Kennisrotonde
Op deze pagina treft u een overzicht van de vragen die door de Kennisrotonde zijn beantwoord.
De Kennisrotonde is het online loket voor de beantwoording van actuele kennisvragen uit en over het onderwijs.
Stel uw vraag
Heeft u als onderwijsprofessional een vraag over wetenschappelijk onderzoek en staat uw vraag niet in de lijst? Stel dan uw vraag via het vragenformulier van de Kennisrotonde.

Hoe toets je met de portfoliomethodiek bij volwassenen?
De portfoliomethodiek kan een sterke vorm zijn om een leertraject voor het aanleren van de Nederlands taal, rekenen en digitale vaardigheden te evalueren

Hardop denken: goede strategie voor volwassen leerders?
Reciprocal teaching heeft een positief effect op het leesbegrip van verschillende groepen volwassen leerders

(Terug)verwijzing: wat doet switchen met een kind?
Wat is het effect van verwijzing van leerlingen naar het speciaal onderwijs en het terugverwijzen naar het regulier onderwijs op het welbevinden van leerlingen?

Hoe stimuleer je leerlingen tot reflectie op hun leerproces?
Reflectie op het eigen leerproces is zinvol voor basisschoolleerlingen, al vanaf de onderbouw. Leerkrachten kunnen hiervoor instrumenten als rubrics en portfolioÃÆââ‚

Wat draagt bij aan de integratie van taalonderwijs in alle vakken?

Hebben geanimeerde prentenboeken effect op risicoleerlingen?
Hebben geanimeerde prentenboeken en het programma Letters in Beweging effect?

Wat is de invloed van ouderbetrokkenheid op het zelfgestuurde leerproces van leerlingen die werken met kindportfolio’s?

Welk VVE programma heeft het meest effect? Langdurig of kort en intensief?lijkblijvende intensiteit of met toenemende intensiteit?
Een startleeftijd vanaf twee jaar voor een vve-programma is gunstig. Daarbij spelen wel proceskenmerken een grote rol: bijvoorbeeld een hoge educatieve kwaliteit.

Wat kan participatieve fotografie betekenen voor leerlingen met ontwikkelingsachterstand
Het is niet duidelijk of zelf foto's maken en bespreken bijdraagt aan de ontwikkeling van leerlingen met een licht verstandelijke beperking.

Welk leerkrachtgedrag bevordert zelfgestuurd leren leerlingen?
Zelfsturing is mogelijk vanaf jonge leeftijd, als leerkrachten en ouders de leerlingen goed begeleiden. Welk leraargedrag is hierbij effectief en bevordert het zelfgestuurd leren?

Wat is de relatie tussen vreemde talen en toegang tot de arbeidsmarkt?
Wat is de relatie tussen de beheersing van moderne vreemde talen, anders dan Engels, en toegang tot de arbeidsmarkt?

Eindadvies basisschool: wat doet dat met een kind?
Wat is het effect van over- of onderadvisering van leerlingen aan het einde van de basisschool?

Wat heeft invloed op het professioneel oordelen en handelen van leraren?
Welke factoren zijn van invloed op het professioneel oordelen en handelen van leraren?

Vervangt digitale feedback instructies van de leerkracht?
Kan feedback op digitale oefeningen die automatisch nagekeken worden, de instructies van een leerkracht vervangen?

Effect van onderwijs op basis van Human Dynamics-theorie
Human Dynamics als theorie is niet onomstreden. Critici wijzen op het niet-wetenschappelijke karakter. Effecten zijn moeilijk meetbaar.

Hyperfocus en de executieve functie ‘vastgehouden aandacht’
Hyperfocus verschilt van de executieve functie 'vastgehouden aandacht'. Games helpen om de vastgehouden aandacht om te zetten in hyperfocus.

Effect van grootte van een resultaatverantwoordelijk onderwijsteam
Welk effect heeft de grootte van een resultaatverantwoordelijk onderwijsteam in het mbo op de betrokkenheid van teamleden en de slagvaardigheid van het team?

Genderstereotypering in het onderwijs en de invloed daarvan
Wat is bekend over genderstereotypering in het onderwijs en de invloed daarvan op de ontwikkeling van jongens en meisjes?

Is de klasinrichting van invloed op leerprestaties?
Is de klasinrichting van invloed op leerprestaties?

Voorwaarden succesvolle doorstroom mbo - hbo
De doorstroom mbo - hbo is afhankelijk van veel factoren: zowel student- als omgevingskenmerken kunnen leiden tot uitval.

Welke factoren geven inzicht in de ontwikkeling van het creatief denken van leerlingen?
Welke factoren geven inzicht in de ontwikkeling van het creatief denken van leerlingen in de leeftijdscategorie 4 tot en met 12 jaar?

Wat is beter voor tweelingen: samen of apart in een klas?
Wat is beter voor de ontwikkeling van tweelingen: in verschillende klassen plaatsen of bij elkaar? Het is niet raadzaam tweelingen vanaf het begin van de basisschool in gescheiden groepen te plaatsen.

Doubleren (VO): welk effect heeft het op de verdere schoolloopbaan?
Doubleren in het Voortgezet onderwijs: heeft het zin? Wat zijn de effecten op de verdere schoolloopbaan van zittenblijvers?

Is er een relatie tussen ervaren werkbelasting en bekwaamheid?
Is er een relatie tussen de ervaren werkbelasting en hoe bekwaam leraren zich voelen om bewegingsonderwijs en cultuureducatie te geven?

Groepssamenstelling volgens de groepsfasen van Tuckman
Het model van Tuckman is niet voldoende om groepsontwikkeling te voorspellen. De effectiviteit van een groep wordt niet alleen bepaald door de groepssamenstelling, ook o.a. kenmerken van de lerenden zijn van invloed.

Wat zijn de ervaringen met vakspecialisatie en wat zijn de effecten?
Wat zijn de ervaringen met vakspecialisatie in het primair onderwijs en wat zijn de effecten? Leerkrachten geven alleen taal en rekenen geven aan eigen groep en specialiseren.

Leerlijnen van verschillende leergebieden op de basisschool vergeleken
Zijn de leerlijnen van de verschillende leergebieden op de basisschool ooit met elkaar vergeleken?

Zijn meisjes meer risicomijdend dan jongens?
Is het waar dat meisjes meer risicomijdend zijn en meer moeite hebben met fouten durven maken dan jongens?

Zorgt aanwezigheid van leerlingen bij gesprekken voor meer betrokkenheid?
Voortgangsgesprekken waarbij de leerling aanwezig is, kunnen wezenlijk bijdragen aan eigenaarschap, motivatie en autonomie van leerlingen.

Is afstandsleren effectief bij laagopgeleide volwassenen?
Een drietal factoren uit de leeromgeving zijn van invloed op de effectiviteit van afstandsleren voor laagopgeleide volwassenen: omgeving, begeleiding en inhoud.

Hoe kunnen scholen ouderbetrokkenheid versterken?
Hoe kunnen scholen betrokkenheid van ouders versterken en wat vraagt dit van de leerkrachten?

Leerlingen betrekken bij schoolbeleid: heeft dat positief effect?
Heeft leerlingen betrekken bij het schoolbeleid positieve effecten op de motivatie en de leerprestaties?

Hoe zijn leeropbrengsten zichtbaar te maken?
Het zichtbaar maken van leeropbrengsten uit non- en informele leeractiviteiten kan leiden tot meer perspectieven op de arbeidsmarkt en betere toegang tot of verkorting van formele opleidingstrajecten.

Hoe zorg je voor een goede online feedback tussen studenten?
Docenten moeten bij een feedbackopdracht zorgen voor een heldere structuur met duidelijke verwachtingen en beoordelingscriteria.

Welk effect hebben complimenten op zelfvertrouwen?
Welk effect hebben complimenten van de leerkracht op het zelfvertrouwen van leerlingen in de bovenbouw van de basisschool?

Hoe ga je het gesprek aan over identiteit en waarden?
Er zijn vier perspectieven op identiteit die docenten als vertrekpunt kunnen nemen in een gesprek over identiteit.

Hoe voer je goede oudergesprekken?
Hoe voer je goede oudergesprekken die zorgen voor een tevreden gevoel bij zowel ouders als leraren?

Samenwerking in jeugdhulp: wat levert het op?
Samenwerking van professionals in jeugdhulp, kinderopvang en basisonderwijs: bevordert dat de kwaliteit van begeleiding?

Wat doet liegen met een kind?
Wat is het effect van het vertellen van onwaarheden op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen van 4 tot 12 jaar?

Wat zijn effectieve interventies bij gedragsproblemen?
Probleemgedrag van leerlingen is lastig voor de leraar, voor hun klasgenoten en voor henzelf. Welke aanpak werkt?

Dreigende escalatie: wat helpt jou op zo'n moment als leerkracht?
Leraren kunnen verschillende strategieën gebruiken om hun emoties te hanteren als leerlinggedrag uit de hand loopt.

Gezinsproblematiek: wat doet dit met een kind?
Gezinsproblematiek kan probleemgedrag van kinderen versterken. Een goede hechting tussen ouder en kind lijkten probleemgedrag tegen te gaan.

Hoe herken je hoogsensitiviteit en hoe ga je er mee om?
Hoe kunnen onderwijsprofessionals hoogsensitiviteit herkennen bij kinderen in het basisonderwijs en op welke manier kunnen zij daarop inspelen?

Gamen onder schooltijd: hoe voorkom je het?
Afleiding is een groot vraagstuk in onderwijs dat steeds meer gebruik maakt van mobiele apparaten zoals iPads. Doelgericht en gestructureerd gebruik kan afleiding enigszins voorkomen.

Zorgen kleine klassen voor minder probleemgedrag?
Duidelijk is dat er in kleinere klassen over het algemeen minder probleemgedrag voorkomt, maar we weten niet of dit ook geldt voor leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften.

Leerlingen onder stress: direct onderwijs geven of even wachten?
Kunnen gestreste leerlingen in een instelling direct onderwijs krijgen, of is het beter als ze het eerst rustig aan doen?

Schriftelijke toetsen: helpend voor een goed examenresultaat havo/vwo?
Als leerlingen ook met schriftelijke toetsvormen oefenen, worden ze beter voorbereid op schriftelijke toetsen en examens.

Een driehoeksgesprek: hoe bevorder je actieve deelname van ouders?
Directe kennis over hoe de basisschool het beste driehoeksgesprekken kan voeren, is uit onderzoek niet bekend.

Welke kenmerken van kinderen en hun thuissituatie zijn leerbevorderend?
Welke kenmerken van kinderen en hun thuissituatie zijn leerbevorderend?

Heeft een ouderkamer een positieve invloed op kind en ouders?
Ouderkamers zijn plaatsen in een school waar ouders welkom zijn om elkaar te ontmoeten en waar activiteiten georganiseerd worden. Ouderkamers dragen waarschijnlijk beperkt bij aan de ontwikkeling van kinderen.

Wat is de relatie tussen ouderbetrokkenheid en leerresultaten?
Wat weten we over de relatie tussen ouderbetrokkenheid en leerresultaten van leerlingen? Niet alle vormen van ouderbetrokkenheid zijn even effectief.

Welke voor- en nadelen zien scholen, ouders en besturen in ouderportalen?
Welke voor- en nadelen zien scholen, ouders en besturen in ouderportalen? En waarom gebruikt het primair onderwijs deze minder vaak dan het voortgezet onderwijs?

Hoe kan feedback docenten motiveren om te professionaliseren?
Effectieve vormen van feedback zijn doelgericht, concreet en positief geformuleerd. Docenten moeten zich veilig voelen.

Hebben teacher leaders effect?
Teacher leaders kunnen een professionele groei bij collega-docenten stimuleren.

Hoe neem je een betrouwbare intelligentietest af bij vluchtelingenkinderen?
Non-verbale intelligentietests zijn de geschiktste intelligentietests voor vluchtelingenkinderen. Maar ook hebben ze hun beperkingen.

Inzet van theorie over Meervoudige Intelligentie: werkt dat?
De theorie van meervoudige intelligentie (MI) is ontwikkeld door Howard Gardner. Heeft de inzet van deze theorie invloed op leerresultaten van leerlingen?

Dragen voedingssupplementen bij aan leerprestaties?
Dragen voedingssupplementen (in het bijzonder vitamine B12, folaat, vitamine D en magnesium) bij aan de leerprestaties van jongeren met gezondheidsklachten?

Wat is de toegevoegde waarde van intelligentietests?
Dynamische tests geven betere inzichten in het leerpotentieel van leerlingen dan alleen intelligentietests.

Hoe krijg je aandacht terug na intermezzo?
Hoe krijg je als docent de aandacht van 9- tot en met 12-jarigen terug na een intermezzo tijdens een plenaire instructie?

Hoe zet je onderwijsassistenten rendabel in?
Wat voegen onderwijsassistenten toe en hoe kunnen zij het beste ingezet worden?

Welke keuzes zijn het beste als het om combineren van klassen gaat?
Een combinatie van groep 3 met een groep 1/2 kan even goed, slecht of neutraal uitpakken als een combinatie met een groep 4/5.

Hoe neem je effectief een vragenlijst af?
Het kan behulpzaam zijn, als docenten vragen verhelderen bij klassikale afname van een vragenlijst. Leerlingen vullen betrouwbaarder in als er iemand meekijkt.

Loten om op school te komen, wat doet dat met aanmeldingen?
Een lotingssysteem bij overaanmelding voor middelbare scholen zal voor een beperkt deel van de ouders reden zijn een andere school te kiezen.

Welke effecten heeft het combineren van klassen?
Leerprestaties van leerlingen in combinatieklassen wijken nauwelijks af van die van leerlingen uit jaargroep-klassen.

De combinatieklas: wat doet die met de leerprestaties en leerkracht?
De Inspectie van het Onderwijs kwam recent tot de conclusie dat de onderwijskwaliteit in combinatieklassen lager is dan in homogene klassen.

Wat is het effect van de inrichting van schoolgebouwen?
Kwaliteitskenmerken van schoolgebouwen, zoals de beheersing van luchtkwaliteit, (dag)licht, temperatuur en akoestiek hangen positief samen met leerprestaties van leerlingen.

Duobaan: wat zijn de effecten voor leerlingen?
Er is weinig bekend over de effecten van sequential teaching op de leerprestaties van kinderen. Onderzoeksgegevens ontbreken.

Natuuronderwijs buiten: wat zijn de effecten?
Buitenlandse studies leveren aanwijzingen dat buitenonderwijs bijdraagt aan meer kennis over de natuur, en betere sociale relaties en sociale competenties van leerlingen.

Wat zijn de effecten van een aanpassing in het lesaanbod?
Een ander lesaanbod, bijvoorbeeld 's morgens centrale lessen en 's middags meer verdieping en ondersteunende lessen. Welk effect heeft zoiets?

Heeft het groeperen van de klas, homogeen of heterogeen, effect op de leerprestaties?
Groeperen op leerprestaties heeft positieve effecten, vergeleken met instructie geven aan de hele klas. Homogeen groeperen heeft gemiddeld positievere effecten dan heterogeen groeperen.

Welke groepssamenstelling zorgt voor de beste leerresultaten in het mbo?
Een homogene groepsindeling en een heterogene groepsindeling brengen elk hun eigen aandachtspunten met zich mee.

Hoeveel uur werkt een leerkracht per dag?
Hoeveel tijd besteden leraren in Nederland aan hun werkzaamheden?

Wat kan de inzet van tussenuren betekenen?
Wanneer de school tussenuren of niet-vakgebonden uren inzet om extra onderwijstijd te creëren, is een goede opbouw en structurering van passende leerstof belangrijk.

Welk effect heeft de samenstelling van de basisschoolklas?
Wat is bekend over wisselende samenstelling van klassen in de basisschool? Heeft de samenstelling van de groep -wat betreft etniciteit, prestatieniveau, sekse en sociaal milieu - invloed?

Wat zijn effecten van klassenverkleining in het voortgezet onderwijs?
Klassenverkleining gaat inderdaad samen met betere educatieve kwaliteit, zowel in primair als voortgezet onderwijs. In het voortgezet onderwijs zijn de effecten kleiner.

Hoe los je effectief leerachterstanden op in het leerwegondersteunend onderwijs?
Wat zijn effectieve aanpakken van leerachterstanden in het leerwegondersteunend onderwijs?

Voelen kleine klassen veiliger voor onderbouwleerlingen voortgezet onderwijs?
Leerlingen in het voortgezet onderwijs kunnen zich even veilig ontwikkelen in een kleine klas als in een grote klas.

Unitonderwijs versus klassikaal onderwijs
Zijn er verschillen in leeropbrengsten en de ontwikkeling van leerlingen in unitonderwijs ten opzichte van klassikaal onderwijs?

Beter grote klas met of kleine klas zonder klassenassistent?
Klassenverkleining is vooral effectief bij jonge leerlingen in het basisonderwijs. Hoe ouder de leerling, hoe kleiner de invloed van klassengrootte is

Hoe dring je effectief het lerarentekort terug?
In het algemeen geldt dat maatregelen om lerarentekort terug te dringen het meest effectief zijn als ze onderdeel zijn van een bredere strategie.

Wat is de optimale lesduur in voortgezet onderwijs?
Wat is de optimale lesduur in voortgezet onderwijs dat gebruikmaakt van gevarieerde werkvormen?

Hoe effectief is projectmatig werken in de bovenbouw?
We weten niet welk effect projectmatig werken heeft op 21ste-eeuwse vaardigheden. Wel heeft het een positief efect op vakspecifieke leerprestaties.

Hoe deel je het klaslokaal in bij vmbo basis/kader leerlingen?
Is een rijenopstelling beter voor leerlingen in het vmbo basis/kader dan een groepsopstelling?

Hoe zet je samenwerkend leren goed in?
Om samenwerkend leren effectief te laten zijn, is een goede interactie tussen groepsleden en een juiste didactische vormgeving essentieel.

Schoolvakanties: hoe voorkom je leerverlies en terugval?
Heeft een min of meer continu onderwijsaanbod over het schooljaar een positief effect op de leerprestaties en het welbevinden van leerlingen?

Wisselende leerkrachten op één dag: heeft dat invloed op het welbevinden?
Wat is de invloed van het dagelijks werken met meerdere leraren per groep op de ontwikkeling van jonge leerlingen?

Welk verschil in leeropbrengst is er tussen unit- en klassikaal onderwijs?
Het weinige onderzoek naar de effecten van unitonderwijs op taal- en rekenprestaties van leerlingen in de leeftijd van vier tot twaalf jaar is niet eensluidend.

Hoe ervaren leerlingen een herindeling van de groep?
Er is geen informatie beschikbaar over eventuele effecten van het opnieuw indelen van groepen in het basisonderwijs op het emotioneel welbevinden van leerlingen.

Wat kan een ambulant begeleider betekenen voor een leerkracht?
Hoe kunnen ambulante begeleiders vanuit het speciaal onderwijs co-teaching inzetten om het handelingsrepertoire van leerkrachten basisonderwijs te versterken?

Welke zelfregie hebben leraren op hun professionele ontwikkeling?
Wat is bekend over condities voor zelfregie van leraren op hun professionele ontwikkeling en welke rol speelt de schoolleider daarin?

Wanneer zijn externe handelingsadviezen effectief?
Waaraan moeten handelingsadviezen van externe adviseurs voldoen zodat leerkrachten po ermee aan het werk gaan?

Zij-instromers op de pabo en hun reflectieve vaardigheden
Leraren moeten reflectieve vaardigheden bezitten om op hun functioneren te kunnen terugkijken, en vooral om dit anderen aan te leren.

Wat brengt mbo-studenten tot de keuze voor een buitenlandervaring?
De belangrijkste belemmeringen voor studenten om buitenlandervaring op te doen, zijn de financiering en sociale banden.

Hoe verbeter je de effectiviteit van ICT-inzet in het primair onderwijs?
Om leeropbrengsten van leerlingen in het primair onderwijs te verhogen door de inzet van ict zijn meerdere factoren van belang, veelal in onderlinge samenhang.

Theoretische kennis gebruiken in de praktijk: hoe stimuleer je dat?
Onderwijsprofessionals gebruiken inzichten uit onderzoek gemakkelijker als op hun school een structuur voor kennisbenutting aanwezig is en er een onderzoekscultuur heerst

Leren leraren het meest van een fysieke of digitale bijeenkomst?
Een serie van bijeenkomsten met onderzoekers is het meest effectief: dan is er een follow-up. Bijeenkomsten kunnen zowel fysiek als digitaal plaatsvinden.

Hoe geef je gestalte aan interdisciplinair opleiden op het mbo?
Interdisciplinair opleiden vraagt een specifieke en weloverwogen inrichting van het onderwijs, wat weer de nodige eisen stelt aan docenten en management.

Hoe ontwikkel je een beroepsorganisatie van leraren?
Hoe ontwikkel je een organisatie die de beroepsgroep leraren vertegenwoordigt en waarin leraren zich herkennen?

Hoe vergroot je de effectiviteit van grote (docenten)teams?
Welke interventies kunnen de effectiviteit van grote (docenten)teams verhogen?

Kijkwijzers, hoe helpend zijn ze voor leraren?
Observatie van lessen aan de hand van kijkwijzers kan waardevolle input leveren voor evaluatiegesprekken met leraren. Het is echter niet vanzelfsprekend dat zij daardoor anders gaan handelen

Hoe maak je van een leraar een goed ontwerper?
Leraren moeten als ontwerper zowel over kennis en vaardigheden beschikken als over een passende houding.

Hoe faciliteer je succesvol een leergemeenschap?
Wat zijn succesvolle interventies bij het faciliteren van leergemeenschappen?

Wat voegen kenniswerkplaatsen toe aan schoolontwikkeling?
In kenniswerkplaatsen die effectief bijdragen aan de onderwijspraktijk hebben deelnemers een gemeenschappelijk belang en een eigen instellingsbelang.

Dragen leernetwerken van schoolleiders bij aan hun professionele ontwikkeling?
Kunnen leernetwerken van schoolleiders bijdragen aan hun professionele ontwikkeling? Hoe moeten deze dan worden opgezet en ingericht?

Hoe versterken leraren met Asperger hun sociale vaardigheden?
Hoe kunnen leraren met Asperger hun sociale vaardigheden in de klas versterken?

Wat is een goed lesobservatie-instrument?
Een observatie-instrument voor het volgen van leraren moet kwalitatief goed zijn en objectief. Daarnaast is het belangrijk dat het is afgestemd op de context van de school.

Welke tools zijn er om docenten te versterken in hun gedragsrepertoire?
Basis van al het leren is een goede pedagogische relatie tussen leerkracht en leerling. Tools als video-analyse en synchroon coachen met een oortje kunnen helpen die te versterken.

Hoe kunnen middenmanagers in het voortgezet onderwijs invloed hebben?
Middenmanagers in het voortgezet onderwijs krijgen een steeds grotere rol in de ontwikkeling van hun school als lerende organisatie.

Waarom stoppen leraren soms binnen vijf jaar?
Redenen waarom beginnende leraren stoppen zijn gezondheid, werkdruk, stress of de situatie binnen de school.

Welke relatie is er tussen kwaliteitsbeleid en lerend vermogen?
Is er een relatie tussen kwaliteitsbeleid van scholen voor voortgezet onderwijs en hun lerend vermogen?

Hoe stimuleer je actief kennisdeling?
Professionele netwerken delen en benutten meer kennis als er veiligheid is in de groep en een sterke relatie tussen kennis en schoolpraktijk.

Maakt het uit welk vak je geeft hoe bekwaam je moet zijn?
Het is niet bekend of pedagogische, (vak)didactische en (vak)inhoudelijke bekwaamheden van docenten verschillen laten zien qua vak of onderwijssoort.

Waarom stoppen pabo-studenten of startende leerkrachten ermee?
Inzicht in de oorzaken van uitval van pabo-studenten en startende leerkrachten kan helpen hen te behouden voor het onderwijs. Dat is hard nodig.

Welke (didactische) aanpak gebruik je voor het oplossen van evenredigheidsvergelijkingen?
Om evenredigheidsvergelijkingen op te lossen zijn diverse vaardigheden nodig, ook wiskundige. Een werkzame aanpak is dat leerlingen deze vaardigheden in samenhang verwerven.

Wat zijn adviezen voor rekentaal bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis?
Wat zijn adviezen en aandachtspunten voor rekentaal bij jonge kinderen met een taalontwikkelingsstoornis?

Als je het rekenonderwijs rond tijd, geld en meten clustert, behaal je dan betere resultaten?
Is het verstandig om op rekengebied het onderwijs rondom tijd / geld / meten te clusteren? Behaal je dan betere resultaten dan wanneer je dit verspreid over het jaar aanbiedt?

Zijn ondersteuningskaarten helpend bij dyslexie en rekenproblemen?
Sommige leerlingen hebben dyslexie en problemen bij het rekenen. Over effect van ondersteuningskaarten bij hen is niets bekend.

Helpen concrete materialen bij rekenonderwijs?
Vooral op de basisvaardigheden voor rekenen hebben concrete materialen een positieve invloed.

Digitale versus papieren methode: waneer leer je beter rekenen?
Er is weinig bekend over het effect van de keuze voor een digitale of een papieren rekenmethode. Vergelijkend onderzoek is schaars.

Welke didactische strategieën helpen je bij rekenen en wiskunde?
Didactische strategieën waarbij de docent het schoolvak verbindt met de buitenwereld verhogen het begrip van concepten in de bètavakken het meest.

Een passend rekenaanbod voor rekenaars: helpt formatieve assessment?
Draagt formatieve assessment bij aan een passend rekenaanbod voor sterke rekenaars in groep 4?

Leerlingen met een onvoldoende taalbasis: hoe toets je rekenvaardigheden?
Door formatieve toetsing krijgt de leerkracht zicht op waar NT2-leerlingen staan en wat zij nodig hebben in hun leerproces.

Helpt overleg met klasgenoten bij het oplossen van rekenproblemen?
Of samenwerken tijdens het zelfstandig verwerken van rekeninstructie leerlingen gemakzuchtig maakt, valt niet met zekerheid te zeggen, het kan ook betrokkenheid vergroten.

Hoe leer je kinderen klokkijken?
Klokkijken is een complexe vaardigheid. Een kind moet verschillende deelvaardigheden beheersen om het goed te kunnen. Het moet beschikken over rekenvaardigheid, de juiste taal om tijd uit te drukken en een goed werkgeheugen.

Hoe stimuleer je het dagelijks gebruik van rekenen bij zeer moeilijk lerende kinderen?

Wat is de relatie tussen rekeninterventies en motivatie bij pro-leerlingen?
Hoe verhoog je rekenmotivatie bij zwakke rekenaars? Faciliteer succeservaringen, verstrek waardevolle opdrachten, versterk autonomie en investeer in relaties tussen leraar en leerling.

Hoe geef je sterke rekenaars wat ze nodig hebben aan uitdaging?
Sterke rekenaars hebben behoefte aan begeleiding op het leerproces en aan uitdagende leeractiviteiten. Activiteiten die een beroep doen op hun probleemoplossend vermogen.

Wat moet een docent kennen van de rekendidactiek wil hij effectief lesgeven?
Het maakt uit of een docent beschikt over kennis over rekenen en over pedagogische vakkennis om op verschillende manieren rekenen aan te leren

Hoe leer je effectief automatiseren en memoriseren bij rekenen?
Veel oefenen helpt bij het leren automatiseren en memoriseren van basisbewerkingen voor rekenen en wiskunde.

Zelfwerkzaamheid en groepswerk in het rekenonderwijs
Dragen zelfwerkzaamheid en groepswerk in rekenonderwijs bij aan een abstract rekenniveau (los van materiaal) voor rekenaars in groep 3-5 (middenbouw)?

Hoe kan het V(S)O bijdragen een passend toekomstperspectief bij leerlingen met ASS?
Hoe en in welke mate kan het huidige onderwijs in het V(S)O bijdragen aan de ontwikkeling van een passend toekomstperspectief bij leerlingen met ASS?

Hoe versterk je cognitieve flexibiliteit bij autisme?
Kinderen laten na training in cognitieve flexibiliteittaken in het algemeen verbeteringen op die taken zien.

Wat is het effect van het gebruik van het 4C/ID model op de kwaliteit van de les?
Wat is het effect van het gebruik van het 4C/ID model op de lesuitvoering van docenten en op de kwaliteit van de les?

Is de metafoor van de leerkuil bruikbaar?
Het gebruik van metaforen zoals de leerkuil, lijkt een geschikte manier om het proces van leren aan leerlingen in het basisonderwijs uit te leggen.

Hoe stimuleer je onderzoekende competenties bij vwo-leerlingen?
Vwo-leerlingen kunnen onderzoekende competenties ontwikkelen door onderzoeksopdrachten uit te voeren die een geleidelijke opbouw hebben.

Hoe laten leraren hun vaardigheden in gepersonaliseerd onderwijs zien in de praktijk?
In hoeverre laten leraren die over de vereiste vaardigheden voor gepersonaliseerd onderwijs beschikken, dat in de lespraktijk ook zien?

Hoe kun je werken met minder leerkrachten en toch kwaliteit behouden?
Het stimuleren van deeltijders om meer uren te gaan werken, lijkt de beste manier om met minder personeel dezelfde kwaliteit te bieden.

Betrokkenheid van leerlingen bij innovatie vergroot motivatie?
Leidt betrokkenheid van leerlingen bij onderwijsinterventies tot meer motivatie en betere leerresultaten?

Hoe kies je een middelbare school?
Bij de keuze voor een school voor voortgezet onderwijs letten ouders en leerlingen op meerdere aspecten.

Wat is het effect van bestuurlijke inrichting in het primair onderwijs?
Een keuze voor een specifiek bestuursmodel is vermoedelijk van minder belang dan bezinning op een passende relatie tussen bestuur en intern toezicht.

Wat is het effect van gepersonaliseerd onderwijs op achterstandsleerlingen?
Voor achterstandsleerlingen is het belangrijk dat de regie bij de leerkracht blijft liggen, anders lopen zij een risico op grotere leerachterstanden.

Een mbo-lokaal vakinhoudelijk aankleden: wat is het effect?
De vakinhoudelijke aankleding kan zorgen voor een meer authentieke leeromgeving, wat passend is bij de doelgroep van het mbo.

Wat zijn de effecten van formatief evalueren?
Wat is er bekend over de effecten van formatief evalueren bij leerlingen en bij docenten?

Formatief beoordelen: hoe effectief is dat?
Wat is er bekend over het effectief en efficiënt formatief beoordelen?

Hoe stimuleer je scholen tot duurzame kwaliteitsverbetering?
Een externe prikkel met (beperkte) positieve effecten is het faciliteren van deskundigheidsbevordering, zoals de Lerarenbeurs en kennisdeling tussen scholen.

Welke factoren spelen een rol bij de resultaten van de Cito-eindtoets of de centrale eindtoets PO?
Welke factoren spelen een rol bij de resultaten van de Cito-eindtoets of de centrale eindtoets PO?

Wat zijn effectieve aanpakken van verzuim in het vavo?
Begeleid Leren en M@zl (medische advisering ziekgemelde leerlingen) op het voortgezet onderwijs en mbo zijn effectieve interventies om verzuim en voortijdig schoolverlaten terug te dringen.

Waar presteren leerlingen beter? Gymnasia vergeleken.
De prestaties van leerlingen op categoriale gymnasia verschillen niet veel van die van vwo-leerlingen op scholengemeenschappen, zo blijkt uit een recente analyse.

Volwasseneneducatie: Hoe verhoog je leerrendement door differentiatie?
Door de grote verscheidenheid aan leerdoelen in de volwasseneneducatie kan differentiatie bijdragen aan een hoger leerrendement.

Hoe meet je doelen als zelfregulatie en motivatie?
Gepersonaliseerd onderwijs heeft mooie doelen. Onder andere zijn dat zelfregulering en motivatie. Maar met welk instrument meet je die doelen?

Hoe kunnen lerarenopleidingen flexibiliseren?
Hoe kunnen lerarenopleidingen primair onderwijs flexibiliseren om zo startende studenten meer maatwerk te bieden?

Wat zijn de opbrengsten van vakintegratie?
Wat zijn de opbrengsten van vakintegratie? Leren leerlingen beter als vakken worden samengevoegd?

Welke rapportvormen geven welke inzichten?
Welke rapportvormen geven welke inzichten in de ontwikkeling van kennis en vaardigheden van leerlingen in het basisonderwijs?

Functioneren schoolleiders beter na een schoolleidersopleiding?
Professionalisering van schoolleiders doet ertoe, zowel voor schoolleiders als voor de schoolorganisatie. Maar er is geen duidelijk bewijs dat dit vervolgens doorwerkt op het onderwijs en de leerling.

Onderwijsontwikkeling: hoeveel tijd kost het een mbo-docent?
Ontwikkeling van onderwijs behoort tot de kerntaken van mbo-docenten. Het is echter niet bekend wat een reële tijdsbesteding daarvoor is.

Welke verwachtingen schept een MBO-excellentieprogramma?
Een excellentieprogramma zou in het algemeen aandacht moeten schenken aan innovatief handelen, goed kunnen communiceren en persoonlijke leiderschapscompetenties.

Groter studiesucces met visuele opdrachten?
Leervoorkeuren of leerstijlen van leerlingen en studenten die worden gerelateerd aan verbale of visuele informatieverwerking, hebben weinig tot niets te maken met hun ruimtelijke of verbale vaardigheden.

Hoe voer je innovaties schoolbreed in?
Er is weinig onderzoek gedaan naar schoolbrede verankering van innovaties. Uit algemene studies zijn zeven aandachtspunten bekend om duurzame vernieuwing te realiseren.

Wat zegt een disharmonisch intelligentieprofiel over de vervolgopleiding?
Een disharmonisch intelligentieprofiel als uitkomst van de WISC-III intelligentietest is bij kinderen geen voorspeller of indicator voor probleemgedrag.

Welke didactische benadering zet aan tot creatief denken?
Welke didactische benadering zet aan tot en draagt bij aan de ontwikkeling van creatief denken bij kinderen?

Hoe bevorder je zelfsturing van laagopgeleide nt2-leerlingen?
Door deelname aan een online leertraject kunnen laagopgeleide NT2-studenten betere studievaardigheden en daardoor meer zelfsturing ontwikkelen.

Heeft droedelen een positief effect op de luistervaardigheid?
Droedelen is een vorm van schetsen/tekenen zonder of met een duidelijk doel, door iemand wiens gedachtes elders zijn.

Heeft kennis van mindsettheorie effect op leermotivatie?
Er is weinig wetenschappelijke steun voor positieve effecten van mindsetinterventies in het onderwijs.

Beïnvloedt ervaringsleren de examenresultaten van vmbo-leerlingen?
Hoe zijn de examenresultaten van vmbo-leerlingen die vooral traditioneel leren ten opzichte van vmbo-leerlingen die vanuit ervaringsleren onderwijs krijgen?

Stimuleert onderzoekend leren bij vmbo-t-leerlingen leren samenwerken en communiceren?
Een zeker vermogen tot samenwerken, communiceren en zelfregulatie is nodig om onderzoekend te kunnen leren. Of onderzoekend leren bijdraagt aan het verder ontwikkelen van die vaardigheden, is niet onderzocht.

Hoe stimuleer je kritisch denkvermogen?
Welke didactische werkvormen dragen bij aan de ontwikkeling van kritisch denkvermogen bij vmbo- en mbo-leerlingen?

Hoe versterk je eigenaarschap van leerlingen in het primair onderwijs?
Leerkrachten kunnen eigenaarschap van leerlingen bevorderen door samen haalbare en uitdagende doelen te stellen.

Mindfulnesstraining op school: wat voegt dat toe?
Mindfulnesstrainingen op school kunnen zorgen voor vermindering van stress bij kinderen en hebben soms een (klein) positief effect op cognitieve en sociaal-emotionele processen.

Hoe bevorder je een onderzoekende houding in het voortgezet onderwijs?
Op welke manier kunnen docenten een onderzoekende houding van leerlingen in het voortgezet onderwijs bevorderen?

Werken met een weektaak: wat levert het op voor leerlingen?
Met de juiste begeleiding kan werken met een weektaak de metacognitieve vaardigheden van leerlingen versterken.

Heeft belonen van gewenst gedrag een blijvend effect?
Of belonen van gewenst gedrag leidt tot een positieve gedragsontwikkeling bij onderbouwleerlingen is niet duidelijk. Wel zijn er strategieën en interventies die deels effectief zijn.

Effect van dramalessen op de groepsvorming van een (brug)klas
Wat zijn de effecten van dramalessen op de groepsvorming van een (brug)klas?

Heeft stoeien op school altijd een positief effect op kinderen?
Stoeiende kinderen kunnen stoom afblazen. Maar dat geldt niet voor álle kinderen. Sommige kinderen vinden het moeilijk speels gedrag goed te interpreteren.

Hoe zet je sociogrammen bruikbaar in?
De inzet van sociogrammen is het betrouwbaarst wanneer leerlingen een ongelimiteerd aantal medeleerlingen mogen nomineren. Er zijn voor- en nadelen.

Schoolsucces in de brugklas: welke sociaal emotionele competenties heb je nodig?
Schoolsucces in de brugklas: welke sociaal emotionele competenties heb je nodig?

Jong engels leren: geeft het later een voorsprong?
Het aanbieden van Engelse les in de onderbouw van de basisschool leidt niet per definitie tot een betere Engelse taalvaardigheid in de bovenbouw.

Is bewegend leren effectief bij spelling?
Bewegend leren kan positief uitwerken op spellingsvaardigheid, dit wijst onderzoek naar het programma Fit en Vaardig uit.

Is gelijktijdig leren of na elkaar leren van vreemde talen effectiever?
Gelijktijdig leren van twee vreemde talen op de basisschool is mogelijk en effectief. Er is daarbij wel een verschil tussen schriftelijke en mondelinge taalvaardigheden.

Zijn de Cito-LVS woordenschattoetsen geschikt voor taalzwakke leerlingen?
De Cito-LVS woordenschattoetsen zijn beperkt bruikbaar om de ontwikkeling van taalzwakke leerlingen te volgen

Hoe leer je effectief de werkwoordspelling aan?
Het is zinvol om grammatica- en spellingonderwijs te integreren en via een taalbeschouwelijke insteek de werkwoordspelling te behandelen.

Wat zijn goede behandelmethodes bij spraakproblemen?
Is er iets bekend over de effectiviteit van de PROMPT-methode of andere methodes bij kinderen met motorische articulatieproblemen die ook stotteren?

NT2 onderwijs in s(b)o en regulier basisonderwijs
Is NT2-onderwijs in het sbo of so gebaat bij een aangepaste aanpak in vergelijking met het reguliere basisonderwijs?

Hoe maak je goed lesmateriaal voor het aanleren van Nederlands aan volwassenen?
Het lesmateriaal voor het aanleren van nederlands aan volwassenen moet voldoende ruimte bieden voor communicatieve vaardigheden, naast expliciete instructie voor grammatica.

Hoe pas je formatief toetsen in binnen taalonderwijs?
Leerkrachten kunnen zowel in programma- als in ontwikkelingsgericht taalonderwijs formatieve toetsing inzetten. De manier waarop zal verschillen.

Taal leren door volwassen NT2 deelnemers: functionele of grammaticale aanpak?
Zowel een functionele als een grammaticale onderwijsbenadering kan in het volwassenenonderwijs bijdragen aan het leren van een tweede taal.

Welke hulpstap is voor leerlingen effectief bij het leren spellen?
Het letterlijk weergeven van tekens van de klankstructuur, maakt voor leerlingen de toepassing van de spellingregels inzichtelijk.

Hoe zorg je voor een passend taaltraject voor NT1 en NT2?
De moedertaal en taalbeheersingsaspecten zijn belangrijke elementen bij het plaatsen van NT1- en NT2-deelnemers in een voor hen passend taaltraject.

Hoe bevorder je de intrinsieke motivatie van inburgeraars?
Docenten kunnen deelnemers - inburgeraars helpen door te zorgen voor voldoende contactmomenten met andere NT2-deelnemers.

Hoe versterk je online het actief leren van volwassen NT2-deelnemers?
Motivatie tijdens het (online) leren van volwassen tweede taalleerders kan worden bevorderd als deelnemers van en over elkaar leren en toepassing in het dagelijks leven centraal staat.

Nederlandse taal en woordenschatontwikkeling
Wat is de invloed van de Nederlandse taal - zowel thuistaal als schooltaal - op de woordenschatontwikkeling van leerlingen in groep 4-8?

Hoe gaan mbo-studenten presenteren leuk vinden?
Hoe kunnen mbo-docenten studenten van een technische opleiding motiveren voor mondelinge presentaties?

Nederlands als tweede taal aanleren in het basisonderwijs
Wat zijn effectieve methoden om (migranten)kinderen in het basisonderwijs Nederlands als tweede taal aan te leren? En welke ict-middelen kunnen daarbij helpen?

Kennis van een moderne vreemde taal: handig of juist belemmerend?
Welke invloed hebben kennis en vaardigheid in een moderne vreemde taal op het leren van een andere moderne vreemde taal?

Kan muziek(onderwijs) kinderen met taalontwikkelingsstoornissen helpen?
Het trainen van muzikale vaardigheden kan nuttig zijn voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Gevoel voor ritme en toonhoogte helpt om de verschillende klanken in de taal te leren onderscheiden.

Wat is de ondergrens voor beheersing van het Nederlands op de basisschool?
Je kunt er vanuit gaan dat bij nieuwkomers een taalbeheersingsniveau van rond 1F afdoende is om een valide meting te krijgen op de eindtoets basisschool.

Digitaal of schriftelijk toetsen: maakt het uit?
Wat is het effect van digitaal toetsen versus schriftelijk toetsen op de prestaties op taal en rekenen?

Samenwerken bij een vreemde taal: hoe stimulerend is dat?
Leerlingen die samenwerken hebben directe mogelijkheden om te oefenen met communiceren en kennis uit te bereiden. Ook is er een indirect effect op vertrouwen en motivatie door het groepsgevoel.

Hoe stimuleer je effectief de taalontwikkeling van kinderen die Nederlands als tweede taal (NT2) spreken?
Hoe stimuleer je effectief de taalontwikkeling van kinderen die Nederlands als tweede taal (NT2) spreken?

Nederlands leren: aparte klas of instromen in het reguliere onderwijs?
Het is voor de taalontwikkeling beter als leerlingen met een andere eerste taal dan het Nederlands direct instromen in het reguliere onderwijs

Hoe stroom je -qua taal- goed voorbereid door in groep 3?
Hoe kan taalonderwijs in groep 2 ervoor zorgen dat kinderen goed voorbereid instromen in groep 3?

In hoeverre heeft tweetalig onderwijs invloed op de vakspecifieke kennis en vaardigheden van de leerlingen?
In hoeverre heeft tweetalig onderwijs invloed op de vakspecifieke kennis en vaardigheden van de leerlingen?

Hoe help je mensen naar niveau 2f van de Nederlandse taal?
De leeromgeving en goed gekozen lesactiviteiten kunnen leerresultaten van volwassen NT2-ers positief beïnvloeden.

Welke relatie is er tussen technisch lezen en spellen in groep 3?
Hoe kun je het lezen op woordniveau in groep 3 verbeteren? Welke relatie is er tussen technisch lezen en spellen in groep 3?

Mondelinge tweedetaalverwerving bij vluchtelingenkinderen
Wat verklaart verschillen in ontwikkeling van mondelinge tweedetaalverwerving bij vluchtelingenkinderen ouder dan 6 jaar zonder taalontwikkelingsstoornis?

Een reflectieopdracht: is dit een struikelblok voor vmbo-leerlingen?
Is het voor vmbo-leerlingen moeilijker om een reflectieopdracht uit te voeren dan voor havo/vwo-leerlingen?

Zelfstandig digitaal een tweede taal aanleren: werkt dat?
Er is geen hard bewijs dat volwassenen digitaal een tweede taal kunnen leren zonder docent.

Volwassen inburgeraars en het nut van het vut-model
Het vut-model is een van de instrumenten waarmee docenten tijdens het aanleren van de Nederlandse taal een gepersonaliseerde aanpak kunnen bieden aan deelnemers.

Vreemde taal leren: in een beroepsgerichte context of op school?
Leidt het werken met authentieke taaltaken in een beroepsgerichte context tot grotere leeropbrengsten dan traditioneel taalonderwijs?

Helpt zinsontleding leerlingen goed hun taal te beheersen?
Wat dragen kennis van en ervaring met zinsontleding bij aan de taalbeheersing van leerlingen in de onderbouw van het vwo?

Leidt eigenaarschap tot betere leerprestaties?
Meer eigenaarschap van het eigen leerproces en/of zelfregulatie leidt bij leerlingen in het voortgezet niet automatisch tot betere leerprestaties.

Helpt een huiswerkplanner?
Maken leerlingen vaker en beter hun huiswerk, als ze dit plannen in een eigen agenda of huiswerkplanner?

Vergroot huiswerk verantwoordelijkheid voor eigen leerproces?
Er is voor het basisonderwijs geen enkel effect gevonden van huiswerk op het leerrendement en op prestaties van leerlingen. Wel kan huiswerk bijdragen aan de ontwikkeling van zogeheten executieve functies.

Wat is helpend ter bevordering van sociale vaardigheden en executieve functies van volwassenen?
Vooral de inzet van goede docenten, goede materialen en activiteiten, en transfermogelijkheden bevorderen de groei in sociale vaardigheden tijdens een leertraject.

Wat doen digitale middelen met de aandacht en concentratie?
De relatie tussen mediagebruik door kinderen thuis en executieve functies is niet eenduidig, maar er zijn wel aanwijzingen dat veelvuldig en vroegtijdig mediagebruik ten koste gaat van aandacht en concentratie.

Hoe kun je emotieregulatie van leerlingen bijhouden?
Welke instrumenten kunnen basisscholen gebruiken om de emotieregulering van leerlingen te monitoren?

Hoe bevorder je zelfsturend leren?
Door studenten de praktische relevantie van het leren duidelijk te maken en door reflectie te stimuleren kunnen docenten zelfsturend leren bevorderen.

Brede talentontwikkeling: hoe pak je dat aan?
Welke didactische aanpak van een programma voor brede talentontwikkeling heeft een positief effect op de motivatie van leerlingen?

Hoe stel je klassen in de bovenbouw van havo/vwo effectief samen?
Veranderen van de groepssamenstelling kan mogelijk helpen als het werk- en leerklimaat verstoord is en interventies in de bestaande klas niet voldoende opleveren.

Hoe ga je om met culturele diversiteit bij politiek gevoelige onderwerpen?
Als pedagoog, vakdidacticus, maar ook in het interpersoonlijk contact met de deelnemer vervult de docent een belangrijke rol binnen het begeleiden van diversiteitsprocessen in de klas. .

Wat is een effectieve methode om pesten tegen te gaan?
Wat is een effectieve methode om pesten tegen te gaan?

Klantbeleving studenten VO: hoe breng je dat in beeld?
Op welke manier is het in beeld brengen van de klantbeleving van leerlingen/ studenten en andere betrokkenen toepasbaar in een onderwijsinstelling?

Pestgedrag: heeft elke leerkracht dezelfde opmerkingsgave?
Omdat leerkrachten uiteenlopende definities van pesten hanteren en verschillende opvattingen hebben, verschillen zij ook in waarnemen van pestgedrag.

Negatieve effecten van smartphones: hoe ga je daar als school mee om?
Negatieve effecten van smartphones: hoe ga je daar als school mee om?

Helpt theorie bij het vormen van een positief klasklimaat?
Kunnen theorieën over begeleide groepsontwikkeling bijdragen aan een positief klasklimaat in het primair onderwijs?

Les in een buitenlokaal: welke invloed heeft dat?
Welke invloed heeft het geven van theorielessen in een buitenlokaal op de leerprestaties en motivatie van vmbo leerlingen?

Neemt ongewenst en lastig gedrag toe in het basisonderwijs?
Leerkrachten ervaren toegenomen werkdruk vooral door een toename in de klas van leerlingen met gedragsproblemen.

Verbaal uiten van gevoelens: bevordert dat het welbevinden van leerlingen?
Draagt het verbaal uiten van gevoelens bij aan het welbevinden van leerlingen op de basisschool?

Wereldbeeld en motivatie: is daar een verband tussen?
Is er een verband tussen het wereldbeeld van de post 9/11-generatie en hun gebrek aan motivatie voor school?

Hoe kunnen scholen het ontwikkelen van vooroordelen voorkomen?
Hoe kunnen scholen voorkomen dat kinderen vooroordelen ontwikkelen op basis van huidskleur, etniciteit of religie?

Hoe vinden nieuwkomers aansluiting bij zaakvakken?
Hoe kunnen zaakvaklessen aansluiten bij de cognitieve capaciteiten van nieuwkomers?

Helpt bewegend leren ook voor pubers en adolescenten?
Bewegen in de klas heeft positieve effecten op aandacht en cognitie. Een kwartier matig tot intensief bewegen lijkt de gunstigste invloed te hebben.

Wat biedt een adaptieve leeromgeving en welke rol heeft de leraar dan?
Is het waar dat een adaptieve leeromgeving leerlingen voldoende feedback geeft en leidt tot hogere leerresultaten? En verandert de rol van de leraar daarbij?

Wat is het effect van blended lesmateriaal op onderwijsresultaten in het voortgezet onderwijs?
Wat is het effect van blended lesmateriaal op onderwijsresultaten in het voortgezet onderwijs? En wat is de rol van de motivatie bij blended learning?

Dragen e-portfolio's in het basisonderwijs bij aan meer leerwinst, metacognitie en zelfsturing?
Dragen e-portfolio's in het onderwijs bij aan meer leerwinst, metacognitie en zelfsturing? Ja, het zorgt voor schrijfvaardigheden, zelfregulatie, feedbackvaardigheden en self-efficacy.

Wat zijn de effecten van ervaringsgericht leren?
Onderwijs dat bestaat uit een combinatie van ervaringsgericht leren en regulier onderwijs heeft een licht positief effect op aspecten van cognitieve en sociale ontwikkeling.

Wat is het effect van huiswerk op het leerrendement en de schoolprestaties van de leerling?
Wat is het effect van huiswerk op het leerrendement en de schoolprestaties van de leerling? Wat is het verband met het schooltype en op welke manier speelt nabespreking een rol?

Hoe is formatieve evaluatie helpend in het vso-praktijkonderwijs?
Formatieve evaluatie is een effectieve manier om goede leerresultaten te bereiken en om leerlingen te motiveren.

Aan welke criteria voldoet een goede instructievideo?
De inzet van een instructievideo voorafgaand aan de les heeft voordelen voor het leerproces.

Leiden lage verwachtingen en gemakkelijk leermateriaal tot onderpresteren?
Lage verwachtingen en gemakkelijk leermateriaal op het vmbo: leidt dit tot onderpresteren van deze leerlingen?

Hoe kan het onderwijs met succes formatieve toetsing inzetten?
Hoe kan het onderwijs met succes formatieve toetsing inzetten?

Kiezen voor het VO: is 12 jaar voor sommige leerlingen niet te jong?
Draagt een later keuzemoment voor het voortgezet onderwijs, bijvoorbeeld op 14-jarige leeftijd, bij aan het schoolsucces in het vo van met name leerlingen uit achterstandssituaties?

Is het uitschrijven van leerdoelen op het bord helpend?
Om leerlingen bewuster te maken van wat ze leren in de les, is het goed om leerdoelen expliciet met hen te delen en ze als een rode draad in de les aan te houden.

Leidt leerdoeldenken tot meer eigenaarschap bij leerlingen?
Voor eigenaarschap voor leren lijkt het in zijn algemeenheid belangrijk om heldere, realistische en uitdagende doelen te stellen. Zelf mee formuleren van doelen helpt.

Hoe kun je verder leren stimuleren?
Of volwassenen zich na de initiële schoolloopbaan verder willen ontwikkelen, hangt af van hun persoonlijke motivatie om te leren.

Heeft muziekonderwijs positieve invloed op onderwijsprestaties?
Muziekonderwijs bevordert de onderwijsprestaties van leerlingen voor onder meer taal, lezen en rekenen.

Heeft het nakijken van schriften zin?
Heeft het nakijken van schriften zin?

Op welke manier is oefenen met toetsen in het basisonderwijs effectief voor een betere beheersing van de lesstof, in plaats van teaching to the test?
Een oefentoets als formatieve toets geeft feedback aan de leerling en aan de leerkracht over het leerproces.

Onderwijsachterstand of leervertraging? Welke term gebruik je wanneer?
In het algemeen wordt de voorkeur gegeven aan het begrip leervertraging bij het spreken over gevolgen van de coronamaatregelen voor leerlingen.

Wat onthouden vo-leerlingen aan kennis na verloop van tijd?
Een deel van de kennis die leerlingen vergaren gaat verloren als deze niet meer gebruikt wordt. Echter, een substantieel deel van de resterende kennis beklijft.

Presteren kinderen beter door bewegend leren?
Presteren kinderen beter door ‘bewegend leren’?

Welke principes van het dalton- en freinetonderwijs zijn inzetbaar bij volwasseneducatie?
Hoewel de impact van het dalton- en freinetonderwijs niet is aangetoond, lijken bepaalde elementen inzetbaar in de volwasseneneducatie.

Bewegend leren: hebben jongens en meisjes er evenveel baat bij?
Profiteren jongens en meisjes vergelijkbaar van bewegend leren?

Voegt schrijven - blokschrift of verbonden - iets toe?
Voegt schrijven -blokschrift of verbonden- iets toe aan de ontwikkeling van leerlingen?

Weektaak bij kleuters: wat brengt het op?
Wat zijn de (leerling)opbrengsten van werken met een weektaak in groep 2? Is plannen voor een week een realistisch doel voor kleuters?

Goede informatie vinden: welke competenties zijn nodig?
Een effectieve manier om informatievaardigheden te verwerven is stapsgewijs oefenen.

Wat is de beste didactische aanpak voor zwakke lezers?
Bij het begrijpend leesonderwijs aan zwakbegaafde leerlingen moeten leerkrachten zorgen voor een breed aanbod en voldoende leestijd.

Heeft aandacht voor verschillende tekstsoorten effect op leesvaardigheid?
Aandacht voor tekstsoorten en tekststructuren heeft een positief effect op het begrijpen van verschillende teksten door leerlingen in het basisonderwijs.

Wat is een goede didactische aanpak voor het leren van een vreemde taal?
Heeft een didactische aanpak gebaseerd op cognitieve voorkeuren van leerlingen effect op de leesvaardigheid (begrijpend lezen) in een vreemde taal?

Welk effect hebben leesmethodes?
Er lijken weinig verschillen te zitten tussen de leeropbrengsten van de verschillende methodes voor leesvaardigheid.

Wat is het effect van voorlezen in een vreemde taal?
Voorlezen bij het leren van een vreemde taal heeft een positief effect bij beginnende en bij zwakke vreemde taalleerders.

Hoe bevorder je lezen?
Veel tijd besteden aan lezen is belangrijk voor de ontwikkeling van leesvaardigheid. Door de leesmotivatie van leerlingen te verhogen, zullen zij frequenter gaan lezen.

Veroorzaakt fixatie disparatie leesproblemen?
Afwijkende fixatie disparatie en afwijkende oogsprongen kunnen samenhangen met dyslexie, maar het is niet zeker dat deze afwijkingen dyslexie veroorzaken.

Welke samenhang is er tussen handschrift- en leesproblemen?
Is er samenhang tussen handschriftproblemen en leesproblemen bij kinderen in groep 3 en 4? Welke schrijfoefeningen helpen daarbij?

Helpt klappen in lettergrepen om foneembewustzijn bij jonge kinderen te ontwikkelen?
Helpt klappen in lettergrepen om foneembewustzijn bij jonge kinderen te ontwikkelen?

Hoe effectief is het gebruik van leesstrategieën in het vmbo?
Hoe effectief is het gebruik van leesstrategieën voor het verbeteren van begrijpend lezen van zwakke lezers in het vmbo?

Zingend of zoemend lezen: heeft dit impact op kleuteronderwijs?
Een lesmethode met zingend of zoemend lezen lijkt een positieve impuls te geven aan het leesniveau van leerlingen in groep 3.

Heeft begrijpend luisteren invloed op begrijpend lezen?
Begrijpend luisteren vertoont een duidelijke relatie met begrijpend lezen en heeft een voorspellende waarde voor het leesbegrip op latere leeftijd.

Welke kenmerken van blended learning zijn positief voor NT2 deelnemers?
Voor volwassen tweede taalleerders lijkt blended onderwijs ten opzichte van online onderwijs meer effect te sorteren.

Aanleren van klank-letterkoppelingen in groep 2: zinvol!
Wat is het langetermijneffect van het aanleren van klank-letterkoppelingen in groep 2 op de leesresultaten van leerlingen in groep 3?

Hoe stimuleer je begrijpend lezen bij NT2 leerlingen?
Effectief voor NT2 leerlingen is een rijke taalleeromgeving met veel ruimte voor zelfstandig lezen en praten over boeken.

Welke leerprincipes zijn nodig voor lezen en spellen in groep 3?
Welke leerprincipes zijn het beste voor het vloeiend leren lezen en spellen bij kinderen in groep 3?

Hoe krijg je mbo-studenten aan het lezen?
Aandacht voor de interesse van de student en sociale interactie zijn belangrijk om het lezen te bevorderen.

Beïnvloedt leesmotivatie de prestaties voor begrijpend lezen?
Leesmotivatie is een belangrijke voorspeller van leesgedrag en van leesprestaties.

Wat is effectief leesonderwijs voor zwakke lezers?
Zwakke lezers hebben baat bij begeleiding in kleine groepen. Zo kan er aandacht gegeven worden aan leessnelheid, woordkennis, tekstbegrip, leesstrategiën, en motivatie.

Is het leren van verschillende scripts zwaar voor laaggeletterden?
Bij leren schrijven lijkt het de voorkeur te hebben leerlingen ofwel blokletterschrift, ofwel verbonden schrift aan te leren.

Hoe bevorder je lezen effectief onder jongeren?
Door verhoging van de leesmotivatie zal de leesfrequentie bij leerlingen in het voortgezet onderwijs toenemen en daarmee ook hun leesvaardigheid.

Gaan leesprestaties omhoog door modeling en leesstrategie-onderwijs?
Is het waar dat modeling en leesstrategie-onderwijs de leesprestaties in de basisschoolleeftijd verhogen?

Hoe stimuleer je zwakke lezers in groep 3?
Welke interventies stimuleren de technische leesontwikkeling van zwakke lezers in groep 3?

Goede lezers: hoe hou je hen gemotiveerd?
Goede lezers hebben ook stimulans nodig om gemotiveerd te blijven voor lezen. Hoe help je hen verder?

Welke relatie bestaat er tussen passieve woordenschat en technisch lezen?
Technische leesvaardigheid en passieve woordenschat zijn, samen met begripsvaardigheden, essentiële onderdelen van het leren lezen. Die relatie is wederkerig.

Hoe kan lezen in groep 5 effectief worden verbeterd?
Hoe kan lezen op woordniveau bij leerlingen in groep 5 effectief worden verbeterd?

Meer lezen betekent beter lezen?
Betekent veel lezen een betere leesvaardigheid? Ja, leerlingen die gedurende hun basisschoolperiode veel tijd besteden aan het lezen, ontwikkelen zich tot goede lezers.

Wanneer kun je het beste open lettergrepen lezen in groep 3?
De spellingontwikkeling van leerlingen is gebaat bij systematische en expliciete instructie in letter-klankkoppelingen en spellingregels.

Ontwikkelingsgericht onderwijs: kun je leren lezen zonder lesmethode?
Hoe kunnen leerlingen in groep 3/4 zonder lesmethode vlot en accuraat leren lezen met ontwikkelingsgericht onderwijs?

Welk effect heeft tutorlezen op de ontwikkeling van technische leesvaardigheid?
Welk effect heeft tutorlezen op de ontwikkeling van technische leesvaardigheid?

Is er verband tussen de kwaliteit van het leesonderwijs en laaggeletterdheid?
Betere leesvaardigheid voor leerlingen van 4 tot 8 jaar: vooral de didactiek en methoden, de leerkracht en de leeromgeving dragen bij aan het behalen van betere leesprestaties.

Lezende kleuters: hoe help je hen verder?
Sommige kleuters kunnen al een beetje lezen. Hoe kun je als leerkracht het leren van deze kleuters verrijken?

Vrij lezen: welk effect heeft dat op het leerklimaat?
Wat is het effect van vrij lezen in de les op het leerklimaat in de klas (op het mbo)?

Leestoets resultaten verbeteren: met flitsen of met leesteksten?
Het herhaald oefenen van woorden bevordert het leestempo en de accuratesse van de desbetreffende woorden.

Kan je dictee aanpassen voor iemand met dyslexie en hoe?
Of een leerkracht de afname- en beoordelingsprocedure van een dictee mag aanpassen bij dyslectische leerlingen hangt af van het doel.

Heeft het leren van Frans of Spaans invloed op dyslexie?
Wat is er bekend over de relatie tussen het leren van Frans of Spaans als vreemde taal en dyslexie in het voorgezet onderwijs?

Hoe kan een regionaal netwerk positief bijdragen aan duurzame innovatie en kwaliteitsverbetering van het voortgezet onderwijs?
Hoe kan een regionaal netwerk positief bijdragen aan duurzame innovatie en kwaliteitsverbetering van het voortgezet onderwijs?

Hoe kun je als leraar effectief van elkaar leren?
Co-teaching (samen lessen voorbereiden, geven en evalueren) biedt kansen voor professionele ontwikkeling van leraren.

Wat is bekend over duobanen in het onderwijs?
Wat is bekend over duobanen in het onderwijs wat betreft: samenstelling van duo’s, praktische afspraken, valkuilen en opbrengsten voor de betreffende docenten?

Samenwerking tussen scholen en educatieve partners
Hoe kunnen scholen en educatieve partners effectief samenwerken op het gebied van gezondheid en sport, techniek, cultuur en natuur?

Spiegelend schrijven in groep 3: heeft de klasopstelling invloed?
Is de klasopstelling in groep 3 van invloed op de mate waarin leerlingen spiegelend schrijven?

Is opschrijven van woorden in een digitaal woordenboek effectief?
Digitale geletterdheid koppelen aan het woordenschatonderwijs ligt niet voor de hand en er zijn waarschijnlijk betere manieren om hieraan te werken.

Wat doe je in groep 1 en 2 aan voorbereidend schrijven?
Ondanks de opkomst van digitale leermiddelen in de klas is met de hand schrijven een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Hoe stimuleer je motoriek in groep 1/2?

Met welk schrijfmateriaal kunnen kinderen het beste leren schrijven?
Met welk schrijfmateriaal kun je het beste leren schrijven? Dikte schrijfmateriaal en pengreep zijn soms van invloed op de schrijfsnelheid, maar niet op de kwaliteit van het handschrift.

Schrijven met pen: op papier of op beeldscherm?
Schrijven op papier of op een beeldscherm leidt niet tot dezelfde schrijfresultaten, zo laat recent onderzoek zien. Op papier leren kinderen beter schrijven.

Schrijven of typen: invloed op handschrift en spelling
Schrijven of typen: zijn er verschillen voor de ontwikkeling van handschrift en spelling? Dit artikel laat zien dat schrijven veel positieve neveneffecten heeft!

Hoe leren pabo-studenten beter schrijven?
De ontwikkeling van schrijfvaardigheid van pabo-studenten vraagt om een serieuze, stapsgewijze aanpak.

Leren leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs beter volgens convergente of divergente differentiatie?
Leren leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs beter volgens convergente of divergente differentiatie?

Werken met een kleine kring in de onderbouwklas
Is werken met een kleine kring als vorm van intern differentiëren de goede aanpak voor de cognitieve ontwikkeling van alle kinderen in een onderbouwklas?

Zelf kiezen van het instructieniveau: welke invloed heeft dat?
Wanneer leerlingen keuzemogelijkheden krijgen voor hun leerproces vergroot dat hun autonomie en het competentiegevoel van leerlingen.

Heeft een soepele overgang vanaf de voorschool voordelen?
Hoe kan een doorgaande lijn van voor- naar vroegschool bijdragen aan de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen?

Wat leren jonge kinderen van educatieve tv-programma's?
Welk effect hebben educatieve televisieprogramma's op de cognitieve ontwikkeling van kinderen van vier tot zes jaar?

Kleuters die wel kunnen maar niet willen, hoe ga je daar mee om?
Sommige kleuters tonen afwachtend gedrag en zijn erg verlegen. Welke interventies kun je als leerkracht bieden om kinderen uit hun schulp te halen?

Kleuters in een combinatieklas: gezamenlijke instructie of apart?
Differentiatie van de instructie op basis van vaardigheidsniveau leidt doorgaans tot betere taal- en leesvaardigheid. Over kleutergroepen is weinig bekend.

Hoe stimuleer je kleuters bij stagnerend spel?
Als kleuters niet vanzelfsprekend tot het te verwachten spel komen, zetten leerkrachten vaak een op interactie gerichte didactiek in.

Welke ontwikkelingsaspecten van kleuters voorspellen leerprestaties in groep 3?
De ontwikkeling van jonge kinderen wordt bepaald door persoonlijke factoren en omgevingsfactoren. Voorspellen voor individuele leerlingen is niet eenvoudig.

Trainen van het auditief geheugen bij kleuters, waar doe je het voor?
Gelijktijdig aandacht besteden aan auditieve vaardigheden en fonologisch bewustzijn en aan kritisch en begrijpend luisteren lijkt aan te raden.

Hoe kunnen docenten het eigenaarschap van leerlingen (vo) versterken?
Verantwoordelijkheid, motivatie, zelfsturing en autonomie: hoe kun je het eigenaarschap van leerlingen (vo) versterken?

Versterken leanprincipes het eigenaarschap van leerlingen BO?
Leidt het gebruik van lean-principes in een basisschoolklas tot een versterking van het eigenaarschap bij de leerlingen?

Hoe versterk je het eigenaarschap bij leerlingen?
Leidt het werken vanuit leerdoelen en leerlijnen tot een versterking van het eigenaarschap bij leerlingen?

Veranderbereidheid van leraren: welke leiderschapsskills zijn daarbij helpend?
Welk handelen van schoolleiders precies bijdraagt aan de veranderbereidheid van leraren is niet bekend.

Effect van een meerscholendirectie: is iedereen tevreden?
Draagt een meerscholendirectie bij aan efficiënt werken en aan tevredenheid van ouders en personeel? Welke invloed hebben schoolleiders?

Welke mix van talenten heeft een ideaal managementteam?
Samenhang in een managementteam, duidelijk onderscheiden rollen en doelgerichtheid hebben een positieve invloed op het commitmentde toewijding van de teamleden.

Welke wijze van beoordelen draagt bij aan self-efficacy?
Er is geen duidelijke relatie gevonden tussen manieren van beoordelen door leraren (cijfer, niveauaanduiding, dialoog) en het vertrouwen in eigen kunnen van leerlingen.

Wat doen hoge of lage cijfers met leerlingen?
Het krijgen van cijfers kan leerlingen stimuleren. Maar het krijgen van veel lage cijfers kan ook leiden tot gevoelens van angst.

Wat is het effect van een continurooster in het basisonderwijs op de leerresultaten en schoolwelbevinden van leerlingen?
Wat is het effect van een continurooster in het basisonderwijs op de leerresultaten en schoolwelbevinden van leerlingen?

Wat is effectiever: verlengde kleuterbouw of snelle doorstroom naar groep 3?
Wat is het effect van de vroege doorstroom door de 1 januari grens van leerlingen naar groep 3 voor hun schoolloopbaan? Het effect verschilt op korte en op lange termijn van elkaar.

Het effect van zittenblijven of versnellen
Wat weten we over het effect van zittenblijven of versnellen op leerprestaties en de sociaal-emotionele ontwikkeling?

Wat is het effect van woordbeoordelingen, zoals voldoende?
Experts zijn behoorlijk eensgezind: het maakt niet uit of een leerkracht in een schoolrapport cijfers of woorden als voldoende of ruim voldoende gebruikt.

Vier jaar! Hoe stimuleer je een soepele overgang naar de basisschool?
Hoe stimuleer je een soepele overgang naar de basisschool? Drie aanpakken worden beschreven om dit te bewerkstelligen.

Wat zijn de belangrijkste factoren op basis waarvan een leerling vmbo kiest voor een vervolgopleiding naar het mbo?
Wat zijn de belangrijkste factoren op basis waarvan een leerling vmbo kiest voor een vervolgopleiding naar het mbo?

Heeft gepersonaliseerd onderwijs effect op álle leerlingen?
Heeft gepersonaliseerd onderwijs een positief effect op álle leerlingen? En op welke manier kun je het het beste invoeren? Welke vaardigheden zijn daarbij nodig?

Herkansen: leidt dit tot betere leerresultaten en een beter leergedrag?
Onderzoek in het hoger onderwijs wijst uit dat studenten toetsen minder goed voorbereiden als er veel herkansingsmogelijkheden zijn.

Welke invloed hebben herkansingsmogelijkheden op studiegedrag Pabo-studenten?
De mogelijkheid van herkansingen voor een tentamen leidt in het hoger onderwijs niet tot betere of slechtere studieresultaten in latere jaren.

Hebben klassen met meer dan dertig leerlingen een negatieve invloed op de ontwikkeling van kinderen, met name kleuters? En zijn er afspraken over het maximum aantal leerlingen?
Hebben klassen met meer dan dertig leerlingen een negatieve invloed op de ontwikkeling van kinderen, met name kleuters? En zijn er afspraken over het maximum aantal leerlingen?

Wat is de invloed van het ‘kwartiertjesrooster’ op de taakgerichtheid van leerlingen?
Wat is de invloed van het daltonprincipe ‘kwartiertjesrooster’ op de taakgerichtheid van leerlingen in het basisonderwijs?

Hoe beïnvloed je de instroom van het gymnasium?
Er is geen onderzoek verricht naar interventies om leerlingaantallen in gymnasia te vergroten. Status speelt wel een rol bij de keuze voor het gymnasium.

Wat is er bekend over (cognitieve en niet-cognitieve) onderwijsresultaten op heterogeen en homogeen samengestelde basisscholen?
Wat is er bekend over (cognitieve en niet-cognitieve) onderwijsresultaten op heterogeen en homogeen samengestelde basisscholen?

Ontwikkelen kinderen zich beter bij loslaten van leerstofjaarklassensysteem?
Ontwikkelen kinderen zich beter als we ons leerstofjaarklassensysteem loslaten?

Wat is het effect van de opleiding van ouders op eindtoets resultaten?
Naarmate het opleidingsniveau van ouders (of hun inkomen) hoger is, stijgt voor het kind de kans op een hoger advies en daarmee op doorstroom naar hogere niveaus in het voortgezet onderwijs.

Resultaatverplichting of deelnameverplichting? Wat werkt beter?
Wat is het effect van een resultaatverplichting versus een deelnameverplichting bij toetsen op het kennisniveau van mbo-studenten?

Hoe stimuleer je buitenschools leren?
Bij het verbinden van schools en buitenschools leren moeten leerkrachten er voor waken het onderwijs op te leuken en het buitenschools leren te verschoolsen..

Leveren kortere lesuren wat op?
Kortere lesuren, en daarmee een vermindering van de totale instructietijd, zullen leiden tot een daling in leerprestaties voor leerlingen in havo/vwo

Gespreid leren of blokleren: wat is beter?
Periodiseren is het aanbieden van bepaalde vakken in een deel van het schooljaar. Dit laatste biedt minder mogelijkheden voor gespreid leren en afwisselend leren.

Helpt een spellingcontrole bij het maken van toetsen voor dyslectici?
Spellingchecken is een goed hulpmiddel om mbo-studenten met dyslexie bij schrijftoetsen te ondersteunen.

Wat zijn effectieve verdiepingsopdrachten voor goede spellers?
Verschillende onderzoeken ondersteunen het belang van taalkundige kennis in de spellingdidactiek, bijvoorbeeld het principe van gelijkvormigheid.

Hoe stimuleer je spellingvaardigheden effectief?
Welke instructiemethode is effectief om spellingvaardigheden aan te leren in groep 4-8?

Welke invloed heeft het hergebruiken van vragen in een toets?
Als een kennistoets voor een deel bestaat uit eerder gebruikte vragen, leidt dit niet automatisch tot een daling van de betrouwbaarheid en validiteit van de toets.

Hoe vergroot project-based-learning vaardigheden van vo-leerlingen?
Hoe kan project-based learning (PBL) de vakkennis en vaardigheden vergroten van leerlingen in het voortgezet onderwijs?

Hoe bevorder je duurzaam afvalgedrag van leerlingen?
Het bevorderen van blijvende gedragsverandering is meestal een complexe aangelegenheid maar de school kan zeker daarbij ondersteuning bieden.

Hoe kunnen middelbare scholen zich verbinden met de wijk?
Scholen hebben een kwalificerende, socialiserende en vormende taak. Deze taken voert de school deels in samenwerking met de omgeving uit.

Kunnen geschiedenislessen historisch tijdsbesef versterken?
Geschiedenisles voor jonge leerlingen, vanaf vijf jaar, is zinvol. Vanaf die leeftijd kan de leerkracht leerlingen helpen een eenvoudig historisch tijdsbesef te ontwikkelen.

Is twee jaar Internationale Schakelklas voor nieuwkomers voldoende?
Is twee jaar Internationale Schakelklas voor nieuwkomers voldoende om goed te kunnen instromen in het reguliere onderwijs?

Hoe zorg je dat leerlingen die minder goed mee komen het toch leuk vinden op school?
Wat kunnen leerkrachten doen om het welbevinden van cognitief zwakkere leerlingen te bevorderen?

Hoe bevorder je de fitheid van leerlingen?
De fitheid van leerlingen is van invloed op hun schoolprestaties. Mentale gezondheidsproblemen hangen samen met lagere schoolprestaties.

Lange of korte gymlessen, wat werkt beter?
Wat is beter voor de lichamelijke en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen: 2x per week een gymles van 45 minuten of 1x per week een gymles van 90 minuten?

Levert spel en beweging een bijdrage aan sociaal en emotioneel leren?
Levert fysiek bezig zijn met spel en beweging een bijdrage aan sociaal en emotioneel leren? Sportieve activiteiten kunnen een positieve invloed hebben op leerprestaties van kinderen.

Shuttle Run test: worden leerlingen daar fitter van?
Verbetert een Shuttle Run test de lichamelijke conditie van leerlingen en welke rol speelt motivatie hierin?

Hoe belangrijk is het vroeg signaleren van een ontwikkelingsvoorsprong?
Vroege signalering van een ontwikkelingsvoorsprong is belangrijk voor zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in het basisonderwijs.

Welke criteria zijn geschikt om hoogbegaafden te screenen?
Het is belangrijk om meerdere informatiebronnen te gebruiken om vast te stellen welke leerlingen in aanmerking komen voor versnellen of verrijken.

Hoogbegaafden: hoe geef je hen wat ze nodig hebben?
Om onderpresteren, gebrek aan motivatie of probleemgedrag te voorkomen moeten leerlingen met begaafdheidskenmerken al van jongs af aan een passend onderwijsaanbod krijgen.

Wat is het effect van vooraf toetsen?
Er is voor zover bekend geen onderzoek verricht naar of het gebruik van voortoetsen effect heeft op de rekenprestaties van basisschoolleerlingen en het vertrouwen in eigen kunnen.

Wat is de meest effectieve manier van werken met (hoog-, meer-) begaafde leerlingen?
Wat is de meest effectieve manier van werken met (hoog-, meer-) begaafde leerlingen?

Werkt Expliciete Directe Instructie (EDI) ook bij hoogbegaafden?
Hoogbegaafden hebben vaak genoeg aan een zeer korte versie van de instructie en kunnen vervolgens verder werken aan extra opdrachten.

Wanneer voelen hoogbegaafde kinderen zich op hun plek?
Hoogbegaafde leerlingen kunnen zich zowel in een heterogene als homogene klas prettig voelen.

Wat is de rol van Intern begeleiders bij het bieden van extra ondersteuning?
Hoe kunnen intern begeleiders leraren zo begeleiden dat zij goed passend onderwijs kunnen bieden aan (hoogbegaafde) leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften?

Wat kun je extra aanbieden aan begaafde leerlingen?
Speciale voorzieningen buiten de klas voor (hoog)begaafde leerlingen hebben een positief effect op hun cognitieve prestaties

Hoe begeleid je (hoog)begaafde leerlingen?
Effectief klassenmanagement met gedifferentieerde instructie en begeleiding lijkt effectief voor de ontwikkeling van (hoog)begaafde leerlingen.

Is er een relatie tussen hoogbegaafdheid en onderpresteren?
Wat is de relatie tussen hoogbegaafdheid en onderpresteren? Hoe onderken je onderpresteren en wanneer komt het vooral voor?

Groep 1 en 2: wijzen gestandaardiseerde toetsen de weg?
Kunnen gestandaardiseerde toetsen helpen het beheersingsniveau van rekenen en beginnende geletterdheid in groep 1 en 2 vast te stellen?

Welke invloed heeft een kiesbord op het leerproces van kleuters?
Het kiesbord is een hulpmiddel bij het structureren en plannen van activiteiten in de kleuterklas. Over de effectiviteit van een kiesbord is weinig bekend.

Met welke didactische strategieën kunnen docenten de motivatie en leergierigheid bij mbo-studenten positief beïnvloeden?
Met welke didactische strategieën kunnen docenten de motivatie en leergierigheid bij mbo-studenten positief beïnvloeden?

Welk effect heeft cijfers geven op de motivatie?
Extrinsieke beloningen zoals cijfers werken niet of zelfs averechts. Onderzoek laat zien dat intrinsieke motivatie - leren omdat het interessant is - een positieve invloed heeft op leerresultaten.

Kan feedback motivatie en resultaten van studenten positief beïnvloeden?
Kan het geven van feedback de motivatie en leerresultaten van studenten positief beïnvloeden en wat is effectieve feedback?

Zijn nederlandse leerlingen nog gemotiveerd?
Nederlandse leerlingen blijken internationaal gezien niet sterk gemotiveerd om te leren, maar scoren evenmin over de gehele linie slecht.

Hoe zorg je dat een mbo-student zichzelf succesvol aanstuurt?
Hoe kunnen docenten mbo-studenten niveau 1 en 2 zo goed mogelijk begeleiden naar succesvol zelfsturend leren?

Hoe kunnen leerlingen de regie over hun eigen leerproces voeren?
Hoe kunnen leerlingen de regie over hun eigen leerproces voeren, zodat hun leerprestaties omhoog gaan? Er zijn sterke aanwijzingen dat leerlingen dan beter presteren.

Welke didactische strategie bevordert het zelfvertrouwen?
Welke didactische strategieën hebben een positieve invloed op het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van leerlingen in het praktijkonderwijs?

Wat zijn effectieve interventies om digitaal ongewenst gedrag in het onderwijs tegen te gaan?
Wat zijn effectieve interventies om digitaal ongewenst gedrag in het onderwijs tegen te gaan?

Hoe help je zwakke basisscholen verder?

Wat is er bekend over de effectiviteit van samenwerking in netwerken van diverse actoren binnen het onderwijs?
Wat is er bekend over de effectiviteit van samenwerking in netwerken van diverse actoren binnen het onderwijs?

Zijn vaardigheden van leraren voor gepersonaliseerd onderwijs zichtbaar?
In hoeverre laten leraren die over de vereiste vaardigheden voor gepersonaliseerd onderwijs beschikken, dat in de lespraktijk ook zien?

Zorgleerlingen vergeleken in het reguliere en speciale basisonderwijs
Hoe ontwikkelen zorgleerlingen zich in het reguliere basisonderwijs in taal, lezen, rekenen en sociaal-emotioneel, vergeleken met leerlingen in het speciaal basisonderwijs?

Heeft aandacht voor ondernemerschapsvaardigheden in mbo-opleidingen resultaat?
Wat is het effect van aandacht voor ondernemerschapsvaardigheden in mbo-opleidingen op de ontwikkeling van deze vaardigheden en op arbeidsmarktsucces?

Eindexamencijfer vmbo: voorspeller schoolsucces op de havo?
In hoeverre is het gemiddeld eindexamencijfer van het vmbo-diploma een voorspeller voor schoolsucces in het havo?

Welke factoren zijn van invloed op de kwaliteit van werkplekleren in het beroepsonderwijs?
Welke factoren zijn van invloed op de kwaliteit van werkplekleren in het beroepsonderwijs?

Welk handelingsrepertoire heeft een docent beroepsonderwijs nodig in een praktijknabije leeromgeving?
Welk handelingsrepertoire heeft een docent beroepsonderwijs nodig in een praktijknabije leeromgeving?

Wat zijn kenmerken van mbo-studenten?
Wat zijn kenmerken van mbo-studenten en presteren zij beter als de onderwijsaanpak wordt afgestemd op die kenmerken?

Mbo-studenten met dyslexie: welke ondersteuning helpt?
Hoe kunnen mbo-studenten met dyslexie het beste worden ondersteund?

Beroepspraktijkvorming (bpv): hoe bereiden mbo studenten zich goed voor?
Hoe kunnen mbo 3/4-studenten zich goed voorbereiden op de beroepspraktijkvorming?

Heeft het toetsen van de woordenschat meerwaarde voor de woordenschatontwikkeling?
Wat is de meerwaarde van de Cito-toetsen Woordenschat voor het volgen van de woordenschatontwikkeling?

Gestresste leraren: wat is hun invloed op leerlingen?
Gestresste leraren, helaas, ze bestaan. Welk effect heeft hun stress op eigen functioneren en op dat van hun leerlingen?

Welk onderwijs leidt tot werk op niveau voor hoger opgeleide vluchtelingen?
Welke initiatieven zijn er in het buitenland voor onderwijs aan hoger opgeleide vluchtelingen, die leiden tot werk op niveau?

Is de SDQ een betrouwbaar meetinstrument?
De respons op de SDQ is meestal zo'n zestig procent. Hierdoor en door andere factoren geeft het geen betrouwbare indruk van ouders en hun problemen.

Heeft traumasensitief lesgeven effect op vluchtelingkinderen?
Principes van traumasensitief lesgeven zijn veelbelovend voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van getraumatiseerde kinderen.

Hoe maak je bèta-techniek populair?
Hoe kun je bevorderen dat meer vmbo-leerlingen kiezen voor bèta-techniek?

Wat is er bekend over de effectiviteit van het practicum voor het verwerven van (theoretische) begrippen uit de bètavakken?
Wat is er bekend over de effectiviteit van het practicum voor het verwerven van (theoretische) begrippen uit de bètavakken?

Hoe stimuleer je een onderzoekende houding bij studenten?
Vrij snel starten met samen onderzoek doen, stimuleert de ontwikkeling van een onderzoekende houding bij studenten.

Is een app helpend voor mbo-studenten tijdens hun stage?
In hoeverre draagt een app waarbij mbo-studenten tijdens hun stageperiode opdrachten krijgen gericht op theoretische vakinhoud, bij aan leer- en toetsresultaten?

Authentieke rekencontext: spreekt dat aan?
Leveren authentieke contexten bij rekenen een bijdrage aan de motivatie van studenten mbo-4?

Doorstromen van Havo naar Vwo: hoe gaat dat?
Doorstromers van havo naar vwo ervaren diverse belemmeringen. Zo zijn de exameneisen voor havo en vwo verschillend.

Dragen brede niveau-2 opleidingen in het MBO bij aan succes?
Dragen brede niveau-2 opleidingen in het mbo bij aan de motivatie, slagingskansen en arbeidsmarktkansen van studenten?

Hoe begeleidt je leerlingen/studenten in het (v)mbo?
Het lijkt bevorderlijk als docenten in het vmbo en het mbo theorie en praktijk in authentieke opdrachten met elkaar verbinden.

De competenties van een mentor internationale schakelklas
Over welke specifieke competenties moet een mentor van een internationale schakelklas beschikken?

Hoe voorkom je voortijdig schoolverlaten op het (v)mbo?
Van mentoren wordt verwacht dat zij signalen van dreigende uitval onder studenten herkennen. Als zij binding hebben met studenten kunnen zij met hen reflecteren op hun loopbaan.

Welke competenties zijn nodig voor begeleiders in hybride leeromgevingen?
In hybride leeromgevingen vindt een wisselwerking tussen werken en leren plaats.

Participeren in een leernetwerk: goed voor ontwkkeling van praktijkbegeleiders?
Draagt deelname aan een leernetwerk bij aan de stuurkracht of professional agency van praktijkbegeleiders (in de verpleegkunde)?

Hoe ontwikkel je digitale geletterdheid in het praktijkonderwijs?
Met welke leermiddelen kunnen leerlingen in het praktijkonderwijs digitale geletterdheid ontwikkelen? En hoe kunnen hun vorderingen worden getoetst?

Wat is de effectiviteit van het directe instructiemodel in het VO?
Wat is de effectiviteit van het directe instructiemodel op de leervorderingen van leerlingen, vooral in het voortgezet onderwijs?

Wat kun je als docent doen aan onderpresteren?
Welke docentinterventies bevorderen het studiesucces van onderpresterende jongens (en meisjes) in de onderbouw van het voortgezet onderwijs?

Hoe krijgen leerlingen goed zicht op welke studie past bij je profielkeuze?
Leerlingen die staan voor hun profielkeuze hebben baat bij een breed palet aan informatie en persoonlijke begeleiding.

Onderwijs aan de hand van beroepscontexten, beter voor beeldvorming?
Onderwijs aan de hand van beroepscontexten draagt vermoedelijk bij aan de ontwikkeling van beroepsbeelden bij leerlingen in het vmbo.

Omgaan met geld: heeft onderwijs hierover effect?
Eén op de vijf mbo-studenten komt geld tekort. Maar de invloed van onderwijs op financieel gedrag van studenten is minimaal.

Welk effect heeft het toepassen van het RTTI®-model op leerresultaten?
Welk effect heeft het toepassen van het RTTI®-model op de leerresultaten van havo- en vwo-leerlingen?

Vergroot leerlinggestuurd onderwijs de motivatie van leerlingen?
Gevoel van autonomie is een van de factoren die bijdragen aan motivatie. Dit geldt voor alle leerlingen op alle niveaus.

Hoe houd je rekening met verschillen tussen mbo-studenten?
Hoe houd je binnen een groep mbo studenten het beste rekening met verschillen?

Hoe pak je verzuim in het mbo effectief aan?
Scholen kunnen verzuim en voortijdig schoolverlaten tegengaan door te investeren in een positief leerklimaat en een goede zorgstructuur.

Helpen pedagogische stragegieën voor mbo-studenten?
Klassenmanagement kan ordeverstoringen in de klas verminderen, wat kan leiden tot beter leren.

Praktijksituaties leren op school: helpt dat bbl-studenten?
Indien studenten op school ervaringen in een praktijksituatie opdoen, is het van belang dat ze die ervaringen verbinden met de nieuwe theorie, en met de ervaringen in het leerbedrijf

Gymnasium of niet? Hoe komen leerlingen tot een keuze?
Redenen om voor het gymnasium te kiezen zijn vooral de leerlingpopulatie en het werkethos, evenals interesse voor klassieke talen en de extra uitdaging die het gymnasium biedt.

Wat beïnvloedt het schoolloopbaansucces in het VO?
Welke factoren beïnvloeden het schoolloopbaansucces in het voortgezet onderwijs van leerlingen die uitstromen uit het speciaal (basis)onderwijs?

Heeft de fysieke omgeving invloed op het leren?
De fysieke kenmerken van een gebouw of een ruimte hebben een gering effect op het leren. Het gaat onder meer om licht, lucht, klimaat en geluid. Deze effecten verschillen per situatie.

School-Wide Positive Behavior Support: effectief?
Bevordert de inzet van School-Wide Positive Behavior Support het studiesucces van studenten in het mbo?

Succesvol opstromen naar vwo-niveau van leerlingen met een havo-advies.
Wat goede voorspellers zijn voor succesvolle opstroom naar vwo van leerlingen met een havo-advies, is nauwelijks onderzocht.

Welke effect heeft groepsgrootte en werkbeleving van docenten bij MBO-studenten?
Het effect van groepsgrootte staat meestal niet op zichzelf. Andere factoren spelen ook een belangrijke rol, zoals leerling- en groepskenmerken en het handelingsrepertoire van de docent.

Wat zijn gunstige lestijden voor vmbo-leerlingen?
Wat zijn de meest gunstige tijdstippen om les te geven aan vmbo-leerlingen voor hun leerprestaties?

Neemt motivatie toe door praktijkervaring op het vmbo?
Wat doen ervaringen van vmbo-bb-leerlingen techniek in de echte techniekpraktijk met de intrinsieke motivatie voor hun loopbaan?

Is een periodieke indeling van het schooljaar effectief?
Het spreiden van leerstof over langere periodes bevordert het leerrendement, maar dat gegeven valt niet zonder meer te vertalen naar periodisering in het voortgezet onderwijs.

Is intensieve mentoring helpend voor ongemotiveerde jongen?
Zeker in de bovenbouw van de havo vallen veel jongens uit. Over maatregelen die specifiek jongens kunnen helpen zich meer in te spannen is weinig bekend.

Draagt een intensieve toetsweek bij aan examensucces in het vmbo?
In hoeverre draagt een intensieve toetsweek bij aan examensucces in het vmbo?

Hoe kunnen docenten omgaan met verstorend gedrag?
Docenten die oog hebben voor de context van gedrag en proactieve strategieën bedenken en plannen, kunnen verstorend gedrag voor zijn.

Heeft kennis over leervoorkeuren invloed op leren?
Heeft kennis over leervoorkeuren invloed op leren? Bewijs voor effectiviteit of ineffectiviteit van de inzet van leervoorkeuren op leerresultaten ontbreekt.

Wat bevordert studiesucces van mbo-studenten als zij een vervolgstudie doen?
Welke kenmerken van de leeromgeving en welke aanpakken in een associate degree-opleiding bevorderen studiesucces van studenten afkomstig uit het mbo?

Wat voegt een effectief mentoruur toe?
Bij het trainen van studievaardigheden is het belangrijk dat het in een context gebeurt en dat taken of opdrachten passen bij de vakinhoud.

Is er verschil in kosten tussen mbo-instellingen?
Welke verschillen in kosten zijn er tussen een bekostigde mbo-instelling en een niet-bekostigde instelling die eenzelfde opleiding aanbieden?

Internationaal studeren of stage: wat levert het de mbo student op?
Wat zijn de leeropbrengsten van internationaliseringsactiviteiten in het mbo?

Leren leerlingen van het vmbo anders?
Er is verschil in kenmerken van het leren van vmbo-leerlingen, havisten en vwo-leerlingen. Het is belangrijk vmbo-leerlingen een realistische en afwisselende leeromgeving te bieden.

Extra instructietijd in niveaugroepen: motiverend voor VO?
Studies naar de effecten van indeling in niveaugroepen op de motivatie van leerlingen, laten een wisselend beeld zien: positief, negatief of neutraal.

Heeft een vaste LOB-begeleider meerwaarde voor studenten?
Er zijn wat aanwijzingen dat een langere duur van de relatie tussen een vaste LOB-begeleider en mbo-studenten een positief effect heeft op welbevinden, motivatie en studieresultaten van studenten.

Is loopbaanoriëntatie helpend voor vo-leerlingen?
De ontwikkeling van een arbeidsidentiteit en van loopbaancompetenties zijn kernelementen van LOB. Het vraagt om een krachtige loopbaangerichte leeromgeving die keuzemogelijkheden biedt.

Hoe verklein je uitvalrisico van werkende volwassenen op mbo?
Er is weinig bekend over uitval van werkende volwassenen die een mbo-opleiding volgen. Wat zijn risico's en kansen van volwassen studenten?

Hoe stimuleer je goede communicatievaardigheden in de mbo-beroepspraktijk?
Het is belangrijk voor mbo-studenten om veel te kunnen oefenen met communicatie, liefst met authentieke taken met betekenisvolle teksten.

Waarin verschillen havo- en vwo-leerlingen van elkaar?
De voornaamste verschillen tussen het havo- en vwo-curriculum zitten in de hoeveelheid stof en het tempo waarin de stof wordt behandeld.

Onderzoeksvaardigheden van mbo studenten: hoe bevorder je die?
Hoe kunnen onderzoeksvaardigheden van mbo4-studenten worden gemeten? En hoe bevorder je een onderzoekende houding?

Hoe ontwerp je goed educatief beeldmateriaal voor taalzwakke leerlingen?

Wat zijn oorzaken van voortijdige uitval in het voortgezet onderwijs en hoe stop je het?
Hoe voorkom je voortijdig schoolverlaten? Scholen kunnen leerlingen aan zich binden door te investeren in een positief leerklimaat en een goede zorgstructuur.

Hoe effectief is passend onderwijs op het mbo?
Passend onderwijs kan ook in de beroepspraktijkvorming bijdragen aan de succesvolle begeleiding van studenten. Een beproefde methode is de Transitieroute.

Wanneer ben je een goede entreestudent voor mbo-niveau 2?
Naast vakkennis zijn breed inzetbare, persoonlijke competenties belangrijk voor een duurzame employability van mbo-studenten.

Hoe ontwerp je effectieve praktijksimulaties voor het mbo?
Leren in een leerplein, in een gesimuleerde praktijkomgeving is effectief als studenten de opdrachten als authentiek ervaren.

Maakt professionalisering van schoolleiders onderwijs echt beter?
Professionalisering van schoolleiders in het voortgezet onderwijs lijkt vooral indirect bij te dragen aan de kwaliteit van het onderwijs en de leerlingprestaties.

Wat doe je met zwakke rekenaars op het mbo?
Zwakke rekenaars op het mbo: model van convergente differentiatie, -breng alle studenten naar miinimumniveau- geeft mbo-rekendocenten houvast.

Wat voorspellen resultaten in de onderbouw voor de bovenbouw?
Kunnen de resultaten van leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs schoolsucces in de bovenbouw voorspellen?

Hoe kan samenwerkend leren succesvol zijn voor mbo-leerlingen?
Welk effect op motivatie en leerresultaten is er als middelbare scholieren van verschillende niveaus of jaarlagen samenwerken op projectbasis?

Skills Heroes vakwedstrijden: hebben zij effect op vakontwikkeling?
Wat is het effect van deelname aan Skills Heroes vakwedstrijden op de persoonlijke vorming en vakontwikkeling van mbo-studenten?

Wat zijn de specifieke kenmerken van mbo studenten niveau 3 voor curriculumontwerp?
Wat zijn de specifieke kenmerken van mbo studenten niveau 3 voor curriculumontwerp? Het blijkt lastig om specifieke leerlingkenmerken toe te dichten aan de groep mbo-studenten niveau 3.

Hoe kan tijdens de stage zelfsturend leren bij mbo-studenten worden bevorderd, zodat het leerrendement wordt vergroot?
De student maakt zich zelfsturend leren eigen door te leren om minder hulp te vragen, taakstrategieën zelfstandiger en beter uit te voeren.

Heeft de stagevorm effect op het leerrendement?
Heeft de stagevorm (lint- of blokstage) effect op het leerrendement in het mbo?

Doorstromen naar het hbo: heeft taalvaardigheid invloed?
Welke invloed heeft taalvaardigheid op de doorstroom naar en studiesucces in het hbo van mbo’ers tot 25 jaar uit achterstandsgroepen?

Welke relatie is er tussen (tekst)begrip en leerprestaties?
Is het waar dat het (tekst)begrip van schriftelijke toetsitems van invloed is op de leerprestaties van vmbo-leerlingen?

Hoe kunnen tieners zelfgestuurd leergedrag laten zien?
In hoeverre kunnen tieners in gepersonaliseerde leersituaties zelfgestuurd leergedrag laten zien?

De herkansingstoets: snel erna of langer wachten?
Er is geen duidelijk effect van de tijdsduur tussen de eerste toets en de herkansing op studiesucces.

Hoe draagt toetsing bij aan leerwinst in het voortgezet onderwijs?
Hoe kan toetsing maximaal bijdragen aan leerwinst in het voortgezet onderwijs?

Welke vakdidactiek economie draagt bij aan strategisch inzicht?
Het uitvoeren van klaslokaalexperimenten en het inzetten van reflectiemethodieken kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van strategisch inzicht.

Deelname aan formatieve toetsen in het mbo verplichten?
Over de invloed van verplichte of vrijwillige deelname aan formatieve toetsen op leerprestaties is amper onderzoek verricht. Over aspecten van effectieve formatieve toetsing is daarentegen veel bekend.

Versnellen op het mbo: hoe organiseer je dat?
Hoe kunnen mbo 3/4 -studenten in een versneld programma succesvol een diploma halen?

Hoe begeleid je instromende nt2-leerlingen optimaal?
Hoe kunnen middelbare scholen instromende nt2-leerlingen het beste ondersteunen om hun potentie te bereiken?

Verhindert werkdruk van docenten in mbo goed onderwijs?
Hoe zit het met de relatie tussen de door mbo-docenten ervaren hoge werkdruk en het bieden van kwalitatief goed onderwijs?

Vroegtijdig schoolverlaten in het mbo: helpt werken aan groepscohesie?
Heeft werken aan groepscohesie in de klas invloed op voortijdig schoolverlaten in het mbo? Verlaten jongeren minder gauw de school bij een goede groepssfeer?

Zelfreflectie: is dat helpend bij studiesucces op het mbo?
Of zelfreflectie op langere termijn bijdraagt aan studiesucces is niet rechtstreeks onderzocht.

Zittenblijven op het MBO: is dat helpend?
Zittenblijven draagt niet bij aan studiesucces in het voortgezet en hoger onderwijs.

Zorgt een brede brugklas voor een effectieve selectie?
Draagt een brede brugklas bij aan de plaatsing van leerlingen op het niveau dat het beste past bij hun capaciteiten? Ja, uit onderzoek is gebleken dat een heterogene brugklas goed werkt.

Heeft de muziekles invloed op de groepscohesie?
Muziekonderwijs in de breedste zin lijkt bij te dragen aan groepscohesie en aan de ontwikkeling van sociaal gedrag van leerlingen.

Helpt muziek luisteren onder het zelfstandig werken?
Wat is het effect van muziek luisteren tijdens het zelfstandig werken op de concentratie en motivatie bij basisschoolleerlingen?

Wat steken kinderen op van goed muziek- en kunstonderwijs?
Naast een grotere verbondenheid en een betere persoonlijke en sociale ontwikkeling draagt kunst- en cultuuronderwijs bij aan het fonologisch bewustzijn en de taalontwikkeling van leerlingen.

Draagt kunsteducatie bij aan sociaal-emotionele vaardigheden?
Wat is de bijdrage van kunsteducatie, in het bijzonder dans, aan sociaal-emotionele en leervaardigheden van leerlingen in het voortgezet onderwijs?

Waarom kiezen vwo-ers voor kunst- en cultuuraanbod?
Over motieven van leerlingen die specifiek voor het kunst- en cultuuraanbod in de onderbouw van het voortgezet onderwijs kiezen, is weinig bekend.

Hoe bevorder je eigenaarschap bij leerlingen met een licht verstandelijke beperking?
Leren dat recht doet aan hun behoeften en mogelijkheden, kan leerlingen met een licht verstandelijke beperking eigenaar maken van hun leerproces

Vroege verwijzingen naar s(ba)o: zijn deze leerlingen beter af?
Zijn leerlingen die op jongere leeftijd naar speciaal basisonderwijs (sbao) of speciaal onderwijs (so) worden verwezen succesvoller dan leerlingen die later zijn verwezen?

Hoe differentieer je bij engels in de brugklas?
Wat zijn effectieve manieren om in de brugklas te differentiëren bij onderwijs in de Engelse taal?

Engels voor kleuters: is dat handig voor kinderen met een taalachterstand?
Is het wenselijk om in klas 1 en 2 van het basisonderwijs Engels aan te bieden aan kinderen met een achterstand in het Nederlands?

Wat is de relatie tussen talendidactiek en leeropbrengsten Engels bij leerlingen van 4 tot 12 jaar?
Wat is er bekend over de relatie tussen vreemde talendidactiek en leeropbrengsten voor Engels als vreemde taal bij leerlingen van 4 tot 12 jaar?

Tweetalig onderwijs in het mbo: beter arbeidsmarktperspectief?
Tweetalig onderwijs in het mbo: verbetert dat de taalvaardigheid en zorgt dat voor een beter arbeidsmarktperspectief?

Internationale scholen, TTO en regulier onderwijs: zijn er verschillen in schoolprestaties?
Wat is er bekend over de verschillen in schoolprestaties van leerlingen op internationale scholen of in het tweetalig onderwijs (TTO) en van leerlingen op reguliere scholen?

Hoe leer je het beste een vreemde taal aan: snel en intensief of langzaamaan?
Hoe leer je het beste een vreemde taal aan: snel en intensief of langzaam en met tussenpozen? Wat geeft de beste leeropbrengsten?

Hoe hangt het loon en vooral de functiemix voor onderwijspersoneel in po en vo samen met carrièreperspectieven, opleidingsniveau en professionaliseringsactiviteiten?
Hoe hangt het loon en vooral de functiemix voor onderwijspersoneel in po en vo samen met carrièreperspectieven, opleidingsniveau en professionaliseringsactiviteiten?

Wat weten we over de effecten van programmeeronderwijs op programmeervaardigheden van leerlingen tot 12 jaar?
Wat weten we over de effecten van programmeeronderwijs op programmeervaardigheden van leerlingen tot 12 jaar?

Geeft lange toetstijd eerlijk beeld van rekenvaardigheid?
Het is voor de betrouwbaarheid van een niveautoets niet noodzakelijk om de toetstijd aan te houden, tenzij je automatische rekenvaardigheden vast wil stellen.

Zijn Augmented Reality en Virtual Reality in het basisonderwijs effectief?
Wat weten we over de inzet en effectiviteit van Augmented Reality en Virtual Reality in het basisonderwijs? Het enthousiasme is groot en de mogelijke toepassingen breed.

Hoe effectief zijn robots in het onderwijs?
De verwachtingen van de meerwaarde van robots als partner in het leerproces zijn hoog. Kunnen deze waargemaakt worden en wat werkt wel en wat niet?

Wat is de invloed van digitaal lesmateriaal op kinderen met gedragsproblemen?
Heeft digitaal lesmateriaal invloed op de sociale competenties en/of executieve functies van leerlingen met gedragsproblemen of psychische stoornissen?

Welke ICT-vaardigheden zijn nodig voor leerlingen van het praktijkonderwijs?
Over welke kennis en vaardigheden op ict-gebied moeten leerlingen beschikken als zij uitstromen uit het praktijkonderwijs? En hoe kunnen zij die verwerven?

Wat is het effect van GIS in het VO op het inzicht in geografische vraagstukken?
Wat is het effect van ‘leren met’ GIS in het voortgezet onderwijs op het inzicht in geografische vraagstukken? GIS kan een positief effect hebben op het inzicht in geografische vraagstukken.

Snel afgeleide kinderen: helpen quizvragen en games?
Helpt afwisseling van quizvragen met games leerlingen met gedrags- en concentratieproblemen om hun leerrendement te verhogen?

Hoe geef je interactief (taal)onderwijs in coronatijd aan volwassenen?
Ondanks beperkingen vanwege coronamaatregelen is het belangrijk dat deelnemers aan taalonderwijs elkaar blijven ontmoeten. Vier interactieve werkwijzen zijn daarbij bruikbaar.

Wat doen digitale leeromgevingen met leraren?
Welke invloed heeft het werken met digitale leeromgevingen die gepersonaliseerd leren mogelijk maken op het handelen en oordelen van leraren?

Hoe ontwikkel je ict-competenties bij leraren?
Er zijn verschillende competentieprofielen voor leraren voor leren en lesgeven met ict. Het is goed om te kijken wat er al in huis is, wat er mag worden verwacht, en wat er nog nodig is.

Hoe en hoe vaak zou je een leerling moeten belonen in een online oefenprogramma om de leerling zo goed mogelijk te motiveren en te laten presteren?
Hoe en hoe vaak zou je een leerling moeten belonen in een online oefenprogramma om de leerling zo goed mogelijk te motiveren en te laten presteren?

Wat zijn de leeropbrengsten van tabletgebruik in de basisschool?
Wat zijn de leeropbrengsten van tabletgebruik in de basisschool?

Stimuleert programmeerles probleemoplossingsvaardigheden?
Draagt programmeerles bij aan de probleemoplossingsvaardigheden van leerlingen? De uitkomsten van verschillende onderzoeken is niet helemaal eenduidig.

Is het wenselijk om tabletgebruik door jonge kinderen af te stemmen op hun lichamelijke kenmerken of ontwikkeling?
Is het wenselijk om tabletgebruik door jonge kinderen af te stemmen op hun lichamelijke kenmerken of ontwikkeling?

Hoe verbeter je informatievaardigheden van vmbo-leerlingen?
Enige 'knoppenkennis' hebben de meeste Nederlandse leerlingen wel. Maar hoe verbeter je deze basale kennis en informatievaardigheden van vmbo-leerlingen?

De online school: welke voorbeelden zijn daarvan en werkt het?
Bestaan er voorbeelden van tijds- en plaatsonafhankelijk gepersonaliseerd leren en wat is de rol van de docent hierbij?