Leerlingbegeleiding

Wat is leerlingbegeleiding?

Leerlingbegeleiding is het begeleiden van de ontwikkeling van de leerlingen. Dit kan op verschillende niveaus: 

  • In de klas: Hierbij kijkt de leerkracht wat een leerling in de klas nodig heeft voor een fijne schooltijd met een optimale leerontwikkeling. 

  • Binnen de school: De leerkracht kan de leerlingen niet alle begeleiding geven die ze nodig hebben. Bijvoorbeeld aan leerlingen die leer-, psychische of gedragsproblemen hebben of begeleiding bij de studiekeuze. Ook willen kinderen niet altijd alles aan de leerkracht vertellen bij problemen. Hiervoor zijn er binnen de school bijvoorbeeld een leerlingbegeleider, een RT’er, een vertrouwenspersoon en een schooldecaan.

  • Buiten de school: Soms kan de school niet de ondersteuning bieden die een leerling nodig heeft. Er wordt dan hulp van buitenaf ingeschakeld. Denk aan een orthopedagoog, een maatschappelijk begeleider en een psycholoog. 

Belangrijk bij de begeleiding is het gesprek met de kinderen over hun ontwikkeling en problemen waar ze tegenaan lopen. Een onderdeel van leerlingbegeleiding is het systematisch volgen van de voortgang van de leerlingen. Dit wordt geanalyseerd. Aan de hand van deze opbrengsten wordt het onderwijs aan de kinderen waar nodig aangepast. Soms is het een aanpassing voor een groepje kinderen, soms voor een individuele leerling. Als het nodig is, wordt voor de leerling een ontwikkelingsperspectief vastgesteld. Dat is het eindniveau wat van de leerling verwacht wordt.

Veel interessante links over leerlingbegeleiding zijn te vinden op de startpagina leerlingbegeleiding.

Gerelateerd

cursus
Provocatieve begeleiding
Provocatieve begeleiding
Begeleid uw leerlingen met humor, warmte, uitdaging en verwarring
Medilex Onderwijs 
HGW uitgangspunten 1 - 4
De uitgangspunten van Handelingsgericht werken 1 - 4.
Noëlle Pameijer
Handelingsgericht indiceren
Handelingsgericht Integraal Indiceren.
Noëlle Pameijer
Gedrag beïnvloeden
Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn
Motivatie meten
Motivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel
Ton van der Valk
Intrinsieke motivatie
Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark
Zelf gereguleerd leren
Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp
Counseling vervolggesprek
Leerling zoekt eigen oplossing: counseling vervolggesprek
Dirk van der Wulp
HGW en RT bijdrage
HGW op school: de bijdrage van de RT-er
Noëlle Pameijer
HGW samenhang OGW
Samenhang OGW en HGW
Arjan Clijsen
OPP als groeimodel
Het Ontwikkelingsperspectief als groeimodel
Korstiaan Karels
OPP en IQ
Waarom een ontwikkelingsperspectief meer is dan IQ en leerrendement
Noëlle Pameijer
Ontwikkelingsperspectief
Een alternatieve benadering voor het opstellen van het ontwikkelingsperspectief in het reguliere basisonderwijs
Gerard Melis
Hoe je het NPO inzet om leerachterstanden te beperken met beperkte capaciteit
Hoe je met schaarse capaciteit maximaal effect bereikt met het Nationaal Programma Onderwijs
Jaap Versfelt
Instrumenten passend onderwijs
Instrumenten voor begeleiden in passend onderwijs
Helèn de Jong
Naar ontwikkelingsgericht onderwijs: een fundamentele verandering
Onderwijs na COVID-19
Carlien Ostermeier
Interne sturing
Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

[extra-breed-algemeen-kolom2]





Inschrijven nieuwsbrief

leerlingbegeleiding

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest