Responsiviteit
Responsiviteit is de afgestemde houding die een onderwijsprofessional heeft naar kinderen. De onderwijsprofessional reageert op signalen die kinderen uitzenden en doet dit op een passende en stabiele wijze, rekening houdend met de onderwijsleersituatie waarin zij zich bevinden .
Een afgeleid begrip is reponsieve instructie: De onderwijsprofessional ondersteunt kinderen bij het kiezen, plannen, uitvoeren en evalueren van activiteiten.
De onderwijsprofessional geeft ruimte aan eigen initiatieven van het kind en stemt haar aanbod daarop af, waarbij ze haar eigen (onderwijs)bedoeling in het achterhoofd houdt. Het doel van deze aanpak is om het kind bewust te maken van zijn/haar mogelijkheden op een positieve manier.
Voorbeelden van responsief gedrag
De onderwijsprofessional laat de kinderen ervaren beschikbaar te zijn:
Zij luistert open en met een nieuwsgierige houding.
Zij neemt de tijd voor gesprekjes.
Ze gaat bij het kind zitten en is sensitief voor het spel en de beleving daarvan van het kind.
Zij ondersteunt het kind in zijn gevoel van competentie:
Zij geeft vaak positieve feedback
Zij laat het kind merken dat zij hoge verwachtingen heeft.
Zij daagt het kind uit tot actieve betrokkenheid:
Zij laat het kind kiezen en nodig het uit om te vertellen over zijn keuze.
Zij helpt het kind bij het nemen van een beslissing, respecteert de beslissing en voegt een volgend element toe.
Literatuur
- Castelijns J. (et al) 1996 Responsieve instructie in de onderbouw. Amersfoort: CPS
- Kuyk, J van et al. 2003 Piramide-boek deel 2, Arnhem: Cito.
- Mark, S. & Mulderij, K.M. (2008). Pedagogische sensitiviteit, aanleg of aan te leren? Verkregen op 25 september 2013, van http://hetkind.org/wp-content/uploads/2011/07/Aanleg-of-aan-te-leren.pdf.
- Orthopedagogisch Project Afstemming (O.P.A.), SWV 4.2
-
Stevens, L. (2014). Vertrouwen en zelfvertrouwen als kwaliteiten van ontwikkeling en leren. Geraadpleegd op 30-11-2016, van https://wij-leren.nl/zelfvertrouwen.php
- Bron van deze beschrijving: SLO
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022
Gerelateerd
Lespakket

Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB
ANWB

Scholing

Leerlingen en de klas
Zo sta jij als leraar/docent sterk(er) voor de klas
oo.nl
oo.nl

Webinar

Burgerschap door sociale cohesie in de klas
Webinar met Gert-Jan Veerman
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie



Het intern werkmodel of het denken van de leraar.
Luc Stevens

Vertrouwen en zelfvertrouwen als kwaliteiten van ontwikkeling en leren.
Luc Stevens

Connectie in plaats van correctie - kinderen met trauma
Willem de Jong

Gedragsproblemen: rol pedagogische sensitiviteit leerkracht
Peter de Vries

Gedragsproblemen in de klas
Arja Kerpel

Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs
redactie

Betrokkenheid in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?
redactie

Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.
redactie

Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs
redactie

Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035
redactie

Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd in het vak van leerkracht?
redactie

Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd?
redactie

Roos van Leary in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Gezinsproblematiek: wat doet dit met een kind?

Wanneer voelen hoogbegaafde kinderen zich op hun plek?

Leren leerlingen van het vmbo anders?

Heeft een vaste LOB-begeleider meerwaarde voor studenten?

Wat is het effect van de inrichting van schoolgebouwen?

Hoe zet je sociogrammen bruikbaar in?

Hoe bevorder je duurzaam afvalgedrag van leerlingen?

Hoe stimuleer je actief kennisdeling?

Welke wijze van beoordelen draagt bij aan self-efficacy?

Voelen kleine klassen veiliger voor onderbouwleerlingen voortgezet onderwijs?

Lesgeven en emotionele processen bij leraren: transactionele verbanden met welzijn van leraren en functioneren van leerlingen

Omgaan met diversiteit en geloof in eigen kunnen van leraren

Evaluatieonderzoek veranderaanpak leerKRACHT 2013-2014

Verbetering motivatie en studieloopbaan in het mbo met TIME - OnderwijsBewijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]