Trauma

Een trauma kan ontstaan als reactie op (een) schokkende gebeurtenis(sen). Dit kan bijvoorbeeld zijn een ernstig ongeluk, plotseling overlijden van geliefden of seksueel misbruik. De oorzaak is dat gebeurtenissen niet of onvoldoende verwerkt worden.

Wanneer de reactie op gebeurtenissen pas veel later komt spreken we van posttraumatische stress. Dit komt vaak voor na langdurige stressituaties zoals seksueel misbruik of oorlogsgeweld. Ook wanneer kinderen langdurig worden verwaarloosd kunnen ernstige trauma’s ontstaan.

Gevolgen van een trauma kunnen zijn:

  • Zich terugtrekken; somber of juist heel druk en overactief gedrag
  • Minder controle over gedrag en gevoelens, prikkelbaarheid en zich onbegrepen voelen
  • Woede, schaamte, nachtmerries, concentratieproblemen, herbelevingen, scheidingsangst
     

Gerelateerd

cursus
Omgaan met rouw en verlies
Omgaan met rouw en verlies
Vierdaagse cursus over rouwbegeleiding bij leerlingen
Medilex Onderwijs 
Corona niet het enige gevaar
En wat als het thuis niet veilig is?.
Anton Horeweg
Hechtingsstoornissen
Hechtingsstoornissen - kenmerken - signalering - tips
Arja Kerpel
Hechting en adoptie
Adoptiekinderen bij start op basisschool extra kwetsbaar
marion-van-olst
Invloed van kindermishandeling en jeugdervaringen
Jeugdervaringen beïnvloeden hele leven
redactie
Vluchtelingen begeleiding
Vluchtelingkinderen in de Klas
Hélène van Oudheusden
Getraumatiseerde kinderen
Connectie in plaats van correctie - kinderen met trauma
Willem de Jong
Onveilige hechting
Een neurobiologisch perspectief op hechtingsproblematiek
Henk Galenkamp
Kinderen met een psychotrauma
Trauma? Dat komt bij ons op school niet voor...
Anton Horeweg
Systemische teamcoaching in het onderwijs
Systemische teamcoaching in het onderwijs
Henk Galenkamp
De traumasensitieve school
De traumasensitieve school
Marleen Legemaat
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Anton Horeweg
Vluchtelingenkinderen
Ontwrichte kinderen in het onderwijs
Willem de Jong
Bodemloos bestaan
Bodemloos bestaan
Arja Kerpel
Traumasensitief team bij psychotrauma
Kinderen in de knel interesseren ons geen knal
Anton Horeweg


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Inburgeraars en het nut van het vut-model
Volwassen inburgeraars en het nut van het vut-model
Het waarnemen van pestgedrag door leerkrachten
Pestgedrag: heeft elke leerkracht dezelfde opmerkingsgave?
Toename ongewenst gedrag sinds 2010
Neemt ongewenst en lastig gedrag toe in het basisonderwijs?
Onderwijs aan gestresste leerlingen in instelling
Leerlingen onder stress: direct onderwijs geven of even wachten?
Het ondersteunen van instromende nt2-leerlingen
Hoe begeleid je instromende nt2-leerlingen optimaal?
Verschillen taalverwerving vluchtelingkinderen
Mondelinge tweedetaalverwerving bij vluchtelingenkinderen
Effectieve anti-pest methode
Wat is een effectieve methode om pesten tegen te gaan?
Traumasensitief lesgeven aan vluchtelingkinderen
Heeft traumasensitief lesgeven effect op vluchtelingkinderen?
Integratie vluchtelingen
Welk onderwijs leidt tot werk op niveau voor hoger opgeleide vluchtelingen?
[extra-breed-algemeen-kolom2]



angststoornis
rouwverwerking
schizofreen
selectief mutisme
veiligheid

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest