Exemplarisch onderwijs (EXO)

Exemplarisch onderwijs wordt ook wel onderwijskunst genoemd. Een basaal uitgangspunt is dat het onderwijs meer is dan het overdragen van kennis; het gaat om het inwijden van kinderen in de wetenschap en cultuur. Dit onderwijsconcept gaat niet uit van korte lessen, maar er wordt gedurende een lange periode (bijvoorbeeld 1 of 2 weken) elke dag twee uur aan hetzelfde thema gewerkt. De kinderen duiken dan grondig een onderwerp in.

Er zijn vier pedagogische en onderwijskundige principes:

  • genetisch;
  • socratisch;
  • exemplarisch;
  • esthetisch.

Bij genetisch onderwijs gaat het om het groeiproces van het thema en de leerling. Het socratisch gesprek in de kring neemt bij exemplarisch onderwijs een belangrijke plaats in. Het begrip exemplarisch heeft betrekking op betekenisvolle onderwerpen. De esthetische dimensie verwijst naar het belang van kunstzinnige vormgeving van het onderwijs.

Dit concept is gebaseerd op de gedachten van de Duitse Martin Wagenschein (1896 – 1988).

Zie verder:

Driestar - Exemplarisch onderwijs

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 26 april 2022

Gerelateerd

Cultuureducatie basisschool
Cultuureducatie op de basisschool. 8 lessen van koplopers
Vera Meewis
Kunstonderwijs
Kunstonderwijs en 21st century skills
Vera Meewis


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Het belang van maakonderwijs op de basisschool. Tjipcast 020
Het belang van maakonderwijs op de basisschool. Tjipcast 020
redactie
Wat is een lerende organisatie? En hoe word je het? Tjipcast 019
Wat is een lerende organisatie? En hoe word je het? Tjipcast 019
redactie
Wat zijn de meest hardnekkige onderwijsmythes? Tjipcast 030
Wat zijn de meest hardnekkige onderwijsmythes? Tjipcast 030
redactie
Muziekonderwijs en onderwijsprestaties achterstandsleerlingen
Heeft muziekonderwijs positieve invloed op onderwijsprestaties?
leren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerweg
Leren leerlingen van het vmbo anders?
Stimuleren van buitenschools leren
Hoe stimuleer je buitenschools leren?
Factoren die belemmeren of stimuleren tot buitenlandervaring
Wat brengt mbo-studenten tot de keuze voor een buitenlandervaring?
Projectmatig werken in de bovenbouw
Hoe effectief is projectmatig werken in de bovenbouw?
Bevorderen van duurzaam afvalgedrag leerlingen
Hoe bevorder je duurzaam afvalgedrag van leerlingen?
Tijdsbesef ontwikkelen door geschiedenislessen in onderbouw
Kunnen geschiedenislessen historisch tijdsbesef versterken?
Gevolgen kenmerken onderwijs muziek beeldende vorming
Wat steken kinderen op van goed muziek- en kunstonderwijs?
Competenties van docenten bij het begeleiden van vmbo lln
Hoe begeleidt je leerlingen/studenten in het (v)mbo?
Samenwerken moderne vreemde talen bijdrage leerprestaties?
Samenwerken bij een vreemde taal: hoe stimulerend is dat?
[extra-breed-algemeen-kolom2]



curriculum
erfgoededucatie
exemplarisch onderwijs

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest