Harm Klifman
Senior adviseur
Website: Van Beekveld en Terpstra
LinkedIn profiel Harm Klifman
Harm Klifman werkt als senior adviseur bij Van Beekveld en Terpstra Organisatieadvies te Hoorn. Hij is kernauteur van BasisschoolManagement.
Harm Klifman studeerde Nederlands en filosofie en promoveerde in 1983 tot doctor in de letteren.
Hij heeft inmiddels in het onderwijs enkele tientallen jaren ervaring opgedaan, met name op het gebied van bestuur en management én op dat niveau. Als beleidsmedewerker bij het college van bestuur van de Vrije Universiteit, als secretaris van een interuniversitair overlegorgaan, en jarenlang als medewerker in verschillende functies bij de landelijke organisatie voor christelijk onderwijs, de Besturenraad.
Zijn persoonlijke missie is: Het leveren van een substantiële bijdrage aan de kwaliteit van het Nederlandse onderwijsbestuur (d.w.z. bestuur, intern toezicht en management van onderwijsorganisaties) met het oog op de kwaliteit van het onderwijs.
Hij streeft naar bestuurlijke relatiepatronen binnen onderwijsorganisaties waarin de ene partij (bestuur, directie, raad van toezicht) blij is met het bestaan van de andere (en die dus niet ervaart als hinderlijk of ‘voor de voeten lopend’).
Naast ‘goed bestuur’ is kwaliteitszorg een focus in zijn werk. Hij heeft een rijke ervaring opgebouwd als voorzitter van tientallen visitatiecommissies, vooral in het voortgezet onderwijs.
Hij begeleidt fusieorganisaties naar een gedeelde (nieuwe) identiteit. Ook treedt hij regelmatig op als dagvoorzitter tijdens studiedagen en conferenties.
Voor meer informatie: http://www.harmklifman.nl/
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Artikelen van deze auteur

Hoe fijn is 'tegenspraak'? Over geboden, verboden en ongehoorde woorden
Harm Klifman

Hersenbeest
Harm Klifman

Beleid, beleid en beleid
Harm Klifman

Is dienend leiderschap te leren?
Harm Klifman

Spiritualiteit in bestuur en management
Harm Klifman

Wie is de baas over de kwaliteit van het onderwijs?
Harm Klifman

Rolvast gedrag in drie werkwoorden
Harm Klifman

Reflecties bij Het prachtige risico van onderwijs van Gert Biesta
Harm Klifman

Toezicht houden op onderwijskwaliteit is niet zo ingewikkeld
Harm Klifman

Ontwikkeling van kwaliteitszorg in het onderwijs
Harm Klifman

Lezend in Biesta
Harm Klifman

Aandachtspunten bezoek raad van toezicht
Harm Klifman

Visitaties in het primair onderwijs -2-
Harm Klifman

Governance en onderwijsopbrengsten: hoe die te verbinden? -2-
Harm Klifman

Collegiale visitatie, een sympathiek en krachtig instrument -1-
Harm Klifman

Governance en onderwijsopbrengsten: hoe die te verbinden? -1-
Harm Klifman

Varianten voor scheiding van bestuur en intern toezicht
Harm Klifman

Meervoudigheid van perspectieven. Over de functie van diversiteit in bestuurlijke organen
Harm Klifman

Tien tips voor de Raad van Toezicht in het onderwijs
Harm Klifman

Vormgeven aan identiteit van de school
Harm Klifman

Bestuur en management in raad van toezichtmodel
Harm Klifman

Collegiale visitatie op docentniveau - deel 3: intervisie.
Harm Klifman

Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 4: lessonstudy
Harm Klifman

De ontwikkeling van bestuur en intern toezicht in het onderwijs
Harm Klifman

Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 1: leren van en met elkaar.
Harm Klifman

Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 2: consultatie.
Harm Klifman
[extra-breed-algemeen-kolom2]