Brugklas - uitleg
De brugklas is de eerste klas van het voortgezet onderwijs. De term brugklas is geïntroduceerd met de invoering van de Mammoetwet (1963). In Nederland gaan de meeste leerlingen op 12-jarige leeftijd van de basisschool over naar de brugklas.
Brugklassen verschillen van elkaar wat betreft ‘breedte’. In de literatuur wordt ook wel gesproken over verschillende maten van heterogeniteit. Er bestaan categoriale brugklassen met één schooltype, bijvoorbeeld vmbo-tl of gymnasium. Dit is de ‘smalste’ of ‘homogene’ variant. Verder zijn er ‘dakpanklassen’, waar twee schooltypen zijn gecombineerd, bijvoorbeeld vmbo-tl/havo of havo/vwo. Ook de breedst denkbare variant, met schooltypen van vmbo-bb tot en met vwo komt voor. Daartussenin bestaan allerlei combinaties, bijvoorbeeld brugklassen met de vier leerwegen van het vmbo of brugklassen vmbo-tl/havo/vwo.
Heterogene brugklassen duren op de meeste scholen één of twee jaar, soms zelfs drie jaar. Bij alle varianten wordt uiteindelijk een keuze gemaakt voor één schooltype, gericht op het behalen van een diploma in dat schooltype. Brugklassen verschillen dus niet alleen in de breedte, maar ook in de duur. Sommige scholen selecteren de leerlingen al vroegtijdig, andere stellen de selectie uit.
Welk deel van de Nederlandse leerlingen precies in een categoriale klas, dakpanklas of brede brugklas zit, is niet eenvoudig vast te stellen. DUO registreert pas vanaf het 3e leerjaar het niveau dat de leerling volgt, juist omdat veel scholen de eerste 2 leerjaren nog niet met categoriale klassen werken.
Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022
Gerelateerd
Beurs

Kom naar de NOT 2023!
Het event voor onderwijsprofessionals in KO, PO & VO. Van 24 t/m 28 jan 2023 Jaarbeurs te Utrecht.
NOT
NOT



Schooladvies zonder Cito toets - hoe gaat dat?.
Marjolein Zwik

Overgangen in de schoolloopbaan van leerlingen, cruciaal voor onderwijszorg.
Arjan Clijsen

Klas overslaan / versnellen? Let op!
Teije de Vos

Veel gestelde vragen over verplichte eindtoets, gevolgen po/vo
Gerdineke van Silfhout

A'girl, meisjes met autisme in het voortgezet onderwijs
Inge Verstraete

Selecteren: we willen het niet, maar we doen het voortdurend
Karen Heij

De huiswerkhulp - Een praktische gids voor leerlingen én ouders
Arja Kerpel

Is het tijd om ons onderwijs anders vorm te geven? Tjipcast 011
redactie

Hoe kun je verder leren stimuleren?

Schriftelijke toetsen: helpend voor een goed examenresultaat havo/vwo?

Hoe stimuleer je goede communicatievaardigheden in de mbo-beroepspraktijk?

Welke invloed heeft het hergebruiken van vragen in een toets?

Succesvol opstromen naar vwo-niveau van leerlingen met een havo-advies.

Welke ontwikkelingsaspecten van kleuters voorspellen leerprestaties in groep 3?

Op welke manier is oefenen met toetsen in het basisonderwijs effectief voor een betere beheersing van de lesstof, in plaats v...

Wat is de ondergrens voor beheersing van het Nederlands op de basisschool?

Wat is het effect van de opleiding van ouders op eindtoets resultaten?

Wat voorspellen resultaten in de onderbouw voor de bovenbouw?
[extra-breed-algemeen-kolom2]