Kennisplatform
Schrijf nu in voor boeiende gratis webinars en leermodules!

Laaggeletterdheid

Dossier: alle informatie over Laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid betekent dat iemand moeite heeft met lezen, schrijven en/of rekenen. Dit is niet hetzelfde als analfabetisme, waarbij iemand helemaal niet kan lezen of schrijven. Mensen die laaggeletterd zijn, hebben vaak beperkte vaardigheden op het gebied van geletterdheid en rekenen. Dit kan hun functioneren in het dagelijks leven en op het werk bemoeilijken.

Laaggeletterdheid komt voor bij zowel jongeren als volwassenen. Vaak hebben mensen met deze problematiek in hun schooltijd onvoldoende basisvaardigheden ontwikkeld. Factoren zoals een beperkte taalontwikkeling, onvoldoende motivatie om te lezen of een leerachterstand kunnen bijdragen aan laaggeletterdheid.

In het onderwijs wordt laaggeletterdheid vaak gesignaleerd bij leerlingen die moeite hebben met begrijpend lezen of spelling. Dit kan leiden tot minder zelfvertrouwen en problemen met zelfregulatie. Het is daarom belangrijk om vroegtijdig in te grijpen en passende ondersteuning te bieden.

Voor volwassenen kan laaggeletterdheid invloed hebben op hun werk en sociale leven. Het begrijpen van formulieren, contracten of bijsluiters kan een uitdaging zijn. Daarom zijn er speciale programma’s gericht op het verbeteren van de basisvaardigheden.

Scholen, bibliotheken en werkgevers kunnen samenwerken om laaggeletterdheid te verminderen. Door gerichte ondersteuning, zoals extra taallessen en het stimuleren van lezen, kunnen mensen hun vaardigheden verbeteren en zelfstandiger functioneren.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 februari 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Beweeg-, gedrags- en leerdeskundigeBeweeg-, gedrags- en leerdeskundige
 Medilex Onderwijs
De basis voor rekenvaardigheidDe basis voor rekenvaardigheid
 Wij-leren.nl Academie
Redzaamheidslezen: meer begrip, minder stress!Redzaamheidslezen: meer begrip, minder stress!
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Dit is dyslexie
Dit is dyslexie - achtergrond en aanpak
Marleen Legemaat
Taalontwikkelingsstoornissen in de klas
Taalontwikkelingsstoornissen in de klas
Marleen Legemaat
Voorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanraders
Voorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanraders
Gerard Bel
Kansen(on)gelijkheid vanuit meerdere perspectieven
Wat is eerlijk? Werken aan kansengelijkheid in het onderwijs
Myriam Lieskamp
Ondersteunend tekenen
Ondersteunend tekenen (bij TOS)
Marleen Legemaat

Samenvatting

Diagnosticerend onderwijzen bij rekenen
Diagnosticerend onderwijzen bij rekenen
Korstiaan Karels
Interventies versterken van motivatie volwassen NT2 deelnemers
Interventies voor het versterken van motivatie bij volwassen NT2-deelnemers in online leren
redactie
Effecten van aanpakken voor een soepele overgang naar po
Effecten van aanpakken voor een soepele overgang van kinderen naar de basisschool
redactie

Verdieping

Leesmotivatie bevorderen
Investeren in leesmotivatie bevordert motivatie en leesvaardigheid
Annemieke Top
Taalonderwijs betekenisvol en effectief
Taal, daar draait het om!
Bea Pompert
taalonderwijs met rijke leeromgeving
Taalonderwijs vraagt een rijke leeromgeving
Dolf Janson
Rekenachterstand wegwerken
Zo leer je alle kinderen rekenen
Anna Bosman
De staat van het onderwijs in 2020
De Staat van het Onderwijs 2020
Myriam Lieskamp
leesproblemen, dyslexie, breinlezen deel 1
Leesproblemen en dyslexie -1-
Paul Filipiak
Leesproblemen, dyslexie, woordbenoeming, deel twee
Leesproblemen en dyslexie -2-
Paul Filipiak
leesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3
Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3-
Paul Filipiak
leesproblemen, dyslexie, dysgrafie deel vier
Leesproblemen: fonologische dyslexie -4-
Paul Filipiak
Leesprolemen, dyslexie, hardnekkigheid, leessnelheid, deel vijf
Leesproblemen en dyslexie: Hardnekkigheid -5-
Paul Filipiak
Leesproblemen-dyslexie deel zes, preventie en leeshulp
Leesproblemen en dyslexie: Preventie -6-
Paul Filipiak
Leesproblemen-dyslexie deel zeven, preventie
Leesproblemen en dyslexie: Preventie -7-
Paul Filipiak
Leesproblemen-dyslexie, deel acht, goed leesonderwijs
Hulp bij leesproblemen en dyslexie -8-
Paul Filipiak
Leesproblemen - dyslexie - hulpporgramma - deel negen
Leesproblemen en dyslexie: Hulpprogramma`s -9-
Paul Filipiak
Leesproblemen - dyslexie; toegankelijkheid- deel tien
Leesproblemen en dyslexie: Toegankelijkheid -10-
Paul Filipiak
Autonome leesmotivatie stimuleren
Het ontwikkelen van autonome leesmotivatie bij vrij lezen
Anneke Bemer
Bekijk je rekenonderwijs eens anders
Bekijk je rekenonderwijs eens anders, want dat kan en dat moet!
Dolf Janson
De observaties bij taal- en rekenlessen
De observaties bij taal- en rekenlessen
Dolf Janson

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 4000+ artikelen.