ODD
ODD staat voor Oppositional Defiant Disorder en betekent oppositioneel opstandige gedragsstoornis. ODD is een psychische aandoening die in het DSM-IV is ingedeeld bij de ontwikkelingsstoornissen.
Kinderen met deze aandoening zijn vaak ongehoorzaam, driftig, en houden zich vaak niet aan de regels. Kinderen met ODD hebben meerdere problemen in de sociale omgang met leeftijdgenoten, maar vooral met volwassenen.
De aandoening ODD is te vergelijken met de anti-sociale gedragsstoornis. Kenmerken daarvan zijn opstandigheid en eigenzinnigheid. De symptomen zijn bij ODD over het algemeen iets milder van aard.
Als kinderen ODD hebben, is er vaak sprake van comorbiditeit. Dat wil zeggen dat de aandoening samengaat met andere ziektebeelden. Stoornissen waar ODD vaak mee samengaat zijn ADHD, autisme of een reactieve hechtingsstoornis.
Door het samengaan met andere ziektebeelden, is de diagnose ODD niet eenvoudig te maken. Zo overlappen bijvoorbeeld de symptomen van een oppositioneel-opstandige gedragsstoornis en ADHD. Bij ODD ligt de nadruk echter meer op agressiviteit en bij ADHD op impulsiviteit.
Gerelateerd
E- learning module

Gedragsproblemen (vo)
Zes modules met Anton Horeweg
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


ADHD - symptomen - kenmerken - diagnose - behandeling
Arja Kerpel

ASS / Autisme: sterk naar het voortgezet onderwijs
Inge Verstraete

ODD - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg

Red de ADHD diagnose
Laura Batstra

ASS / Autisme en communicatie
Inge Verstraete

Handelingsgericht classificeren in het onderwijs
Noëlle Pameijer

Autisme / ASS - Een persoonlijke handleiding
Inge Verstraete

Brutaal, boos of agressief gedrag op school
Marleen Legemaat

Wat stuitert daar door je klas? Over kinderen met ADHD en hun leraren
Helèn de Jong

Gedragsproblemen bij kinderen
Marleen Legemaat

Autisme op school - een passend aanbod binnen passend onderwijs
Arja Kerpel

Gedragsproblemen in de klas
Arja Kerpel

Omgaan met ADHD op school
Anton Horeweg

ADHD is geen ziekte
Laura Batstra

Neemt ongewenst en lastig gedrag toe in het basisonderwijs?

Wat zijn adviezen voor rekentaal bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis?

Hoe versterken leraren met Asperger hun sociale vaardigheden?

Wat is de invloed van digitaal lesmateriaal op kinderen met gedragsproblemen?

Hoe kan het V(S)O bijdragen een passend toekomstperspectief bij leerlingen met ASS?

Doen wat werkt: interventies in de klas voor kinderen met symptomen van ADHD
[extra-breed-algemeen-kolom2]