Harm Klifman

Senior adviseur

Website: Van Beekveld en Terpstra
LinkedIn profiel Harm Klifman

Harm Klifman werkt als senior adviseur bij Van Beekveld en Terpstra Organisatieadvies te Hoorn. Hij is kernauteur van BasisschoolManagement.

Harm Klifman studeerde Nederlands en filosofie en promoveerde in 1983 tot doctor in de letteren.
Hij heeft inmiddels in het onderwijs enkele tientallen jaren ervaring opgedaan, met name op het gebied van bestuur en management én op dat niveau. Als beleidsmedewerker bij het college van bestuur van de Vrije Universiteit, als secretaris van een interuniversitair overlegorgaan, en jarenlang als medewerker in verschillende functies bij de landelijke organisatie voor christelijk onderwijs, de Besturenraad. 
 
Zijn persoonlijke missie is: Het leveren van een substantiële bijdrage aan de kwaliteit van het Nederlandse onderwijsbestuur (d.w.z. bestuur, intern toezicht en management van onderwijsorganisaties) met het oog op de kwaliteit van het onderwijs.
Hij streeft naar bestuurlijke relatiepatronen binnen onderwijsorganisaties waarin de ene partij (bestuur, directie, raad van toezicht) blij is met het bestaan van de andere (en die dus niet ervaart als hinderlijk of ‘voor de voeten lopend’).

Naast ‘goed bestuur’ is kwaliteitszorg een focus in zijn werk. Hij heeft een rijke ervaring opgebouwd als voorzitter van tientallen visitatiecommissies, vooral in het voortgezet onderwijs.
Hij begeleidt fusieorganisaties naar een gedeelde (nieuwe) identiteit. Ook treedt hij  regelmatig op als dagvoorzitter tijdens studiedagen en conferenties.
 
Voor meer informatie: http://www.harmklifman.nl/

Artikelen van deze auteur

Bezoek raad van toezicht
Aandachtspunten bezoek raad van toezicht
Harm Klifman
Visitatie onderwijs 1
Collegiale visitatie, een sympathiek en krachtig instrument -1-
Harm Klifman
Visitatie onderwijs 2
Visitaties in het primair onderwijs -2-
Harm Klifman
Governance & opbrengst 1
Governance en onderwijsopbrengsten: hoe die te verbinden? -1-
Harm Klifman
Governance & opbrengst 2
Governance en onderwijsopbrengsten: hoe die te verbinden? -2-
Harm Klifman
Varianten bestuur en toezicht
Varianten voor scheiding van bestuur en intern toezicht
Harm Klifman
Diversiteit in besturen
Meervoudigheid van perspectieven. Over de functie van diversiteit in bestuurlijke organen
Harm Klifman
Raad van toezicht tips
Tien tips voor de Raad van Toezicht in het onderwijs
Harm Klifman
Identiteit school
Vormgeven aan identiteit van de school
Harm Klifman
Ontwikkeling bestuur en toezicht
De ontwikkeling van bestuur en intern toezicht in het onderwijs
Harm Klifman
Deel 3: intervisie
Collegiale visitatie op docentniveau - deel 3: intervisie.
Harm Klifman
Deel 4: lessonstudy
Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 4: lessonstudy
Harm Klifman
Biesta reflectie
Reflecties bij Het prachtige risico van onderwijs van Gert Biesta
Harm Klifman
Spiritualiteit
Spiritualiteit in bestuur en management
Harm Klifman
Rolvast gedrag
Rolvast gedrag in drie werkwoorden
Harm Klifman
Toezicht onderwijskwaliteit
Toezicht houden op onderwijskwaliteit is niet zo ingewikkeld
Harm Klifman
Lezend in Biesta
Lezend in Biesta
Harm Klifman
Ontwikkeling kwaliteitszorg
Ontwikkeling van kwaliteitszorg in het onderwijs
Harm Klifman
Dienend leiderschap
Is dienend leiderschap te leren?
Harm Klifman
Drie soorten beleid
Beleid, beleid en beleid
Harm Klifman










[extra-breed-algemeen-kolom2]



Harm Klifman



Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.