Leerlingbegeleiding

Leerlingbegeleiding is het begeleiden van de ontwikkeling van de leerlingen. Kinderen met leer- en/of gedragsproblemen hebben extra begeleiding nodig. Belangrijk bij de begeleiding is het gesprek met de kinderen over hun ontwikkeling. Een onderdeel van leerlingbegeleiding is het systematisch volgen van de voortgang van de leerlingen. Dit wordt geanalyseerd. Aan de hand van deze opbrengsten wordt het onderwijs aan de kinderen waar nodig aangepast. Soms is het een aanpassing voor een groepje kinderen, soms voor een individuele leerling. Als het nodig is, wordt voor de leerling een ontwikkelingsperspectief vastgesteld. Dat is het eindniveau wat van de leerling verwacht wordt.

Veel interessante links over leerlingbegeleiding zijn te vinden op de startpagina leerlingbegeleiding.

Gerelateerd

HGW samenhang OGW
Samenhang OGW en HGW
Arjan Clijsen
HGW uitgangspunten 1 - 4
De uitgangspunten van Handelingsgericht werken 1 - 4
Noëlle Pameijer
HGW en RT bijdrage
HGW op school: de bijdrage van de RT-er
Noëlle Pameijer
Handelingsgericht indiceren
Handelingsgericht Integraal Indiceren
Noëlle Pameijer
OPP en IQ
Waarom een ontwikkelingsperspectief meer is dan IQ en leerrendement
Noëlle Pameijer
Ontwikkelingsperspectief
Een alternatieve benadering voor het opstellen van het ontwikkelingsperspectief in het reguliere basisonderwijs
Gerard Melis
OPP als groeimodel
Het Ontwikkelingsperspectief als groeimodel
Korstiaan Karels
Counseling vervolggesprek
Leerling zoekt eigen oplossing: counseling vervolggesprek
Dirk van der Wulp
Zelf gereguleerd leren
Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp
Intrinsieke motivatie
Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark
Motivatie meten
Motivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel
Ton van der Valk
Gedrag beïnvloeden
Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn
Instrumenten passend onderwijs
Instrumenten voor begeleiden in passend onderwijs
Helèn de Jong
Interne sturing
Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen










[extra-breed-algemeen-kolom2]







Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.