Het is van belang dat een leerkracht weet wat er speelt in de leefwereld van zijn leerlingen. Vragen die de leerkracht zichzelf kan stellen, zijn: Wat raakt deze kinderen? en Wat houdt hen bezig? Het antwoord op die vraag geeft inzicht in wat er speelt in de leefwereld van leerlingen.
Hiermee kan de leerkracht dan rekening houden in het contact met de leerling. Dit helpt om de leerling zich veilig te laten voelen, maar ook om leermogelijkheden beter in te kunnen schatten en leerresultaten beter te kunnen interpreteren. Ook in het onderwijsaanbod kan dan aangesloten worden op de leefwereld, waardoor de motivatie van de leerlingen verhoogd zal worden en ze de leerstof beter tot zich kunnen nemen.
De leefwereld is het totaal van de sociale, culturele en etnische achtergronden van de kinderen. In het kort:
- De sociale achtergrond: alle factoren die te maken hebben met de thuissituatie, de erfelijke factoren en het sociale milieu waaruit de leerling komt.
- De culturele achtergrond: de normen, waarden en gebruiken die de leerling van huis uit meekrijgt. Ook vallen hier (verschillen tussen) de thuiscultuur en schoolcultuur onder.
- De etnische achtergrond: de bevolkingsgroep waartoe de leerling hoort.
Het huisbezoek van de leerkracht bij de leerling en ouder(s) thuis kan een krachtig hulpmiddel zijn om de leefwereld van leerlingen beter te leren kennen. Daarnaast is het gesprek tussen leerling en leerkracht natuurlijk een grote bron van informatie over de leefwereld van de leerlingen.
Laatst geactualiseerd op 15 februari 2022