Kijk ook eens bij ons begeleidingsaanbod voor schoolontwikkeling!

Computational thinking

Dossier: alle informatie over Computational thinking

Computational Thinking (CT) is een probleemoplossende aanpak die gebruikmaakt van concepten en technieken uit de informatica om complexe problemen te analyseren en op te lossen. Het is niet beperkt tot programmeren of technologie, maar kan worden toegepast op diverse disciplines en situaties. CT richt zich op het denken als een computerwetenschapper: gestructureerd, logisch en efficiënt.

Belangrijke aspecten van Computational Thinking zijn:

  • Decompositie: Het opdelen van een complex probleem in kleinere, beter beheersbare onderdelen.
  • Patroonherkenning: Het identificeren van overeenkomsten of patronen om oplossingen te vereenvoudigen.
  • Abstractie: Het wegfilteren van overbodige details om de kern van het probleem te begrijpen.
  • Algoritmisch denken: Het ontwikkelen van stap-voor-stap procedures of regels om een probleem op te lossen.

CT is van belang in het onderwijs omdat het leerlingen voorbereidt op een digitale samenleving waarin technologie een grote rol speelt. Het bevordert vaardigheden zoals kritisch denken, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Deze vaardigheden zijn niet alleen nuttig in technische beroepen, maar ook in alledaagse situaties waar gestructureerd denken en innovatieve oplossingen nodig zijn.

Door Computational Thinking te integreren in het onderwijs, leren leerlingen niet alleen technologie te begrijpen, maar ontwikkelen ze ook een flexibele en analytische mindset om uitdagingen te benaderen.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 20 januari 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Burgerschap: noodzaak of hype?Burgerschap: noodzaak of hype?
 Wij-leren.nl Academie
Werken met AI in het onderwijsWerken met AI in het onderwijs
 Medilex Onderwijs
AI gebruiken in het onderwijsAI gebruiken in het onderwijs
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Het Ai van Columbus
Het Ai van Columbus
Machiel Karels

Onderzoek

impact van generatieve AI op kritisch denken
De impact van AI op kritisch denken
Chahna Gonsalves
De effectiviteit van ChatGPT in het onderwijs
De effectiviteit van ChatGPT in het onderwijs
Ruiqi Deng
Verhalen over AI als bedreiging voor de mensheid
Verhalen over AI als bedreiging voor de mensheid leiden niet af van de directe schadelijke effecten ervan
Emma Hoes

Verdieping

Programmeren 1
Leren denken als een programmeur - Digitale bouwvakkers
Marléone Goudswaard
Design thinking als basis voor innovatief onderwijs
Design thinking als basis voor innovatief onderwijs
redactie
AI gebruiken - deel 1 - introductie
AI in het onderwijs (1): een introductie
Felix Brekelmans
AI gebruiken - deel 2 - rol leraar
AI in het onderwijs (2): De rol van de leraar in een AI-onderwijsomgeving
Felix Brekelmans
AI gebruiken - deel 3 - lesmateriaal ontwikkelen
AI in het onderwijs (3): Lesmateriaal ontwikkelen
Felix Brekelmans
AI gebruiken - deel 4 - AI aanpassen aan jouw behoeften
AI in het onderwijs (4): AI aanpassen aan jouw behoeften
Felix Brekelmans
Steam onderwijs
STEAM-onderwijs: innovatie en creativiteit in de 21e eeuw
Machiel Karels
AI gebruiken - deel 5 - AI als partner in het onderwijsleerproces
AI in het onderwijs (5): AI als partner in het onderwijsleerproces
Felix Brekelmans
samenvatting bespreking impact AI kritisch denken
Samenvatting en bespreking: Impact van AI op kritisch denken
Nico den Breejen
AI gebruiken - deel 6 - Juridische kaders
AI in het onderwijs (6): Juridische kaders
Felix Brekelmans
AI gebruiken - deel 7- Ethische kwesties
AI in het onderwijs (7): Ethische kwesties
Felix Brekelmans
AI gebruiken - deel 9- Mythes, valkuilen en verantwoord gebruik
AI in het onderwijs (9): Mythes, valkuilen en verantwoord gebruik
Felix Brekelmans
AI gebruiken - deel 10- Trends, innovaties en kaders voor de toekomst
AI in het onderwijs (10): Trends, innovaties en kaders voor de toekomst
Felix Brekelmans
Samenvatting en bespreking ChatGPT in het onderwijs
Samenvatting en bespreking ChatGPT in het onderwijs
Nico den Breejen

Samenvatting

21st century skills
21st century skills - wat zijn 21e eeuwse vaardigheden?
Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 4000+ artikelen.