Informatievaardigheden
Informatievaardigheden zijn de competenties waardoor leerlingen informatie uit bronnen kritisch kunnen zoeken, vinden, beoordelen en verwerken. Dit betreft zowel papieren als digitale informatie.
Met de komst van internet is het belang van informatievaardigheden alleen maar toegenomen. Het is moeilijker geworden betrouwbare informatie te selecteren uit de overweldigende informatie die op leerlingen afkomt. Daarom is het belangrijk dat leerlingen bij het zoeken op internet zich de volgende vragen stellen:
- Hoe zoek ik op internet? Hoe formuleer ik een goede zoekvraag? Welke zoekwoorden gebruik ik? Wat is een goede zoekstrategie?
- Wat staat er in de tekst?
- Wat is de afkomst van de tekst?
- Hoe weet ik of de informatie betrouwbaar is?
Door de grote hoeveelheid informatie in combinatie met de filter bubble wordt het lastiger om onderscheid te maken tussen wat waar is en wat niet waar is. Informatievaardigheden leren kritisch omgaan met alle informatie.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 4 augustus 2022
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Burgerschap door sociale cohesie in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-jan-veerman.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Mediawijsheid in curriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitale-geletterdheid-mediawijsheid-curriculum-whatsapp-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Beoordeling LVS toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict](https://wij-leren.nl/images/iconen/leidinggeven-onderwijsinnovatie-met-ict-100.jpg)
![Van brokkelbrein naar focus](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-brokkelbrein-naar-focus -100.jpg)
![Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/-over-ambitieuze-en-duurzame-onderwijsinnovatie-1-technologie-foto-100).jpg)
![Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-ambitieuze-en-duurzame-onderwijsinnovatie-twee-curriculum (2).jpg)
![Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-ambitieuze-en-duurzame-onderwijsinnovatie-3-wetenschappelijke-ondersteuning-100.jpg)
![Omix Webtalks met Adjiedj Bakas - De onderwijsinrichting van morgen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![ICT kennis leerlingen praktijkonderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)