Serious games zijn spellen waarvan het doel niet als eerste vermaak is. Het zijn non-entertainment games met een leerdoel zoals kennis of vaardigheden. Een serious game kan een papieren bord- of kaartspel zijn, maar tegenwoordig neemt het vooral een hoge vlucht als computerspel.
In serious games wordt door toevoeging van game elementen op een uitdagende manier iets overgebracht of geoefend. Dit wordt steeds meer gebruikt in het onderwijs, de gezondheidszorg, defensie en het bedrijfsleven. De werkelijke situatie wordt zo realistisch mogelijk nagebootst. Dit kan zijn in de vorm van een videogame, rollenspel of simulatie. De deelnemer kan risico’s nemen en fouten maken in een veilige leeromgeving doordat het effect van zijn handelen fictief is. De games zijn praktijkgericht en door toevoeging van game elementen wordt er op een uitdagende manier iets geleerd of overgebracht.
Het is belangrijk dat de verschillende leerdoelen goed geïntegreeerd worden in de verschillende game-elementen van de game, zodat een coherente leeromgeving ontstaat waarin kennis en vaardigheden worden opgedaan.
Serious games en gamification worden soms met elkaar verward. Het belangrijkste verschil is dat een serious game een volledig spel is van een nagebootste werkelijkheid. Bij gamification worden spelelementen toegevoegd aan een bestaande werkelijkheid.
Laatst geactualiseerd op 4 augustus 2022