Ontwikkeling van geletterdheid van adolescente risico leerlingen in meertalige contexten; een verhaal van drie steden
Geplaatst op 1 juni 2016
Dit project betreft het aandachtsgebied getiteld “Ontwikkeling van geletterdheid van adolescente risico leerlingen in meertalige contexten; een verhaal van drie steden” dat is uitgevoerd in samenwerking tussen drie instituten: het SCO-Kohnstamm Instituut, het Amsterdam Center for Language and Communication (allebei van de Universiteit van Amsterdam) en het Langeveld Instituut (Universiteit van Utrecht). Het aandachtsgebied bestaat uit vier deelstudies die sterk met elkaar verbonden zijn. Het doel was onderzoek naar empirische vraagstellingen met een onderwijskundig, psychologisch en linguïstisch karakter. Bovendien wordt nauw samengewerkt met onderwijskundige onderzoeksinstituten in Toronto en Genève, als meertalige centra voor ontwikkeling van geletterdheid.
Het aandachtsgebied was erop gericht factoren te onderzoeken die de ontwikkeling van geletterdheid bevorderen of belemmeren en die nog niet de vereiste aandacht gekregen hebben in onderzoek tot nu toe. Deze factoren worden onderzocht in longitudinale dieptestudies van adolescente risicoleerlingen van klas 1 tot en met 3 van het vmbo op drie terreinen: buitenschoolse activiteiten, schoolse context en individuele eigenschappen. De onderzochte groep bestond voor de helft uit sprekers van het Nederlands als eerste taal en voor de andere helft uit tweede taalsprekers. In een aparte cross-sectionele studie met een grote steekproef uit dezelfde populatie zijn voorspellingen over de belangrijkste factoren getest.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Details van het onderzoek
NWO-projectnummer: | 411-06-500 |
Titel onderzoeksproject: | Literacy development of at-risk adolescents in multilingual contexts: A tale of three cities |
Looptijd: | 01-09-2007 tot 24-02-2014 |
Projectleider(s)
Naam | Instelling | |
---|---|---|
Dr. A.J.S. van Gelderen | Universiteit van Amsterdam | a.j.s.vangelderen@uva.nl |
Gerelateerde projecten
- 411-06-501 Lees- en schrijfontwikkeling van vmbo-leerlingen: de rol van betrokkenheid bij lezen en schrijven op school
- 411-06-502 Taal en geletterdheid in de buitenschoolse context van risicoleerlingen
- 411-06-503 Aspecten van geletterdheid van adolescente risico leerlingen
- 411-06-504 De rol van de sociaal-culturele, educatieve en individuele variabelen in de ontwikkeling van geletterdheid van slecht presterende adolescenten
[Bron: Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO)]
Gerelateerd














