Dolf Janson
Senior onderwijsadviseur en -ontwikkelaar
Website: Jansonadvies
LinkedIn profiel Dolf Janson
Drs. D.J. (Dolf) Janson is zelfstandig onderwijsadviseur en -ontwikkelaar op het brede gebied van leerprocessen van leerlingen en leraren.
Werkzaamheden
- Janson is door de Nederlandse Daltonvereninging gelicentieerd daltonopleider voor leraren.
- Auteur en uitgever van de unieke spellingmethode 'Op zoek naar letters'.
- Redacteur van het taaltijdschrift 'Meer Taal' en van de verdiepingsbijlage ontwikkeling & onderzoek van 'Volgens Bartjens'.
- Verder werkt Janson samen met de adviseurs van De Lerende School bij het ondersteunen van veranderingsprocessen die ertoe doen.
Loopbaan
Dolf Janson was leraar lager onderwijs, consulent literaire vorming, schoolbegeleider, docent aan rt- en ib-opleidingen, locatiemanager van een OBD, senior consultant en onderzoeker bij APS.
Ook was hij mede-auteur en redacteur van de Protocollen ernstige rekenwiskundeproblemen en dyscalculie (ERWD) voor po, vo en mbo. Alsmede leerlijnauteur van de aardrijkskundemethode Argus Clou (Malmberg).
Verder expert bij 'School aan zet' en lid van de syllabuscommissie voor de rekentoetsen Ernstige Rekenproblemen 2F en 3F bij het College voor Toetsen en Examens.
Publicaties
- Leren kun je observeren (Thieme Meulenhof). 2019
- De Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs (Leuker.nu). 2016
- Uitdagend en functioneel taalonderwijs (Leuker.nu). 2017
- Rekenonderwijs kan anders (Leuker.nu). 2017
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Artikelen van deze auteur
![Lezen, waarom zou je?](https://wij-leren.nl/images/iconen/lezen-waarom-zou-je-100.jpg)
![Wat de wet voorschrijft](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-de-wet-voorschrijft-100.jpg)
![Ontwikkelen is normaal](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkelen-is-normaal-carol-dweck-100.jpg)
![Nieuw geluid, vernieuwend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/nieuw-geluid-vernieuwend-onderwijs-100.jpg)
![Mythes spellingdidactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/mythes-rond-de-spellingdidactiek-100.jpg)
![Formatief evalueren, leerproces van individuele leerling](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-leerproces-individuele-leerling-100.jpg)
![Betekenis en invulling van de taak binnen daltononderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/betekenis-invulling-de-taak-daltononderwijs-100.jpg)
![Aandacht voor de sjwa in lezen en spellen](https://wij-leren.nl/images/iconen/sjwa-meest-frequente-klinker-100.jpg)
![Woordenschat verbinden met taalbeschouwing](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-verbinden-taalbeschouwing-100.jpg)
![Taalonderwijs aantrekkelijk en zinvol maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalonderwijs-aantrekkelijk-zinvol-100.jpg)
![Tips voor thuis rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-tips-thuisonderwijs-100.jpg)
![Anders beginnen met vermenigvuldigen en delen](https://wij-leren.nl/images/iconen/beginnen-vermenigvuldigen-delen-100.jpg)
![Opbrengst toetsen en doel van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/opbrengst-toetsen-summatief-evalueren-100.jpg)
![Wat doen Daltonscholen anders?](https://wij-leren.nl/images/iconen/dat-doen-wij-anders-want-we-zijn-een-daltonschool-100.jpg)
![Wat er niet klopt bij John Hattie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hattie-wat-klopt-niet-slavin-100.jpg)
![Reflecteren met het team over visie](https://wij-leren.nl/images/iconen/reflecteren-team-visie-brief-ouders-100.jpg)
![taalonderwijs met rijke leeromgeving](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalonderwijs-rijke-leeromgeving-100.jpg)
![Tabletprogramma's ondermijnen eigenaarschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/tablet-programma-eigenaarschap-leerproces-100.jpg)
![Grammatica in samenhang aanbieden (deel 3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/grammatica-samenhang-betekenis-drie-100.jpg)
![Grammatica in samenhang aanbieden (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/grammatica-samenhang-betekenis-twee-100.jpg)
![Grammatica in samenhang aanbieden (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/grammatica-samenhang-betekenis-een-100.jpg)
![Leerling als kritische denker](https://wij-leren.nl/images/iconen/kritisch-denken-analyseren-redeneren-100.jpg)
![Een andere grammatica-aanpak](https://wij-leren.nl/images/iconen/grammatica-activiteit-interactie-toepassing-100.jpg)
![Onderzoekend en ontwerpend leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/gereedschap-onderzoeken-ontwerpen-leren-100.jpg)
![Onderweg naar kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderweg-naar-kindgericht-onderwijs-100.jpg)
![Effectieve voorbereiding van de rekenles (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/aansluiten-onderwijsbehoeften-voorbereiding-rekenles-differentiatie - 100.jpg)
![Opbrengstveroorzakend lesgeven](https://wij-leren.nl/images/iconen/opbrengstveroorzakend-leren-oefenen-standaardtoetsen100.jpg)
![Onderzoekend leren - Nieuwsgierige leraren](https://wij-leren.nl/images/iconen/nieuwsgierig-praktijk-onderzoekend-leren-schoolcultuur - 100.jpg)
![Effectieve voorbereiding van de rekenles (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/aansluiten-onderwijsbehoeften-voorbereiding-rekenles - 100.jpg)
![persoonsvormen correct leren schrijven](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkwoordspelling-persoonsvorm-gezegde-100.jpg)
![Spelling oefenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelling-oefenen-spellingdidactiek-100.jpg)
![Vragen stellen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlingen-zelf-vragen-laten-stellen-100.jpg)
![Dalton kernwaarden](https://wij-leren.nl/images/iconen/dalton-kernwaarden-vertrouwen-100.jpg)
![Mindset bij rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-fixed-growth-mindset-dweck-100.jpg)
![Opgestapelde veranderingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-overtuigingen-ontwikelingen-100.jpg)
![Dolf Janson](https://wij-leren.nl/images/iconen/dolf-janson-100.jpg)
![Leren spellen](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelling-letters-vll-methode-100.jpg)
![Bewust bezig zijn met taal](https://wij-leren.nl/images/iconen/taal-ipc-curriculum-100.jpg)
![Differentiatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Buitenschools leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/buitenschools-leren-ipc-curriculum-100.jpg)
![Leerstofjaarklassensysteem](https://wij-leren.nl/images/iconen/leraar-leerling-groep-hattie-100.jpg)
![Leraarschap waarderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leraar-basisonderwijs-100.jpg)
![Excelleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/excellent-activeren-hoogbegaafd-100.jpg)
![Taal in rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-taal-voorstelling-betekenis-100.jpg)
![Manier van leren moet kloppen](https://wij-leren.nl/images/iconen/manier-van-leren-moet-kloppen-100.jpg)
![Beter rekenonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-reken-wiskunde-onderwijs-100.jpg)
![Coachen van leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/coachen-van-leerlingen-100.jpg)
![Effectief leren spellen](https://wij-leren.nl/images/iconen/lezen-en-spellen-100.jpg)
![Verantwoordelijkheid leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/verantwoord-verantwoordelijk-leren-zijn-100.jpg)
![Leren denken](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-denken-100.jpg)
![Onderzoekende leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/opbrengsten-onderwijs-100.jpg)
![Leren klokkijken](https://wij-leren.nl/images/iconen/klokkijken-tips-100.jpg)
![Schatten en rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/schatten-rekenen-100.jpg)
![Opbrengstgericht werken en rekenproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/opbrengst-rekenproblemen-100.jpg)
![Differentiatie voorbereiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-groepsplan-100.jpg)
![Opbrengstgericht werken bij spelling](https://wij-leren.nl/images/iconen/ogw-spelling-100.jpg)
![Ontwikkeling kleuter](https://wij-leren.nl/images/iconen/groep-1-en-2-ontwikkeling-100.jpg)
![Denkend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/denkend-lezen-100.jpg)
![Taalles als taallab](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalles-als-taallab-100.jpg)
![Observeren](https://wij-leren.nl/images/iconen/observeren-leraar-100.jpg)