Ontwikkeling van geletterdheid van adolescente risico leerlingen in meertalige contexten; een verhaal van drie steden

Geplaatst op 1 juni 2016

Dit project betreft het aandachtsgebied getiteld “Ontwikkeling van geletterdheid van adolescente risico leerlingen in meertalige contexten; een verhaal van drie steden” dat is uitgevoerd in samenwerking tussen drie instituten: het SCO-Kohnstamm Instituut, het Amsterdam Center for Language and Communication (allebei van de Universiteit van Amsterdam) en het Langeveld Instituut (Universiteit van Utrecht). Het aandachtsgebied bestaat uit vier deelstudies die sterk met elkaar verbonden zijn. Het doel was onderzoek naar empirische vraagstellingen met een onderwijskundig, psychologisch en linguïstisch karakter. Bovendien wordt nauw samengewerkt met onderwijskundige onderzoeksinstituten in Toronto en Genève, als meertalige centra voor ontwikkeling van geletterdheid.

Het aandachtsgebied was erop gericht factoren te onderzoeken die de ontwikkeling van geletterdheid bevorderen of belemmeren en die nog niet de vereiste aandacht gekregen hebben in onderzoek tot nu toe. Deze factoren worden onderzocht in longitudinale dieptestudies van adolescente risicoleerlingen van klas 1 tot en met 3 van het vmbo op drie terreinen: buitenschoolse activiteiten, schoolse context en individuele eigenschappen. De onderzochte groep bestond voor de helft uit sprekers van het Nederlands als eerste taal en voor de andere helft uit tweede taalsprekers. In een aparte cross-sectionele studie met een grote steekproef uit dezelfde populatie zijn voorspellingen over de belangrijkste factoren getest.

Details van het onderzoek

  
NWO-projectnummer:  411-06-500
Titel onderzoeksproject:  Literacy development of at-risk adolescents in multilingual contexts: A tale of three cities
Looptijd:01-09-2007 tot 24-02-2014

Projectleider(s)

Naam Instelling E-mail
Dr. A.J.S. van Gelderen Universiteit van Amsterdam a.j.s.vangelderen@uva.nl

Gerelateerde projecten

[Bron: Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO)]



Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerd

Aansluiting cognitief niveau van nieuwkomers
Hoe vinden nieuwkomers aansluiting bij zaakvakken?
Twee jaar internationale schakelklas voor nieuwkomers
Is twee jaar Internationale Schakelklas voor nieuwkomers voldoende?
Competenties mentor van een internationale schakelklas
De competenties van een mentor internationale schakelklas
Goed taalonderwijs in groep 2 op weg naar 3
Hoe stroom je -qua taal- goed voorbereid door in groep 3?
Leerachterstanden leerwegondersteunend onderwijs
Hoe los je effectief leerachterstanden op in het leerwegondersteunend onderwijs?
Ondersteuning voor mbo studenten met dyslexie
Mbo-studenten met dyslexie: welke ondersteuning helpt?
Rekenadviezen voor kinderen met taalstoornis
Wat zijn adviezen voor rekentaal bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis?
Vreemde taal leren op school of in beroep
Vreemde taal leren: in een beroepsgerichte context of op school?
Hoe stimuleer je spellingvaardigheden effectief?
Hoe stimuleer je spellingvaardigheden effectief?
Werkt kennis moderne vreemde taal mee of tegen?
Kennis van een moderne vreemde taal: handig of juist belemmerend?
Intrinsieke motivatie
Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken
GAS methodiek
GAS geven: doelgericht werken aan taal en lezen in Passend Onderwijs
Animaties taal po
Gebruik van animaties bij taal in basisonderwijs
Schooltaal woordenschat po
Schooltaal en woordenschat in taalonderwijs op de basisschool
Taalonderwijs BBL
Taalonderwijs in BBL-trajecten MBO
[extra-breed-algemeen-kolom2]




Meertalige contexten



Inschrijven nieuwsbrief


Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.