten
De resultaten vallen tegen. Wat nu?
Jos Cöp
Minimale toetsing in schema gezet
Minimale Toetsing LVS
Teije de Vos
De eerste 8 dimensies van Kindgericht Onderwijs voor het jonge kind
Kindgericht onderwijs voor het jonge kind
Bertine van den Oever
Referentieniveaus basisonderwijs
De referentieniveaus voor het basisonderwijs
Maarten van der Steeg
Hoe de doorstroomtoets het curriculum en het onderwijsmodel bepaalt
Toetsing in het basisonderwijs: nuttig of belemmerend?
Karen Heij
Beoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)
Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)
Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)
Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)
Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)
Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)
Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)
Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7)
Corine Treffers
Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Corine Treffers
Waarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevat
Preventie van schoolproblemen (1) - Reguliere onderwijsorganisatie en schoolproblemen
Ton Mooij
leren is hoofdzaak, diploma bijzaak
Leren is hoofdzaak, diploma's een bijzaak
Joost van der Horst

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 4000+ artikelen.