Professionele leergemeenschap
Een professionele leergemeenschap is een groep mensen met een gezamenlijk doel en die functioneert in een lerende structuur.
In nationaal en internationaal onderzoek wordt steeds vaker de professionele leergemeenschap gezien als een succesvolle methode voor het verhogen van de ontwikkeling van scholen en het focussen op het zo goed mogelijk laten leren van leerlingen.
Kenmerken professionele leergemeenschap
Een kant-en-klaar model voor een professionele leergemeenschap bestaat niet. Maar er zijn wel een aantal kernelementen:
- Een professionele cultuur, die zich richt op gedeelde normen en waarden. De focus ligt op de professionele ontwikkeling en op het leren van de kinderen.
- Het leiderschap is gericht op het begeleiden, ondersteunen en faciliteren van samen leren.
- De organisatiestructuur van professionele leergemeenschappen maakt samen leren mogelijk. Er zijn werkgewoontes ontwikkeld die samenwerkend leren bevorderen en die ruimte bieden om elkaar te ondersteunen.
- Er is een informatiesysteem met de focus op het leren van leerlingen en het verbeteren van de resultaten.
- Er is ondersteunend human resource beleid met de focus op samen ontwikkelen. Kernwoorden hierbij zijn: motivatie, betrokkenheid, toewijding en werkplezier.
Bron: Lieskamp, M. (2014) De professionele leergemeenschap in het onderwijs.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 7 maart 2024
Gerelateerd
Cursus
Intercollegiaal coachen
Het leren coachen van gelijkwaardige collega`s
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs
Webinar
Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?
Gratis webinar met Machiel Karels
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie
Gratis webinar
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
Bekende experts delen hun kennis
Wij-leren.online Academie
Wij-leren.online Academie
De schoolleider doet ertoe.
Myriam Lieskamp
Professionele vrijheid in het onderwijs.
Machiel Karels
Vijf elementen voor succesvol veranderen binnen het onderwijs
Sietske van der Wegen
Anders veranderen door ruimte bieden aan professionals
Jos Cöp
Samen werken en leren in een professionele leergemeenschap
Myriam Lieskamp
Samen kijken - meer zien - beter beslissen
Theo Wildeboer
Scholing van medewerkers: naar een meer volwassen aanpak
Theo Wildeboer
Welbevinden: een belangrijke factor van een professionele schoolcultuur
Henk Galenkamp
Over de rol van docenten 2022: nieuwe visie, toezicht en controle
Filip Dochy
Onderzoekend leren als schoolcultuur
Dolf Janson
Planmatig en groepsplanloos - Groepsplannen zijn niet verplicht
Wendy Brasz en Myra den Haan
Kindgericht onderwijs in een lerende school
Machiel Karels
Meer zeggenschap over onderwijskwaliteit vanuit praktijk gevraagd
Annemieke Top
De meerwaarde van professionele leergemeenschappen en lerende netwerken
Naomi Mertens
Persoonlijk meesterschap: Het creëren van je eigen toekomst
Jan Jutten
Teamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs
Jan Jutten
Rol van de IB-er op weg naar kindgericht onderwijs
Machiel Karels
Oud zeer in schoolorganisaties
Henk Galenkamp
Oud zeer in schoolorganisaties
Henk Galenkamp
Een succesvolle transitie naar een IKC heeft deze zes kenmerken
Joost Karels
Familiecultuur versus professionele cultuur
Henk Galenkamp
Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs
Myriam Lieskamp
Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs
Myriam Lieskamp
Begrensd of grenzeloos: Hoe professioneel ben jij?
Henk Galenkamp
Aan de slag met professionele leergemeenschap
Jaap Versfelt
Systemische teamcoaching in het onderwijs
Henk Galenkamp
Wat vraagt formatief van (teams van) leraren? (3)
Dominique Sluijsmans
Op koers? Waarden, ambities, verlangens en doelen.
Henk Galenkamp
Werken aan een professionele cultuur: Hoe begeleid je lerende collega's?
Naomi Mertens
Dansvloer of balkon? Systeemleiderschap in een lerende school
Jan Jutten
De schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren
Machiel Karels
Het goede doen. En dat samen. Over kwaliteitsbewustzijn in de Agorascholen
Naomi Mertens
10 werkzame principes voor professionele ontwikkeling en innovatie
Machiel Karels
Handboek professionele schoolcultuur
Machiel Karels
De professionele leergemeenschap
Arja Kerpel
Onderzoeksmatig leiderschap
Myriam Lieskamp
Over het schoolhek heen
Myriam Lieskamp
Werken aan pedagogische sensitiviteit in je team
Myriam Lieskamp
Werken aan pedagogische sensitiviteit in je team
Myriam Lieskamp
Hoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling
Myriam Lieskamp
Hoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling
Myriam Lieskamp
Leiding geven aan een lerende school
Machiel Karels
Erken de ongelijkheid: De kracht van diversiteit in onderwijsteams
Machiel Karels
Maak van de organisatie een rotonde
Alex de Bruijn
Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs
redactie
Eric van 't Zelfde - De verdeling van onze onderwijskwaliteit
redactie
Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties
redactie
Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?
redactie
Kim Spinder - Succesvolle innovatiestrategie in het onderwijs
redactie
Schoolontwikkeling in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties
redactie
Hoe kunnen organisaties spelend veranderen? Tjipcast 022
redactie
Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?
redactie
Hoe kun je als professional regie nemen over innovatie? Tjipcast 037
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]