PDD-NOS
PDD-NOS staat voor het Engelse Pervasive Development Disorder Not Otherwise Specified. Het is dus een pervasieve ontwikkelingsstoornis die niet anderszins omschreven is. Het is de restgroep van kinderen die niet het syndroom van Asperger hebben en bijvoorbeeld maar twee kenmerken van klassiek autisme. Eigenlijk is het een verlegenheidsdiagnose. Er zijn geen harde criteria voor. Richtlijnen zijn:
- Beperking of achterstand in de sociale interacties
- Tekortkomingen in de (non)verbale communicatie of stereotiepe, zich herhalende gedragingen.
Het gedragsbeeld is minder nadrukkelijk, maar dat wil niet zeggen dat deze kinderen er minder onder lijden. Ze worden helaas vaak overschat of negatief beoordeeld.
Gerelateerd

Executieve functies in de klas (vo/mbo)
Over onder meer doelgericht werken, plannen, zelfinzicht en impulscontrole
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Asperger syndroom: kenmerken - tips - symptomen ASS
Arja Kerpel

Handelingsgericht classificeren in het onderwijs
Noëlle Pameijer

´A-girl´, meisjes met autisme in het voortgezet onderwijs
Inge Verstraete

ASS / Autisme en communicatie
Inge Verstraete

Autisme / ASS - Een persoonlijke handleiding
Inge Verstraete

ODD - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg

ASS / Autisme: sterk naar het voortgezet onderwijs
Inge Verstraete

Gilles de la Tourette - symptomen - behandeling - test
Machiel Karels

Omgaan met Asperger in de klas
Arja Kerpel

Autisme op school - een passend aanbod binnen passend onderwijs
Arja Kerpel

Gedragsproblemen in de klas
Arja Kerpel

Teddy heeft autisme en Pien rode krullen
Arja Kerpel

Autisme anders bekijken - Omdat geen kind hetzelfde is
Helèn de Jong

Pittige pubers - Opvoeden van je puber met ADHD of autisme
Marleen Legemaat

Vind je eigen weg met jouw autisme
Marleen Legemaat

Wat zijn adviezen voor rekentaal bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis?

Wat is de invloed van digitaal lesmateriaal op kinderen met gedragsproblemen?

Hoe kan het V(S)O bijdragen een passend toekomstperspectief bij leerlingen met ASS?

Helpt een huiswerkplanner?

Hoe versterken leraren met Asperger hun sociale vaardigheden?

Bevorderen van de ontwikkeling van intelligentie in de bovenbouw van de basisschool

Leergedrag kleuters legt belangrijke basis voor het leren lezen

Rol van het werkgeheugen en getalbegrip in het rekenonderwijs op de basisschool

Zelfcontrole en zelfregulering bij studeren tijdens de adolescentie
[extra-breed-algemeen-kolom2]