Verbetering van de prestaties van vwo-leerlingen op academische synthesistaken met ‘Level up Instructions & Feedback Tool’ (LIFT)

Geplaatst op 1 juni 2016

Een synthesistaak combineert lezen en schrijven en doet een groot beroep op de hogere-ordevaardigheden van vwo-leerlingen. Eerder onderzoek heeft kennis opgeleverd over de elementen in het schrijfproces die samenhangen met een goed eindresultaat en een hoge leeropbrengst, en over effectieve instructie hierin. Deze kennis gebruiken de onderzoekers om een ‘Level up Instructions & Feedback Tool’ (LIFT) te ontwikkelen en te testen. LIFT voorziet in voortgangsfeedback tijdens het leerproces en adaptieve instructie.

Details van het onderzoek

  
NWO-projectnummer:  405-14-301
Titel onderzoeksproject:  LIFT. Improving pre-university students? performance in academic synthesis tasks with Level up Instructions & Feedback Tool (LIFT)
Looptijd:01-09-2015 tot 31-08-2020

Projectleider(s)

Naam Instelling E-mail
Prof. dr. G.C.W. Rijlaarsdam Universiteit van Amsterdam G.C.W.Rijlaarsdam@uva.nl

Relevante links(s)

[Bron: Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO)]











Gerelateerd

Invloed van digitaal lesmateriaal
Wat is de invloed van digitaal lesmateriaal op kinderen met gedragsproblemen?
Tweelingen
Wat is beter voor tweelingen: in verschillende klassen of bij elkaar?
Motivationele differentiatie
Invloed van cognitieve en motivationele differentiatie bij hoogbegaafde en getalenteerde leerlingen
Bevorderen intelligentie
Bevorderen van de ontwikkeling van intelligentie in de bovenbouw van de basisschool
Wiskundige denktactiviteit
Wiskundige denkactiviteit in wiskunde op havo en vwo
Schoolkenmerken cognitieve prestatie
Onderwijssystemen, schoolkenmerken en cognitieve prestatie
Samenstelling klas
Samenstelling van de klas en cognitieve en sociaal-emotionele uitkomsten
Beginnende geletterdheid
Leergedrag kleuters legt belangrijke basis voor het leren lezen
Getalbegrip werkgeheugen
Rol van het werkgeheugen en getalbegrip in het rekenonderwijs op de basisschool
Cognitieve voorstellingen wiskunde
Cognitieve verschillen bij voorstellingen van getallen in het onderwijs in wiskunde
Hersengedrag rekenonderwijs po
Hersengedrag bij rekenonderwijs in het basisonderwijs
Studeren adolescenten
Zelfcontrole en zelfregulering bij studeren tijdens de adolescentie
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]




Academische synthesistaken



Inschrijven nieuwsbrief


Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.