Werkhouding
De werkhouding van de leerling is de attitude die hij/zij heeft in de klas als het gaat om het leerproces. De werkhouding gaat onder andere over motivatie, concentratie en zelfstandigheid. Als een leerling ongemotiveerd is, slecht kan focussen of moeite heeft met zelfstandig werken, dan spreek je van werkhoudingsproblemen.
Het begrip werkhouding kan ook een ergonomische betekenis hebben: de houding die leerlingen hebben tijdens het werken. Het is goed om de rug recht te houden, en extreme houdingen te vermijden. Ook is het belangrijk dat leerlingen een ontspannen houding hebben en dat ze houdingen afwisselen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 10 augustus 2022
Gerelateerd
Onderwijsboeken

Op de schouders van reuzen
De hersenen op de beste manier aanspreken is voor leerkrachten dagelijks werk.
Uitgeverij Ten Brink
Uitgeverij Ten Brink

E- learning module

Jongens en meisjes in de klas (po)
Inspelen op de verschillen in ontwikkeling, motivatie en leervoorkeuren
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

Lespakket

Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB
ANWB



Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen.
Machiel Karels

Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn

Zelfstandig leergedrag in het VO - de hefboom voor succes?
Machiel Karels

Van brokkelbrein naar focus
Marleen Legemaat

Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?
redactie

Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Welke didactische strategie bevordert het zelfvertrouwen?

Zijn nederlandse leerlingen nog gemotiveerd?

Vergroot leerlinggestuurd onderwijs de motivatie van leerlingen?

Heeft muziekonderwijs positieve invloed op onderwijsprestaties?

Welk effect hebben leesmethodes?

Heeft droedelen een positief effect op de luistervaardigheid?

Leren leerlingen van het vmbo anders?

Heeft een vaste LOB-begeleider meerwaarde voor studenten?

Wat is het effect van de inrichting van schoolgebouwen?

Is bewegend leren effectief bij spelling?

Onderzoek naar relaties tussen fysieke activiteit en leerprestaties

Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken

Studiemotivatie hoogbegaafde leerlingen in VWO-plus

Van faalervaring naar leerervaring: Zijn reacties van leerlingen op lage cijfers te beïnvloeden?

Invloed van cognitieve en motivationele differentiatie bij hoogbegaafde en getalenteerde leerlingen
[extra-breed-algemeen-kolom2]