Behaviorisme
Het behaviorisme is een stroming die de psychologie ziet als de wetenschap van het zintuiglijk waarneembare. Het onderzoek richt zich op het waarneembare gedrag. Men gaat er vanuit dat gedrag door de omgeving wordt bepaald en is aangeleerd.
Het gevolg van deze visie is dat het bewustzijn niet onderzocht kan worden, omdat het niet objectief waar te nemen is. De onderzoeksmethode van het behaviorisme is het uitvoeren van experimenten en empirisch wetenschappelijk onderzoek.
Deze stroming is ontstaan aan het begin van de twintigste eeuw. Er zijn diverse sub-stromingen, zoals het radicale behaviorisme, het methodisch-, teleologisch-, theoretisch- of psychologisch behaviorisme. Bekende behavioristen zijn Skinner en Thorndike.
Tot de jaren 60 bleef het behaviorisme veel invloed hebben. Kritiek richtte zich echter steeds meer op het feit dat leren vooral werd gezien als kennisoverdracht en gedragsaanpassing. Nieuwe stromingen hadden meer aandacht voor het menselijk denkvermogen en de denkprocessen van de mens.
Laatst geactualiseerd op 16 december 2021
Gerelateerd

Jean Piaget: leertheorie en psychoanalyse.
Ewald Vervaet

Hoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen
Arja Kerpel

Pedagogiek, innerlijkheid en humaniteit
Gert Biesta

Zij mogen allemaal leuke dingen doen
Dolf Janson

Leren: wat is dat eigenlijk
Robert-jan Simons

Lerend werken: tautologie of uitdaging?
Robert-jan Simons

Competenties verwerven met en zonder instructie
Robert-jan Simons

Effectieve instructie met het Directe instructiemodel
Arja Kerpel

De ontbrekende schakel in onderwijs - inzicht in het conatieve deel
Joop Stroes

Techniek: leren door doen. Hoe geef je techniek een plek in het onderwijs?
Arja Kerpel

Gedraag je! Toegepaste gedragsleer voor een goed werkklimaat
Marleen Legemaat

Heeft belonen van gewenst gedrag een blijvend effect?

Welke competenties zijn nodig voor begeleiders in hybride leeromgevingen?

Wat zijn effectieve interventies bij gedragsproblemen?

Pestgedrag: heeft elke leerkracht dezelfde opmerkingsgave?

Samenwerking in jeugdhulp: wat levert het op?

School-Wide Positive Behavior Support: effectief?

Hoe kunnen docenten omgaan met verstorend gedrag?

Wat is een effectieve methode om pesten tegen te gaan?
[extra-breed-algemeen-kolom2]