Harm Klifman
Senior adviseur
Website: Van Beekveld en Terpstra
LinkedIn profiel Harm Klifman
Harm Klifman werkt als senior adviseur bij Van Beekveld en Terpstra Organisatieadvies te Hoorn. Hij is kernauteur van BasisschoolManagement.
Harm Klifman studeerde Nederlands en filosofie en promoveerde in 1983 tot doctor in de letteren.
Hij heeft inmiddels in het onderwijs enkele tientallen jaren ervaring opgedaan, met name op het gebied van bestuur en management én op dat niveau. Als beleidsmedewerker bij het college van bestuur van de Vrije Universiteit, als secretaris van een interuniversitair overlegorgaan, en jarenlang als medewerker in verschillende functies bij de landelijke organisatie voor christelijk onderwijs, de Besturenraad.
Zijn persoonlijke missie is: Het leveren van een substantiële bijdrage aan de kwaliteit van het Nederlandse onderwijsbestuur (d.w.z. bestuur, intern toezicht en management van onderwijsorganisaties) met het oog op de kwaliteit van het onderwijs.
Hij streeft naar bestuurlijke relatiepatronen binnen onderwijsorganisaties waarin de ene partij (bestuur, directie, raad van toezicht) blij is met het bestaan van de andere (en die dus niet ervaart als hinderlijk of ‘voor de voeten lopend’).
Naast ‘goed bestuur’ is kwaliteitszorg een focus in zijn werk. Hij heeft een rijke ervaring opgebouwd als voorzitter van tientallen visitatiecommissies, vooral in het voortgezet onderwijs.
Hij begeleidt fusieorganisaties naar een gedeelde (nieuwe) identiteit. Ook treedt hij regelmatig op als dagvoorzitter tijdens studiedagen en conferenties.
Voor meer informatie: http://www.harmklifman.nl/
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Artikelen van deze auteur
![Tegenspraak omarmen: een vreemde gedachtenkronkel](https://wij-leren.nl/images/iconen/reflectie-op-tegenspraak-100.jpg)
Hoe fijn is 'tegenspraak'? Over geboden, verboden en ongehoorde woorden
Harm Klifman
![Hersenbeest](https://wij-leren.nl/images/iconen/hersenbeest-harm-klifman-100.jpg)
Hersenbeest
Harm Klifman
![Drie soorten beleid](https://wij-leren.nl/images/iconen/beleid-protocol-visie-verantwoording-100.jpg)
Beleid, beleid en beleid
Harm Klifman
![Dienend leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/dienend-leiderschap-schoolleider-100.jpg)
Is dienend leiderschap te leren?
Harm Klifman
![Spiritualiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/spiritualiteit-bestuur-management-100.jpg)
Spiritualiteit in bestuur en management
Harm Klifman
![Kwaliteitszorg onderzoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitszorg-onderzoek-100.jpg)
Wie is de baas over de kwaliteit van het onderwijs?
Harm Klifman
![Rolvast gedrag](https://wij-leren.nl/images/iconen/management-bestuur-toezichthouder-100.jpg)
Rolvast gedrag in drie werkwoorden
Harm Klifman
![Biesta reflectie](https://wij-leren.nl/images/iconen/reflectie-het-prachtige-risico-van-onderwijs-gert-biesta-100.jpg)
Reflecties bij Het prachtige risico van onderwijs van Gert Biesta
Harm Klifman
![Toezicht onderwijskwaliteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijskwaliteit-toezicht-100.jpg)
Toezicht houden op onderwijskwaliteit is niet zo ingewikkeld
Harm Klifman
![Ontwikkeling kwaliteitszorg](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitszorg-onderwijs-leiderschap-100.jpg)
Ontwikkeling van kwaliteitszorg in het onderwijs
Harm Klifman
![Lezend in Biesta](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-onderwijs-filosofie-100.jpg)
Lezend in Biesta
Harm Klifman
![Bezoek raad van toezicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/raad-van-toezicht-bezoek-100.jpg)
Aandachtspunten bezoek raad van toezicht
Harm Klifman
![Visitatie onderwijs 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/visitatie-onderwijs-kwaliteit-100.jpg)
Visitaties in het primair onderwijs -2-
Harm Klifman
![Governance & opbrengst 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/governance-onderwijs-toezicht-100.jpg)
Governance en onderwijsopbrengsten: hoe die te verbinden? -2-
Harm Klifman
![Visitatie onderwijs 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/visitatie-primair-onderwijs-100.jpg)
Collegiale visitatie, een sympathiek en krachtig instrument -1-
Harm Klifman
![Governance & opbrengst 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/governance-onderwijs-opbrengsten-100.jpg)
Governance en onderwijsopbrengsten: hoe die te verbinden? -1-
Harm Klifman
![Varianten bestuur en toezicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/goed-bestuur-toezicht-100.jpg)
Varianten voor scheiding van bestuur en intern toezicht
Harm Klifman
![Diversiteit in besturen](https://wij-leren.nl/images/iconen/goed-bestuur-onderwijs-100.jpg)
Meervoudigheid van perspectieven. Over de functie van diversiteit in bestuurlijke organen
Harm Klifman
![Raad van toezicht tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/toezichthouder-tips-100.jpg)
Tien tips voor de Raad van Toezicht in het onderwijs
Harm Klifman
![Identiteit school](https://wij-leren.nl/images/iconen/identiteit-school-100.jpg)
Vormgeven aan identiteit van de school
Harm Klifman
![Herinrichting Raad van Toezicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/management-stichting-100.jpg)
Bestuur en management in raad van toezichtmodel
Harm Klifman
![Deel 3: intervisie](https://wij-leren.nl/images/iconen/peer-learning-intervisie-100.jpg)
Collegiale visitatie op docentniveau - deel 3: intervisie.
Harm Klifman
![Deel 4: lessonstudy](https://wij-leren.nl/images/iconen/peer-learning-lessonstudy-100.jpg)
Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 4: lessonstudy
Harm Klifman
![Ontwikkeling bestuur en toezicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/bestuur-intern-toezicht-100.jpg)
De ontwikkeling van bestuur en intern toezicht in het onderwijs
Harm Klifman
![Deel 1: leren van elkaar](https://wij-leren.nl/images/iconen/peer-learning-artikel-100.jpg)
Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 1: leren van en met elkaar.
Harm Klifman
![Deel 2: consultatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/peer-learning-collegiale-consultatie-100.jpg)
Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 2: consultatie.
Harm Klifman
[extra-breed-algemeen-kolom2]