Concentratie

Concentreren is ergens de aandacht op richten. Een leerling kan zich concentreren op zijn opdracht of op het verhaal dat de juf vertelt. Als een leerling een goede concentratie heeft, dan kan hij zich langdurig en intensief op een taak richten. Als een leerling concentratieproblemen heeft, dan heeft hij moeite om zijn aandacht bij de opdracht te houden.

Concentratieproblemen zijn onder te verdelen in belemmeringen en stoornissen. Bij concentratiebelemmeringen heeft de leerling het vermogen om te concentreren wel in zich, maar lukt het door de omstandigheden niet. Als er sprake is van een concentratiestoornis, dan ontbreekt het concentratievermogen.

Factoren die invloed hebben op de concentratie zijn de leerling, de leerstof, de leerkracht en de omgeving. Remmende factoren met betrekking tot de leerling zijn ziekte of emotionele problemen. Als de leerstof saai is of druk, kan de leerling snel afgeleid zijn. Dat is ook het geval bij de manier van lesgeven. Verder kunnen er belemmerende factoren in de omgeving zijn, zoals lawaai. Als een leerkracht vermoedt dat de leerling een concentratiestoornis heeft, moet hij eerst checken of het misschien aan een van deze remmende factoren ligt. 

Gerelateerd

ADHD
ADHD - uitleg - kenmerken - diagnose - behandeling
Arja Kerpel
Gedragsproblemen
Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen
Machiel Karels
Concentratieproblemen
Concentratieproblemen - analyse en suggesties
Machiel Karels
Werkklimaat tips
Het werkklimaat verbeteren via de kring
Jos Cöp
Red de ADHD diagnose
Red de ADHD diagnose
Laura Batstra
Humor in de klas
Humor in de klas: een serieuze zaak. Geen grappen daarover.
Casper Hulshof
ADD tips
ADD - Hoe ga je er mee om in de klas
Anton Horeweg
ADHD tips
ADHD - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
Mindfulness oefeningen
Mindfulness in de Klas
Hélène van Oudheusden
Creativiteit bevorderen
Creativiteit in je klas
Dick van der Wateren
Slim maar...
Slim maar.. Hoe je de executieve functies kunt versterken
Arja Kerpel
Krachtig anders leren
Krachtig anders leren - Kernvisie methode
Arja Kerpel
ADHD is geen ziekte
ADHD is geen ziekte
Laura Batstra
Mindfulness ineffectief
Mindfulness veelbelovend of ineffectief
Casper Hulshof
Motivatie onderwijs in groepen
Motivatie bij onderwijs in groepen in beroepsonderwijs
Prestaties en etniciteit
Motivatie bij verschillende prestatieniveaus en sociale en etnische achtergrond
Interventies
Doen wat werkt: interventies in de klas voor kinderen met symptomen van ADHD
Taakspel vso cluster 4
Taakspel in het voortgezet speciaal onderwijs cluster 4
Toetsing en motivatie
Invloed van toetsing op motivatie: effecten en mechanismen in verschillende contexten
Motivatie verhogen TIME
Verbetering motivatie en studieloopbaan in het mbo met TIME – OnderwijsBewijs
Motivatie leerlingen
Motivatie van leerlingen, zelfregulering en prestaties vanaf het begin van het secundair onderwijs
Motivatie zelfregulering studenten
Ontwikkelingspatronen van motivatie, zelfregulering en prestaties van studenten
Leescoaches
Leescoaches in het voortgezet onderwijs
Autonomie allochtone leerlingen
Autonomie, motivatie en prestatie van niet-westerse allochtone leerlingen