Gameverslaving - wat is dat?

Wanneer ben je gameverslaafd? 

In juni van 2018 gaf de Wereldgezondheidsorganisatie (WMO) aan gameverslavingen te erkennen als officiële verslaving. Toch bestaat er nog redelijk wat onwetendheid op het gebied van deze relatief nieuwe vorm van verslaving. Want wanneer is er nu echt sprake van een verslaving – en in hoeverre verschilt dit van iemand die gewoon veel gamet?

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie moet een gameverslaving voldoen aan een aantal kwalificaties om als zodoende te worden aangemerkt. Drie – om precies te zijn. Ze noemen

  • het onvermogen om te stoppen met gamen;
  • een toenemende prioriteit vóór het gamen en
  • een escalatie van negatieve consequenties op als voorwaarden voor het ontwikkelen van een dergelijke verslaving.

Controleverlies

Deze drie elementen worden beaamd door onder meer de verslavingsdeskundigen van het Trimbos-instituut. De organisatie geeft desondanks aan dat er nog behoorlijk wat open vragen zijn rondom de verslaving. Op een aan het Trimbos gelieerde website stelt men dat het merendeel van de Nederlandse gamers gamen ziet als een leuke hobby, maar dat dit omslaat in een sluimerende verslaving wanneer de controle verloren dreigt te gaan.

Het Trimbos-instituut stelt zodoende dat dit het geval is wanneer school, werk en relaties hieronder lijden en de balans tussen gamen en andere activiteiten ontwricht raakt. Lichamelijke klachten en veel geld in de game steken zijn twee andere symptomen van een veranderende situatie.

Verstoorde balans

De situatie verandert naar een concrete verslaving wanneer er een totaal gebrek aan controle is en de balans tussen gamen en andere bezigheden compleet verstoord raakt. De persoon in kwestie gamet dan door terwijl het eigenlijk helemaal niet meer leuk is en verwaarloost zodoende andere activiteiten.

Hulp zoeken

Wanneer er sprake is van een mogelijke verslaving, gezien de bovenstaande kenmerken, dan is het zaak om tijdig aan de bel te trekken. Er zijn diverse organisaties die gespecialiseerde kennis in huis hebben om (sluimerende) gameverslavingen te behandelen. 

Wie meer wil weten, kan ook de gameverslavingstest doen op de website van Trubendorffer.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 13 december 2022

Gerelateerd

E- learning module
Mediawijsheid voor het primair onderwijs
Mediawijsheid voor het primair onderwijs
Maak je leerlingen mediawijs!
Medilex Onderwijs 
Scholing
Afstandsleren en digitalisering
Afstandsleren en digitalisering
Investeren in toekomstbestendig en -gericht onderwijs.
oo.nl 
Problematisch internetgedrag
Problematisch gebruik van sociale media en games
redactie
Burgerschap games
Games en burgerschap
redactie
Pittige pubers
Pittige pubers - Opvoeden van je puber met ADHD of autisme
Marleen Legemaat
Digitale dementie
Digitale dementie - Manfred Spitzer
Machiel Karels
Ontketen het brein van je kind
Ontketen het brein van je kind
Marleen Legemaat
Ontketen het brein van je kind
Ontketen het brein van je kind
Marleen Legemaat
Digitale media en kinderhersenen
Digitale media en kinderhersenen
Ewald Vervaet


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

ICT kennis leerlingen praktijkonderwijs
ICT kennis leerlingen praktijkonderwijs
redactie
Hoe werken de hersenen bij iemand die verslaafd is?
Hoe werken de hersenen bij iemand die verslaafd is?
redactie
Wanneer ben je verslaafd? En hoe kom je er vanaf? Tjipcast 023
Wanneer ben je verslaafd? En hoe kom je er vanaf? Tjipcast 023
redactie
Fragment uit Tjipcast 027: Wat is verslaving?
Fragment uit Tjipcast 027: Wat is verslaving?
redactie
Gamification en leren: Tjipcast 004
Gamification en leren: Tjipcast 004
redactie
Factoren die de inzet van ICT effectiever maken in bo
Hoe verbeter je de effectiviteit van ICT-inzet in het primair onderwijs?
Effecten van opschrijven van geleerde woorden in digitaal woordenboek
Is opschrijven van woorden in een digitaal woordenboek effectief?
Invloed gebruik digitale media op taakgerichtheid en luisterhouding
Wat doen digitale middelen met de aandacht en concentratie?
Bevordering van professionele ontwikkeling bij collega-docenten
Hebben teacher leaders effect?
Competenties van leerlingen om met informatie om te gaan
Goede informatie vinden: welke competenties zijn nodig?
Interventies om afleidingen gamen te weerstaan
Gamen onder schooltijd: hoe voorkom je het?
Digitaal of schriftelijk toetsen
Digitaal of schriftelijk toetsen: maakt het uit?
App voor mbo studenten theorie-praktijk
Is een app helpend voor mbo-studenten tijdens hun stage?
Kunnen robots instructie geven?
Hoe effectief zijn robots in het onderwijs?
Effect educatieve tv-programma's op jonge kind
Wat leren jonge kinderen van educatieve tv-programma's?
Knopvaardig is wat anders dan digitaal geletterd
Kennis leren verwerven met informatie van internet
[extra-breed-algemeen-kolom2]



gamification
mediawijsheid

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest