Auteurs
Albert de Boer Alex de Bruijn Angela Kouwenhoven Anna Bosman Anton Horeweg Arjan Clijsen Bas ter Avest Bea Pompert Casper Hulshof Ceciel Borghouts Dick van der Wateren Dirk van der Wulp Dolf Janson Elena Carmona van Loon Eleonoor van Gerven Erna Brummel Eveline van Baalen Ewald Vervaet Filip Dochy Gerard Melis Gerdineke van Silfhout Gert Biesta Guus Geisen Harm Klifman Harry van de Pol Hélène van Oudheusden Henk Galenkamp Henk Sissing Herman Kolthof Ivo Mijland Jan Jutten Jelte van der Kooi Joop Stroes Jos Cöp Karen Heij Karin van de Mortel Kees van Overveld Lia Voerman Lia Voerman en Frans Faber Luc Stevens Marcel Schmeier Marcel van Herpen Marjoke Hinnen Marjolein Zwik Marléone Goudswaard Martie de Pater Menno van Hasselt Michel Verdoorn Miriam de Heer Naomi Mertens Noëlle Pameijer Paul Filipiak Peter de Vries Peter de Vries Peter Mol René Leverink Robert-jan Simons Ronald Dulmers Sieneke Goorhuis Sonja de Lange Sylvia Peters Tanja van Beukering Teije de Vos Tijl Rood Ton van der Valk Wendy Brasz en Myra den Haan Wijnand Gijzen Wilfred Rubens Willem de Jong Yvonne van Sark
Gastauteurs
Anke de Boer Anne van Hees Arnold Jonk Bob van der Meer Ernst van Grol Gert de Graaf Hanne Touw Hanno van Keulen Hans van Rijn Inge Verstraete Ingrid van Essen Jacqueline Visser Job van Velsen Joep Derkx Joris Spekle Lex Hupe Lisanne van Nijnatten Louise Berkhout Maarten Massink Marion van Olst Monique Baard Nina Boswinkel Pepijn Dousi Peter Ruit Pieter Snel Sandra Koot Sanne van den Hoek Terry van de Beek Vera Meewis
Auteurs opinie
Laura Batstra Rijk van Ommeren Steven Pont
Redactie
Annemieke Top Arja Kerpel Bas van Dijk Helèn de Jong Korstiaan Karels Machiel Karels Marleen Legemaat

 

Dolf Janson

Senior onderwijsadviseur en -ontwikkelaar

Website: Jansonadvies
LinkedIn profiel Dolf Janson

Drs. D.J. (Dolf) Janson is zelfstandig onderwijsadviseur en -ontwikkelaar op het brede gebied van leerprocessen van leerlingen en leraren.

Werkzaamheden

  • Janson is door de Nederlandse Daltonvereninging gelicentieerd daltonopleider voor leraren.
  • Auteur en uitgever van de unieke spellingmethode 'Op zoek naar letters'.
  • Redacteur van het taaltijdschrift 'Meer Taal' en van de verdiepingsbijlage ontwikkeling & onderzoek van  'Volgens Bartjens'.
  • Verder werkt Janson samen met de adviseurs van De Lerende School bij het ondersteunen van veranderingsprocessen die ertoe doen.

Loopbaan

Dolf Janson was leraar lager onderwijs, consulent literaire vorming, schoolbegeleider, docent aan rt- en ib-opleidingen, locatiemanager van een OBD, senior consultant en onderzoeker bij APS.

Ook was hij mede-auteur en redacteur van de Protocollen ernstige rekenwiskundeproblemen en dyscalculie (ERWD) voor po, vo en mbo. Alsmede leerlijnauteur van de aardrijkskundemethode Argus Clou (Malmberg).

Verder expert bij 'School aan zet' en lid van de syllabuscommissie voor de rekentoetsen Ernstige Rekenproblemen 2F en 3F bij het College voor Toetsen en Examens.

Publicaties

 
Hij publiceert in diverse onderwijsbladen, zoals Volgens Bartjens, Talent, MeerTaal, Speziaal, Tijdschrift voor Remedial Teaching, JSW en Daltonvisie.
 
Ook schreef hij enkele Kwaliteitskaarten voor 'School aan zet', onder andere over doelen stellen met de leerlingen en over leren in het team.
 
Verder is Dolf Janson (mede-)auteur van onder andere de volgende boeken:
  • Leren kun je observeren (Thieme Meulenhof). 2012
  • De Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs (Leuker.nu). 2016
  • Uitdagend en functioneel taalonderwijs (Leuker.nu). 2017
  • Rekenonderwijs kan anders (Leuker.nu). 2017
 
Dolf Janson heeft drie websites over het onderwijs:
 

Artikelen van deze auteur

Leren denken
Leren denken als basis voor succes op school
Dolf Janson
Onderzoekende leraar
Op weg naar opbrengstveroorzakend onderwijs?
Dolf Janson
Leren klokkijken
Klokkijken is complexer dan je zou denken
Dolf Janson
Schatten en rekenen
Een schatter kan niet zonder redeneren
Dolf Janson
Differentiatie voorbereiding
Differentiatie vraagt voorbereiding
Dolf Janson
Observeren
Observeren - de onderzoekende leraar
Dolf Janson
Opbrengstgericht werken bij spelling
Opbrengstgericht lesgeven bij spelling
Dolf Janson
Denkend lezen
Denkend lezen - begrijpend lezen naar een hoger niveau
Dolf Janson
Taalles als taallab
De taalles als taallab. Op weg naar een uitdagende invulling van de taalles.
Dolf Janson
Manier van leren moet kloppen
De manier van leren moet kloppen: hoe je kennis vlot toegankelijk maakt
Dolf Janson
Effectief leren spellen
Hersenen en woorden in verbinding
Dolf Janson
Opbrengstgericht werken en rekenproblemen
Herkenbare rekenproblemen en persoonlijke doelen
Dolf Janson
Ontwikkeling kleuter
Je zal maar kleuter mogen zijn!
Dolf Janson
Beter rekenonderwijs
Op weg naar beter rekenonderwijs
Dolf Janson
Verantwoordelijkheid leren
Verantwoord verantwoordelijk leren zijn
Dolf Janson
Informeel leren
Informeel leren: zelf laten denken helpt
Dolf Janson
Buitenschools leren
Leren van de buitenwereld
Dolf Janson
Leerstofjaarklassensysteem
Jij maakt het verschil voor je leerlingen
Dolf Janson
Leraarschap waarderen
Waarom je als leraar trots op je vak zou moeten zijn
Dolf Janson
Excelleren
Leerlingen laten excelleren - de rol van de leraar
Dolf Janson
Leren spellen
Leren spellen: de klanken bepalen de letters
Dolf Janson
Taal in rekenen
Zie je het voor je? Rekenen is per definitie talig!
Dolf Janson
Opgestapelde veranderingen
Werkplezier draagt bij aan fundamentele verandering
Dolf Janson
Dalton kernwaarden
Kernwaarden zijn niet los verkrijgbaar - consequenties voor het Daltononderwijs
Dolf Janson
Spelling oefenen
Oefenen van spelling
Dolf Janson

Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]

Dolf Janson



Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.