Rekenen

Rekenen behoort samen met spelling, technisch lezen en begrijpend lezen tot de hoofdvakgebieden op de basisschool. Er wordt ook wel gesproken van reken-wiskundeonderwijs.

Met rekenen worden een aantal bewerkingen aangeduid die op getallen worden uitgevoerd. Deze bewerkingen zijn: optellen - aftrekken - vermenigvuldigen - delen - machtsverheffen - worteltrekken. 

De kerndoelen van rekenen en wiskunde zijn onder te verdelen in drie hoofdgroepen:
  • Wiskundig inzicht en handelen.
  • Getallen en bewerkingen.
  • Meten en meetkunde.
Een bepaald rekenniveau hoort bij een gemiddelde van een groep van een basisschool. Er zijn toetsen waarmee het rekenniveau bepaald kan worden. 
Hiermee kan bekeken worden hoe een leerling scoort ten opzichte van landelijke normen.

Gerelateerd

Voorkomen van rekenproblemen
Voorkomen van rekenproblemen - protocol dyscalculie
Korstiaan Karels
Rekenproces in de rekenles
Het rekenproces in de rekenles - protocol ERWD
Korstiaan Karels
Diagnosticerend onderwijzen bij rekenen
Diagnosticerend onderwijzen bij rekenen
Korstiaan Karels
Singapore rekenen
Singapore Rekenen - Rekenwonders
Korstiaan Karels
Leerlijn rekenen
Leerlijn rekenen - Wie kan delen, kan vermenigvuldigen
Martie de Pater
Tafels leren
Leren vermenigvuldigen: meer dan tafels leren!
Martie de Pater
Rekenen automatiseren
Het effect van gericht automatiseren van rekenvaardigheden
Marjolein Zwik
Schatten en rekenen
Een schatter kan niet zonder redeneren
Dolf Janson
Citotoets rekenen groep 1 2
Spelen of Toetsen - kansen voor wiskundige ontwikkeling
Martie de Pater
Opbrengstgericht werken en rekenproblemen
Herkenbare rekenproblemen en persoonlijke doelen
Dolf Janson
Leerlijnen de baas
De leerlijnen de baas
Martie de Pater
Fase jonge schoolkind
De fase van het jonge schoolkind - kunnen kleuters leren lezen?
Ewald Vervaet
Beter rekenonderwijs
Op weg naar beter rekenonderwijs
Dolf Janson
Evaluatie groep 3 po
Verbetering evaluatie rekenonderwijs in groep 3 basisschool
Rekenonderwijs breuken
Verbeteren van rekenonderwijs in breuken
StrategieŽn leerlingen
Rekenonderwijs en strategieŽn van leerlingen
Digitaal assessment
Digitaal ondersteunde assessment in het rekenonderwijs
Ontwikkelingspaden
Ontwikkelingspaden voor rekenonderwijs
Cognitieve voorstellingen wiskunde
Cognitieve verschillen bij voorstellingen van getallen in het onderwijs in wiskunde
Getalbegrip werkgeheugen
Rol van het werkgeheugen en getalbegrip in het rekenonderwijs op de basisschool
Hersengedrag rekenonderwijs po
Hersengedrag bij rekenonderwijs in het basisonderwijs
Rekenachterstand po
Programma voor rekenachterstand op de basisschool Ė OnderwijsBewijs
Computerspelletjes
Computerspelletjes in het rekenonderwijs op de basisschool Ė OnderwijsBewijs