Self-efficacy - geloof in eigen kunnen
'Self-efficacy’ of doelmatigheidsbeleving is een psychologisch begrip wat duidt op het geloof dat personen hebben in het competentieniveau dat zij zullen vertonen in een bepaalde situatie.
Gerelateerd aan de beroepspraktijk van leraren gaat het over het vertrouwen dat leraren in zichzelf hebben om bepaalde effecten bij leerlingen te bewerkstelligen door middel van hun eigen gedrag.
Belangrijk voor het bewerkstelligen van self-efficacy bij leraren is dat zij heldere, concrete doelen formuleren voor de korte termijn. Dergelijke doelen moeten relevant en betekenisvol zijn binnen de context van langetermijndoelen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022
Gerelateerd

Zelfsturing stimuleren met een digitaal portfolio
Maaike van de Loo

Directe feedback in digitale leermiddelen; succes gegarandeerd? - deel 1
Pepijn Dousi

Storend leerlinggedrag maakt leraren onzeker
Annemieke Top

Zeven domeinen van leerkrachtcompetenties
Eleonoor van Gerven

Gedragsproblemen: rol pedagogische sensitiviteit leerkracht
Peter de Vries

Onderwijs en gedragsproblemen: Prioriteit voor preventie
Kees van Overveld

Alles wat je in je mars hebt in je eigen hand
redactie

Welke didactische strategie bevordert het zelfvertrouwen?

Zijn nederlandse leerlingen nog gemotiveerd?

Wat is het effect van vooraf toetsen?

Hoe ontwerp je effectieve praktijksimulaties voor het mbo?

Heeft kennis van mindsettheorie effect op leermotivatie?

Welk effect hebben complimenten op zelfvertrouwen?

Wat zijn goede behandelmethodes bij spraakproblemen?

Verbetering schrijfvaardigheid voor onderbouw VMBO, HAVO en VWO - OnderwijsBewijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]