NT2 - Nederlands als tweede taal
NT2 is een niveau-indeling van beheersing van het Nederlands als tweede taal, gebaseerd op de kwalificatiestructuur zoals die in 1997 is vastgelegd in de Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB). Er worden vijf niveaus NT2-1 t/m NT2-5 onderscheiden.
Toelichting NT2
Binnen de Kwalificatiestructuur educatie zijn ook vijf niveaus voor Nederlands als tweede taal (NT2) beschreven:
- NT2 niveau 1: dit is taalbeheersing op een zeer elementair niveau en levert hooguit een aanwijzing voor de wenselijkheid van een doorstroming naar een opleiding NT2 van het tweede niveau.
- NT2 niveau 2: taalbeheersing op dit niveau betekent dat iemand zich minimaal kan redden in de Nederlandse samenleving en in staat is de tot het volgen van een assistent-opleiding in het secundair beroepsonderwijs.
- NT2 niveau 3: is vergelijkbaar met de eindtermen voor het staatsexamenprogramma I van NT2. Beheersing van het Nederlands op dit niveau betekent dat iemand kan deelnemen aan een basisberoepsopleiding in het secundair beroepsonderwijs. Dit niveau van taalbeheersing NT2 geldt binnen het inburgeringsbeleid als streefniveau.
- NT2 niveau 4: vergelijkbaar met de eindtermen voor het staatsexamenprogramma II van NT2. Beheersing van Nederlands op dit niveau betekent dat iemand kan deelnemen aan een vakopleiding, middenkader- of specialistenopleiding van het secundair beroepsonderwijs of aan het hoger beroepsonderwijs en aan het wetenschappelijk onderwijs.
- NT2 niveau 5: het niveau waarop iemand de Nederlandse taal vloeiend en bijna accentloos beheerst.
Voorwaarden voor opleidingen
Over de beschreven beheersingniveaus van NT2 is nog wel de volgende opmerking van belang. De beoogde taalbeheersing is een noodzakelijke, maar geen voldoende voorwaarde om toegelaten te worden tot een opleiding. Er worden immers ook andere eisen dan taalbeheersing gesteld aan de deelnemers van een vervolgopleiding, zoals de vooropleiding of het algemene competentieniveau van de betrokkene.
Bron: CBS
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 4 augustus 2022
Gerelateerd
Congres
Leesproblemen en dyslexie
Herken en begeleid leerlingen met stagnaties bij lezen
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs
Gratis webinar
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
Bekende experts delen hun kennis
Wij-leren.online Academie
Wij-leren.online Academie
Webinar
Taalontwikkeling en taalbeleid
Gratis webinar met Karen Heij
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie
NT2-onderwijs versterken via formeel en informeel leren
Sylvia Peters
Taal in alle vakken - De sleutel naar taalgericht onderwijs
Gerdineke van Silfhout
Woordenschat uitbreiden bij begrijpend lezen en bij de zaakvakken
Paul Filipiak
Tweetaligheid is geen probleem
Sieneke Goorhuis
Taalachterstand
Sieneke Goorhuis
Rijk taalaanbod door spel
Sieneke Goorhuis
Taalontwikkeling: door taal worden kinderen mensen
Steven Pont
Differentiëren binnen woordenschatonderwijs
Martie de Pater
Woorden en betekenissen
Dolf Janson
Hoe pak je discriminatie effectief aan?
redactie
Wie goed leest, leest graag - en andersom
René Leverink
Klassen en kansen, wat te doen aan kansenongelijkheid?
Peter de Vries
Fonologische zwakte - Speciale hulp na het primair onderwijs -11-
Jeanne Buijks
Het ontwikkelen van autonome leesmotivatie bij vrij lezen
Anneke Bemer
Aan de slag met kansenongelijkheid in het onderwijs
Jaap Versfelt
Taalontwikkelingsstoornissen in de klas
Marleen Legemaat
Een warm pedagogisch klimaat voor nieuwkomers
Hélène van Oudheusden
Technisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool.
Paul Filipiak
Het meertalige kind
Paul Filipiak
Ondersteunend tekenen (bij TOS)
Marleen Legemaat
Ondersteunend tekenen (bij TOS)
Marleen Legemaat
Red de taal van de toetsenmaker!
Karen Heij
Red de taal van de toetsenmaker!
Karen Heij
Red de taal van de toetsenmaker!
Karen Heij
[extra-breed-algemeen-kolom2]