Kindgesprekken of ontwikkelgesprekken in het onderwijs zijn waardevolle momenten waarin leerkrachten en leerlingen samen reflecteren op het leerproces. Het hoofddoel is om de betrokkenheid van leerlingen bij hun eigen ontwikkeling en leerproces te vergroten.
Tijdens deze ontwikkelgesprekken of kindgesprekken bespreken ze onderwerpen zoals interesses, emotionele welzijn, gestelde doelen en eventuele ondersteuningsbehoeften. De leerkracht faciliteert deze gesprekken, vaak in een één-op-één setting, waarbij de focus ligt op het benadrukken van de sterke punten van het kind en het identificeren van gebieden waar extra ondersteuning nodig is.
Ouders kunnen ook worden betrokken bij deze gesprekken, afhankelijk van de schoolbeleid. In zo'n geval worden het vaak 'driehoeksgesprekken' genoemd. Door leerlingen actief te betrekken bij hun leerproces en hen te laten reflecteren op hun eigen voortgang, worden ze aangemoedigd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun leren en zich competent te voelen in hun capaciteiten.
Laatst geactualiseerd op 9 februari 2024