Kennisplatform
Kindgesprekken voeren - hoe doe je dat? Gratis leermodules van Noëlle Pameijer en Karen van Kooten.

Classificeren

Dossier: alle informatie over Classificeren

Classificeren is het indelen op grond van kenmerken. In het onderwijs wordt deze term vaak gebruikt in verband met de DSM-V, voor het indelen van stoornissen. Classificeren wordt door critici ook wel ‘labelen’ genoemd.

Een voordeel van classificeren is dat het de communicatie tussen deskundigen bevordert. Een nadeel van classificeren is dat er bijna uitsluitend naar de kindkenmerken wordt gekeken, en niet zozeer naar het onderwijsaanbod.

Bij handelingsgericht classificeren gaat het niet meer om de vraag: ‘Wat heeft dit kind?’, maar om de vraag: ‘Wat heeft dit kind nodig?’ Op die manier kan een zorgleerling veel beter geholpen worden. 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 december 2021

Ontdek meer


Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.