Algemeen
Roos van Leary -1- Roos van Leary -2- Professionele vrijheid Verantwoordelijkheid nemen Aandacht in leerproces Gerichte feedback Hoogbegaafdheid leerkrachtcompetenties Interpersoonlijke identiteit Leraarschap waarderen Mindset Observeren Onderzoekende leraar Leerkrachtgedrag Selectie aan poort lerarenopleidingen Zelfvertrouwen leerkracht Verantwoordelijkheid leren Werk van de leraar Ontspannen lesgeven tips
LVS
Nadruk basisvaardigheden po
Ouders
Communicatie met ouders Leraren en ouderbetrokkenheid
Collegiale visitatie
Deel 1: leren van elkaar Deel 2: consultatie Deel 3: intervisie Deel 4: lessonstudy
Professionalisering
Academisch docent po/vo Begeleiding startende leraren VO Competentiemanagement Staat van de leraar Effectief leiderschap UUU werkmodel Opleiden in de school Professionele ontwikkeling Zelfbeoordeling leraren LeerKRACHT initiatief Intern begeleider Expertise leraren pop Gedrag leraren pop Identiteit leraren pop Kennis leraren pop Begeleiden reflectie pop Kwaliteit opleiding Leerkracht centrale factor Leraren leren als gelijken Het lerarenregister Randstad OnderwijsBewijs Geloof eigen kunnen leraren Meedenken aan onderwijskwaliteit Persoonlijk meesterschap Lerende netwerken Persoonlijke effectiviteit Persoonlijkheidstesten Leren samen leren Professional in de spiegel 1 Professional in de spiegel 2 Professionaliteit lerarenopleiders Professionele leergemeenschap Professioneel leren Professioneel vermogen Professionele ontwikkeling leraren Leraren basisscholen Leraren middelbaar beroepsonderwijs Regioleren SBL competenties BAO SBL competenties VO SBL competenties VO MBO Academische pabo Professionele ruimte
Onderwijskwaliteit
Cesuur Maatwerk en vakmanschap Toegevoegde waarde
Leren
Klassenmanagement Onderzoekend leren rol docent Startende leerkracht Scaffoldingstechnieken
Samenwerken
Motivatie Orde en grenzen Co-teaching Duo-collega Ga tot de mier! Luistergedrag Tweetalig communiceren Professionaliseren samenwerken po Communicatie in school Teamcommunicatie Teamleren Verantwoordelijkheid geven
Schoolontwikkeling
Professionele leergemeenschap
Beroepsonderwijs
Competenties docent beroepsonderwijs Professionele ontwikkeling docenten ROC Competentiegericht beroepsonderwijs
Problemen
Werkdruk werkgelegenheid 40-urige werkweek Leraren pesten leraren Emotionele processen leraren Meester Mark -1- Meester Mark -2- Regeldruk en administratie Werkdruk verlagen Werkdruk bespreken Werkdruk normjaartaak Werkdruk tips Werkdruk werkplezier
VO en MBO
Professionele ontwikkeling docenten Ontwikkeling leraren mbo
Passend onderwijs
Hulpstructuur rond leraar Differentiatie handelingsrepertoire Passende professionalisering Pedagogisch didactisch handelen
ICT
Weinig ICT-gebruik

 

Meesterlijk opleiden

Eleonoor van Gerven

Pedagoog en docent hoogbegaafdheid bij Slim Educatief

  

info@slimeducatief.nl

  Geplaatst op 1 juni 2014

van Gerven, E. (2014). Meesterlijk opleiden.
Geraadpleegd op 24-01-2017,
van http://wij-leren.nl/kwaliteit-opleiding.php

Wat maakt een opleiding tot een goede opleiding? Ik hoop dat iedere opleider en ieder opleidingsinstituut deze vraag zichzelf iedere keer opnieuw stellen als zij een opleiding ontwikkelen. Daarbij mag het niet uitmaken of het om initiële of post-initiële opleidingen gaat.

Grote verschillen

Er zijn grote verschillen in de manier waarop opleidingen ontwikkeld worden. Die verschillen ontstaan niet alleen door de diversiteit in inhoudelijke kennis en vaardigheid van de docent-ontwikkelaar ten aanzien van het onderwerp van de opleiding. Ze ontstaan ook door de diversiteit van hun persoonlijke onderwijskundige expertise en visie op goed onderwijs.

Het gevolg is dat opleidingen met eenzelfde status aan de buitenkant voldoen aan gelijke criteria, maar dat er inhoudelijk enorme verschillen kunnen bestaan. Daaruit vloeit voort dat twee onderwijs professionals met een gelijkwaardig diploma in de praktijk dus een heel verschillende inhoudelijke bagage kunnen hebben. Daar kunnen zij als persoon niets aan doen, maar het heeft wel heel verstrekkende gevolgen voor de kwaliteit van hun handelen.

Als je dan bedenkt dat leraren de meest invloedrijke baan ter wereld hebben, zij bereiden immers een nieuwe generatie voor op de toekomst die ook ons nog zal betreffen, dan wil je graag dat hun diploma inhoudelijk de hoogst mogelijke waarde heeft.

Een goede opleiding

Een goede opleiding is mijns inziens een intern consistent traject waarbij leerdoelen steeds richtinggevend zijn voor de keuze voor leermiddelen, leerprocessen, leeromgeving en geëvalueerde leerrendementen. De gestelde leerdoelen vormen de horizon van de ontwikkeling van de student. Daarbij ligt de lat waaraan de student bij zijn afstuderen moet voldoen vooraf vast. Dáár kan dus niet aan gesleuteld worden. Als opleider sta je aan het eind van de rit namelijk garant voor het specialisme dat jouw student heeft ontwikkeld als je hem of haar het diploma overhandigt.

En wanneer noem je iemand nu een specialist? Een specialist is een professional die in zijn kennis en vaardigheid de anderen ver overstijgt: er is sprake van excellentie. Een specialist levert binnen zijn domein daarom excellente prestaties.

Sternberg stelt dat een prestatie alleen excellent is als deze zich wezenlijk onderscheidt van de gemiddelde prestatie in dat domein. Van een opleiding tot specialist mag je dus verwachten dat deze je ‘overkwalificeert’ ten opzichte van de gemiddelde deskundige.

Als opleider tast je af hoe je voor jouw veelal heterogene groep studenten zo kunt differentiëren in het leerproces en met de leermiddelen dat de doelen voor de student haalbaar worden. Dit vereist een hoge mate van alertheid en onderwijskundige deskundigheid van de docent. Want binnen de vastgestelde leerroute moet je tijdens elke les rekening houden met gemiddeld 20 individuele voortgangsniveaus, leerstijlen en ondersteuningsbehoeften.

Grote mensen hebben net als kleine mensen onderwijskundige behoeften. Het educatief profiel van de student is daarom voor de opleider van belang om ook binnen het volwassenen onderwijs passend onderwijs te kunnen bieden. Een opleider die zelf opgeleid is als lesgever en daarmee pedagogisch-didactische getraind is én zich bewust is van het bovenstaande, draagt zo bij aan de kwaliteit van de opleiding.

Competenties

Een moderne opleiding is competentiegericht. Competentiegericht betekent dat iemand niet alleen veel weet en formeel over vaardigheden beschikt maar deze ook omzet in concreet handelen. Competentiegericht opleiden, vereist dat opleiders binnen de opleiding een didactisch profiel inzetten gebaseerd op de zogenoemde 21st Century skills.

Als opleider richt je je op de ontwikkeling van cognitieve en op conatieve vaardigheden bij je studenten. Je wilt dat jouw studenten straks een onderzoekende attitude hebben. Je vindt het belangrijk dat zij zich kritisch en reflectief opstellen naar zowel de praktijk als theoretische perspectieven.

Daarbij wil je dat zij creatief probleemoplossend kunnen denken. Als leerkracht of leerkrachtondersteuner is voor hen een attitude als teamspeler - die een actieve betrokkenheid toont en verantwoord en innoverend handelen initieert - belangrijk.

In veel opleidingen wordt tegenwoordig een expliciet beroep gedaan op het volledig zelfsturend vermogen van de student. Nu is dat zelfsturend vermogen iets wat studenten wel moeten ontwikkelen. De onderwijskundige betrokkenheid van de docent is daarbij de belangrijkste interventie. Deze betrokkenheid van de docent kan de kwaliteit van een opleiding maken of breken.

Zo kunnen studenten van elkaar heel veel leren door middel van verschillende werkvormen in verschillende didactische settingen, maar is de actieve betrokkenheid van de docent nodig om de vereiste diepgang te bereiken die op het niveau van een specialist straks verwacht moet worden. Specialisten in opleiding hebben dus net zo zeer die gekwalificeerde, deskundige docent nodig, als de leerlingen die zij in hun eigen praktijk begeleiden.

Meesterlijk opleiden .. een leven lang leren

Als je een diploma als specialist verdient, dan is dat het resultaat van de pedagogisch-didactische samenwerking tussen jou en je opleider. Zo’n kwalificatie verdien je niet zomaar, daarvoor heb je aantoonbaar de competenties die in het begin van je opleiding je professionele horizon waren, zelfsturend verworven. Meesterlijk opleiden vraagt daarom meer dan een aan de buitenkant aantrekkelijk curriculum. Het vraagt om meer dan ‘in grote stappen snel thuis’ te komen.

Meesterlijk opleiden vraagt dat je als opleider je ervan bewust bent dat zelfsturend niet synoniem is voor ‘alleen’ of ‘zonder docent’. Het vraagt dat je als opleider de lat voor zowel de studenten als voor jezelf hoog legt. Als opleider geef je een diploma af in het volste vertrouwen dat na het behalen van dit diploma de oud-student is staat is zelfstandig, zelfsturend en zelfverantwoordelijk blijvend zijn eigen ontwikkeling vorm te geven binnen zijn vakgebied.

Een leven lang leren is geheel verinnerlijkt en deze professional geeft het werkveld blijvend nieuwe kansen en mogelijkheden. Meesterlijk opleiden betekent streven om de horizon te bereiken en dan toch nog dat stukje verder te durven reizen!

 

van Gerven, E. (2014). Meesterlijk opleiden.
Geraadpleegd op 24-01-2017,
van http://wij-leren.nl/kwaliteit-opleiding.php

Gerelateerd

Een groeimindset in het primair onderwijs
Een groeimindset in het primair onderwijs
Geef uw leerlingen vertrouwen in hun ontwikkelingsmogelijkheden
Medilex Onderwijs 
Uitblinken in je vak
Uitblinken in je vak
Scholing als middel om de autonomie van leraren te versterken
De lerende school 
Professionalisering
De leraar die zichzelf ontwikkelt of zelfprofessionalisering
Luc Stevens
Persoonlijk meesterschap
Persoonlijk meesterschap: Het creŽren van je eigen toekomst
Jan Jutten
Professional in de spiegel 1
Professional in de spiegel - achtergronden
Hanne Touw
Professional in de spiegel 2
Professional in de spiegel - werkwijze
Hanne Touw
Mindset
Mindset, de weg naar een succesvol leven
Arja Kerpel
21st century skills
21st century skills
Casper Hulshof

Duobanen
Wat is bekend over duobanen in het onderwijs?
Professionele ruimte
Zeggenschap en professionele ontwikkeling van docenten in het voortgezet onderwijs
Academische pabo
Vergelijking academisch en regulier opgeleide leraren basisonderwijs
Differentiatie handelingsrepertoire
Maatwerk door differentiatie handelingsrepertoire docenten
Opleiden in de school
Effecten van het opleiden in de school
Interactieve wiskundelessen
Professionalisering binnen leergemeenschappen voor talige ondersteuning in interactieve reken-wiskundelessen
Passende professionalisering
Passend onderwijs vraagt om passende professionalisering
Selectie aan poort lerarenopleidingen
Selectie aan de poort bij lerarenopleidingen
Kennis leraren pop
Interpersoonlijk perspectief op de ontwikkeling van professionele kennis van leraren
Veranderaanpak leerKRACHT 2013 2014
Evaluatieonderzoek veranderaanpak leerKRACHT 2013-2014
Leraren leren als gelijken
Leraren leren als gelijken: processen, factoren en uitkomsten
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]

NOT 2017

Reviews ontwikkelingsmateriaal

Kwaliteit opleiding



Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.