Home

 

Onderwijs en onderzoek


Wij-leren.nl biedt u een uitgebreide onderwijskundige kennisbank en een helder beschreven begrippenkader. 

Onderwijskundige specialisten geven hun mening over actuele ontwikkelingen. 

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door het volgen van wij-leren.nl. 

 

Anders beginnen met vermenigvuldigen en delen
Anders beginnen met vermenigvuldigen en delen
Dolf Janson Het wordt hoog tijd om het aanleren van vermenigvuldigen en delen anders aan te pakken. Alles begint met ervaren en de kinderen handelend bezig te laten zijn.
Dimensies van onderwijs
Dimensies van onderwijs
Machiel Karels Het model Dimensies van het onderwijs is een richtinggevend denkmodel wat gebruikt kan worden om de positie van de school te bepalen en een meerjarige visie te ontwikkelen.
Leesmotivatie en samenhangend beleid
Wie goed leest, leest graag - en andersom
René Leverink Uit PISA-cijfers blijkt dat de leesvaardigheid van de Nederlandse jeugd harder achteruitgaat dan in andere landen. Wat gebeurt er allemaal om lezen te promoten?
Morele groei Levinas (1)
Morele groei vanuit het kind zelf -1-
Hilde van Rossen Morele groei: hoe kunnen ouders en leraren helpen? Morele opvoeding start in het gezin en wordt meer bevorderd door empathie en emoties dan door rationaliteit.
Onderwijs in tijden van corona
Onderwijs in tijden van corona
Myriam Lieskamp De sluiting van de scholen in maart 2020 betekende een mega-klus voor de hele onderwijssector. Wat hebben we ervan geleerd en hoe moet het verder?
Ouderbetrokkenheid NeXt
Ouderbetrokkenheid NeXt, Handboek voor mentoren in het voortgezet onderwijs
Joost Karels Het handboek Ouderbetrokkenheid NeXt is bedoeld voor mentoren in het voortgezet onderwijs en geeft handvatten om de samenwerking met ouders vorm te geven.
Sociaal emotionele vaardigheden, basis voor je leven
Sociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school
Ron Zuijlen Waarom aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling in het voortgezet onderwijs essentieel is.
Sociale veiligheid, wat is het
Waar het bij sociale veiligheid écht om draait
Henk Galenkamp Gevoelens van onveiligheid los je niet zomaar op, ook niet op school. In dit eerste artikel van een serie allereerst een verheldering van het begrip sociale veiligheid.
Sturen op autonomie
Sturen op autonomie
Adri van den Brand Op sommige momenten ben je de leraar die je altijd had willen zijn, maar lang niet altijd. De theorie van TA kan helpen het beste uit jezelf te halen.
Taalproblemen bij formeel rekenen deel 1
Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - Deel 1: Taalproblemen
Jeanne Buijks Rekenen is veel taliger dan we denken. Welke taalproblemen kunnen zich voordoen bij de rekenles?
Vakintegratie, didactische aanpak-twee
Vakintegratie 2 - Zoek naar het verbindende principe
Rens Gresnigt Bij vormen van vakintegratie waar leerdoelen de vakken overstijgen, is een integrating agent (verbindend principe) nodig om de structuur te vervangen.
Vakintegratie en leerkracht competenties
Vakintegratie 3 - Welke competenties vraagt het van een leerkracht?
Rens Gresnigt Het invoeren van geïntegreerd onderwijs vraagt een aantal verschillende competenties van de leerkracht/docent.
Wijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek
Wijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek
Machiel Karels Een goede leraar is allereerst een goede pedagoog. Maar zonder goede didactische vaardigheden hangt alles natuurlijk in het luchtledige. Daarom zijn deze 12 didactische aanbevelingen erg nuttig.
inkomenszekerheid
Lesmateriaal Derde Kamer
Watertappunt onderwijs
Inschrijven nieuwsbrief

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest