Computational thinking

Het praktisch en creatief inzetten van digitale tools om een probleem op te lossen. Het probleem moet zodanig worden (her)geformuleerd dat het mogelijk is om het met computertechnologie op te lossen. De volgende stappen zijn daarbij van belang:

  • 1.    Ontleding; het probleem moet in kleine stukjes opgedeeld worden en de kleine problemen stuk voor stuk opgelost;
  • 2.    Patronen herkennen;
  • 3.    Filteren van informatie; het vereenvoudigen van informatie; een schema of tekening van de informatie maken kan daarbij helpen;
  • 4.    Mogelijke oplossingen bedenken en uitproberen door algoritmisch te denken;
  • 5.    De oplossingen algemeen maken door toepassing bij overeenkomstige problemen.

Computational thinking is iets anders dan denken als een computer of leren programmeren. Het is het logisch benaderen van problemen en die oplossen met computertechnologie.
 

Gerelateerd

training
Samen de leerkuil in
Samen de leerkuil in
De leeruitdaging
Bazalt | HCO | RPCZ 
cursus
Inzicht in de digitale wereld van jongeren
Inzicht in de digitale wereld van jongeren
Ken de generatie waaraan je lesgeeft
Medilex Onderwijs 
adviestraject
Kindgericht onderwijs in een lerende school
Kindgericht onderwijs in een lerende school
Hoe groeit jouw school naar gepersonaliseerd onderwijs?
Wij-leren.nl schoolontwikkeling 
21st century skills
21st century skills - wat zijn 21e eeuwse vaardigheden?
Machiel Karels
Programmeren 1
Leren denken als een programmeur - Digitale bouwvakkers
Marléone Goudswaard
Design thinking als basis voor innovatief onderwijs
Design thinking als basis voor innovatief onderwijs
redactie


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Gespreksvoering over identiteit en waarden
Hoe ga je het gesprek aan over identiteit en waarden?
Bevordering van professionele ontwikkeling bij collega-docenten
Hebben teacher leaders effect?
Aanpak theorie en praktijk onderzoekende houding
Hoe stimuleer je een onderzoekende houding bij studenten?
Competenties van leerlingen om met informatie om te gaan
Goede informatie vinden: welke competenties zijn nodig?
Interventies om afleidingen gamen te weerstaan
Gamen onder schooltijd: hoe voorkom je het?
Digitaal of schriftelijk toetsen
Digitaal of schriftelijk toetsen: maakt het uit?
Vakwedstrijden op het mbo
Skills Heroes vakwedstrijden: hebben zij effect op vakontwikkeling?
Wat zijn de opbrengsten van vakintegratie
Wat zijn de opbrengsten van vakintegratie?
Vreemde taal leren op school of in beroep
Vreemde taal leren: in een beroepsgerichte context of op school?
Werkt kennis moderne vreemde taal mee of tegen?
Kennis van een moderne vreemde taal: handig of juist belemmerend?
nieuwe leren po
Het nieuwe leren in het basisonderwijs
TPACK: kennis en vaardigheden voor ict-integratie
Knopvaardig is wat anders dan digitaal geletterd
Kennis leren verwerven met informatie van internet
[extra-breed-algemeen-kolom2]



Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.