Onderwijs2032
Onderwijs2032 professionalisering Stellingen #2032 Curriculum geen visie Time-out 2032 Platform #onderwijs2032 Vreemde talen onderwijs Overdenkingen Schnabel I Nationaal curriculum
Algemeen
Schoolorganisatie Leerstofjaarklassensysteem is failliet! Kindgericht onderwijs Formatieve assessment Nederlands onderwijsstelsel Leren zichtbaar maken Onderwijsverslag 2013-2014 Schooladvies 10 vragen bij OGW Brede school Schoolopbrengsten essentie Condities buitenschoolse opvang Essential Schools Meritocratie en scholen Teamgrootte mbo Leeropbrengsten gebruiken Kleine scholen Doorstroom mbo-hbo Onderwijs idealisten Onderwijskansenbeleid Onderwijssysteem en creativiteit Onderwijsverslag 2012/2013 OGW in 4 niveaus Pijnpunten basisonderwijs Samenlevingsgerichte school Onderwijstijdschrift JSW Effecten brede scholen Bouwstenen verandercapaciteit Opgestapelde veranderingen Implementatie wet OKE Onderwijsakkoord 2013
bestuur
Functioneren LCTI Invloed sturingsdynamiek VO/MBO Luisterend bestuur
LVS
Begrip door zelftoetsen Functionele toetsvragen Update Citonormen Cito hernormering Citoscore hanteren Citoscore misverstanden Cito spelling toets 1 DTT niet formatief Formatief toetsen Formatief evalueren Leerwinst formatief toetsen Leren van toetsen GAS methodiek De inspectie gaat mank Toetsing en motivatie Kwaliteit toetsen Leerlingvolgsysteem Leren van data Toetsuitslag interpreteren Objectief beoordelen Computer Adaptieve Oefentoetsen Toetsvormen Schoolvaardigheidstoets spelling Formatief toetsen po Cito spelling toets 2 Minder standaardtesten Teaching to the test Een sober leerlingvolgsysteem Testen voor het LVS Toetsen en hulp(middelen) Waarde cito-toets Naar een goede toets Update normeringen Volgen van de ontwikkeling Voorwaarden formatieve toetsing Wegcijferen door toetsen Referentieniveaus po
LVS - DLE
Uitleg DLE DLE geschiedenis DLE kritiek weerlegd
LVS - Eindtoets
Centrale eindtoets Onderwijsinspectie eindtoets Gevolgen verplichte eindtoets Eindtoets overbodig Route 8 en IEP eindtoets Gelijke kansen Verplichting Eindtoets ongewenst Eindtoets Engels
LVS - Kleuters
Groep 1 en 2 niet toetsen Kleuters en inspectie Kleuters toetsen Kleuters zonder cito Stop de kleutertest
LVS - leestoetsen
Voorbereiden op toetsen Leesrijpheid toetsen Leesrijpheid deel 1 Leesrijpheid deel 2 Leesrijpheid deel 3 Data analyse Grip op leesbegrip Woordenschattoets
Ouders
Ouderbeleid achterstandsleerlingen Ouderparticipatie nieuwe leren Ouderbetrokkenheid schoolbeleid po Participerende ouders Studiekeuze vmbo
profiel
Dalton kernwaarden Identiteit school Marktgerichte school Open dag school School met pit School profileren Schoolprofilering Website verbeteren Schoolinterieur Social media school
Onderwijskwaliteit
Onderwijstijd Brede vorming Groepsgrootte Schoolgrootte Onderwijsachterstandenbeleid Kwaliteit in de klas Ontwikkeling kwaliteitszorg Kwaliteitszorg onderzoek Kwaliteitszorg po Onderwijskwaliteit po 2009 2012 Educational governance Sturen kwaliteit po Opbrengstgericht werken Overladenheid Perspectieven kwaliteit Publicatie eindtoets Streven naar kwaliteit po Onderwijsontwikkeling Visitatie onderwijs 2 Visitatie onderwijs 1
Sociaal
Sociale context scholen
Samenwerken
Lerende netwerken Duobanen
Differentiatie
Differentiëren is te leren
Leiding geven
Balans in basisbehoeften Schoolleider als hitteschild HRM schoolprestaties Visie en kernwaarden Leiderschap tonen Leidinggeven autonomie Pedagogisch leiderschap Luisteren bij leiderschap Sturen door luisteren Responsief leiderschap AOC Schoolleider als regisseur Positie schoolleider Stakeholders Teamontwikkeling Onderwijskundig leiderschap
Onderwijssysteem
Uitgangspunt van leren 21st century skills Persoonlijk leren Doorstroom groene beroepskolom Resultaten arbeidsmarkt Continurooster Kleuterverlenging Onderwijsstelsels Keuze vervolgopleiding mbo Gemeentelijke beleid Leerplan in beeld nieuwe leren po Leerlingpopulatie en resultaten Vier centrale functies onderwijs Schoolkenmerken cognitieve prestatie Adaptief onderwijs
Burgerschap
Burgerschapsonderwijs
Nieuwsbrief
Nieuwsbrief 2017 - 1 - 11
Schoolontwikkeling
Duurzaam onderwijs Beleid zwakpresterende school po Duurzame schoolontwikkeling Lokale Educatie Agenda LEA Gepersonaliseerd leren Kwaliteitszorg po Kwaliteitszorg innovatie Leernetwerken po Leeromgeving De lerende school Onderwijs- en schoolontwikkeling Ontwikkelen van wijsheid
Beroepsonderwijs
Aansluiting overgangen po/vo en vmbo/mbo Werken en leren Formatieve beoordeling docenten Verpleegkundig onderwijs evalueren Ontwikkeling vakmanschap Publieke waarde MBO Groene mbo duurzaamheid
Problemen
Onderwijsachterstandenbeleid periode 2005 2009 Onderwijsachterstanden OAB Onderwijsachterstanden 1988 2002 Onderwijsachterstandenbeleid vve/po
VO en MBO
Wetenschapsoriëntatie Integratie wiskunde Passend Onderwijs IMPROVE methode metadenken Nederlands leerprestaties Motivatie leerlingen Motivatie onderwijs in groepen Motivatie onderbouw vo Professionele leergemeenschappen Professionele leergemeenschappen Schoolkeuze havo/vwo Management en organisatie Motivatie verhogen TIME Wiskundige denktactiviteit Leren van teksten Heterogene brugklas
VVE
Aansluiting VVE en schoolloopbaan Beleid onderwijsachterstanden PO Onderwijsachterstandenbeleid Effecten vroegschoolse educatie Gemeenten schoolbesturen Effectiviteitskenmerken Doelgroepkinderen
Passend onderwijs
Onderwijszorgroute Clusteren van leerlingen Integratie Downsyndroom Vroegtijdig verwijzen Handelingsgericht passend onderwijs Instrumenten passend onderwijs Integratie onder Rugzak beleid OPP en IQ Rugzakbeleid LGF Luc Stevens over passend onderwijs Onafhankelijkheid CvI s Kwaliteit met NSCCT Ontwikkeling voorwaarden Ontwikkelingsperspectief OPP als groeimodel Regionale Expertise Centra Passend onderwijs Brede school en integratie Integratieklas ZML Kengetallen vervolgmeting Inzet klassenassistent Leerkracht en Passend Onderwijs Passend onderwijs VO Regionale ontwikkeling Ruimte voor leraren Zorgstructuren po/vo Aanpak po/vo Bureaucratie leerlingenzorg Weer Samen Naar School Toelaatbaarheid
Engels
Tweetalig onderwijs TTO schoolprestaties
Arbeidsvoorwaarden
Functiemix en salaris

 

Het Nederlandse onderwijsstelsel

Arja Kerpel

Redactielid wij-leren.nl l Projectleider bij Wij-spelen.nl

 

  Geplaatst op 1 juni 2014

Kerpel, A. (2014). Het Nederlandse onderwijsstelsel.
Geraadpleegd op 27-03-2017,
van http://wij-leren.nl/nederlands-onderwijsstelsel.php

Het leren en opvoeden begint, zodra een kind geboren is. Kinderen leren in het begin vooral door afkijken en nadoen. Dit was ook terug te zien in het onderwijs. 

Veranderingen in de negentiende eeuw

Het Nederlandse onderwijsstelsel veranderde aan het begin van de negentiende eeuw. Eerst hadden alle scholen veel calvinistische invloeden. Dit ontwikkelde zich tot een duaal stelsel: naast bijzonder onderwijs kwam er nu ook openbaar onderwijs. Na de schoolstrijd (1848 – 1920) kwam er ook een financiële gelijkstelling en werd het bijzonder onderwijs ook gesubsidieerd. 

Veranderingen in de twintigste eeuw

In 1956 werd het kleuteronderwijs wettelijk ingesteld. In 1985 werd het kleuteronderwijs bij de lagere school gevoegd en zo ontstond het basisonderwijs. In deze tijd was er ook een fusiegolf van scholen en schoolbesturen. Scholen kregen steeds meer autonomie en de overheid beperkte de regelgeving. Het lump sum systeem werd ingevoerd. Dat wil zeggen dat scholen van de overheid een bedrag ontvangen waaruit zowel de salarissen als de materiële kosten worden gefinancierd. 

Veranderingen voor zorgleerlingen

Vanaf 1967 gingen kinderen met een handicap naar het Buitengewoon Lager Onderwijs (BLO). Daaruit ontstond in 1977 het Speciaal onderwijs (SO). In 1998 kwamen het Speciaal Basisonderwijs (SBO), de clusterscholen en de Expertisecentra tot stand. Er was in die tijd veel discussie over de inclusion-gedachte, het inclusieve onderwijs. Dat wil zeggen dat kinderen zoveel mogelijk in hun eigen sociale omgeving onderwijs krijgen en zo min mogelijk gescheiden worden omdat ze een handicap hebben. Dit kreeg vorm door het WSNS-beleid, Weer Samen Naar School. Het doel was dus om zoveel mogelijk kinderen op de gewone basisschool te laten blijven. Daarbij krijgen ze steun van Regionale Expertise Centra (REC). 

Passend Onderwijs

Vanaf 2010 is er een nieuwe ontwikkeling. Daarbij ligt de nadruk minder op de handicap of belemmering van het kind, maar meer op de mogelijkheden. In 2012 is de Wet op het Passend Onderwijs ingevoerd, wat wil zeggen dat scholen de verantwoordelijkheid krijgen om voor elk kind dat wordt aangemeld, een passende onderwijsplek te realiseren. Dat kan op de school zelf zijn, of op een andere school binnen het samenwerkingsverband. Dit heet de ondersteuningsplicht. Als gevolg hiervan vervalt onder andere de leerlinggebonden financiering

Nieuwe ontwikkelingen

Drie nieuwe ontwikkelingen zijn:
  • De groei van het aantal Brede Scholen. Die bieden meer dan alleen onderwijs. Door de samenwerking met de kinderopvang, sport, cultuur, gezondheidszorg en gemeenten kunnen kinderen op deze scholen van 7.00 tot 19.00 terecht. 
  • Meer aandacht voor de kwaliteit van de kinderopvang. Door de wet OKE worden aan de kinderopvang hogere eisen gesteld.
  • Veel aandacht voor opbrengstgericht werken
In het Nederlandse onderwijssysteem worden kinderen op jonge leeftijd gescheiden in verschillende schooltypen, zoals het vwo, de havo en het vmbo. Het is belangrijk dat ouders zorgvuldige begeleiding krijgen bij de beslissing voor de vorm van voortgezet onderwijs. Voor een soepele overgang is een combinatie van de volgende zaken belangrijk:
  • Een stapsgewijze procedure.
  • Een zorgvuldig advies van de basisschool.
  • De uitslag van toetsen.
  • Het uitwisselen van gegevens en ervaring tussen de basisschool en het voortgezet onderwijs.

Literatuur

Alkema, E. e.a. (2011) Meer dan onderwijs, Assen: Uitgeverij Van Gorcum
Inspectie van het onderwijs (2011) Opbrengsten, maak er werk van. Utrecht: uitgave inspectie.
Studulski, F. en Grinten, M. van der (red.) (2005) Brede scholen in uitvoering. Amsterdam: Uitgeverij SWP.

Kerpel, A. (2014). Het Nederlandse onderwijsstelsel.
Geraadpleegd op 27-03-2017,
van http://wij-leren.nl/nederlands-onderwijsstelsel.php

Gerelateerd

Visible Learning Plus
Visible Learning Plus
Dit programma helpt u scherp te krijgen wat de impact is van uw onderwijs op het leren van leerlingen
Bazalt 
Passend onderwijs
Passend onderwijs op een basisschool - ondersteuningsplicht
Arja Kerpel
Opbrengstgericht werken
Opbrengstgericht werken - wat is OGW op de basisschool?
Arja Kerpel
Middenmoot als vertrekpunt
Middenmoot als didactisch vertrekpunt - opbrengstgericht passend onderwijs
Wijnand Gijzen
Integratieklas ZML
Passend Onderwijs: beweging van onderop
Peter de Vries
Onderwijssysteem en creativiteit
Blijven kleuren!
Rijk van Ommeren
Staat van de leraar
De Staat van de Leraar
Marjolein Zwik

Vroegtijdig verwijzen
Zijn leerlingen die op jongere leeftijd naar speciaal basisonderwijs (sbao) of speciaal onderwijs (so) worden verwezen succes...
Leerlingen met ASS
Hoe kan het V(S)O bijdragen een passend toekomstperspectief bij leerlingen met ASS?
Invloed sturingsdynamiek VO/MBO
Invloed sturingsdynamiek op onderwijspraktijk van voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs
GAS methodiek
GAS geven: doelgericht werken aan taal en lezen in Passend Onderwijs
Bureaucratie leerlingenzorg
Verschillen in bureaucratie rond leerlingenzorg
Welwillend tegenover zorgleerlingen
Ouders welwillend tegenover ‘zorgleerlingen’ in de klas
Kengetallen vervolgmeting
Passend Onderwijs – kengetallen vervolgmeting
Aanpak po/vo
Verschillen in aanpak Passend Onderwijs basis- en middelbare scholen
Passend Onderwijs
MBO voortvarend aan de slag met Passend Onderwijs
Passende professionalisering
Passend onderwijs vraagt om passende professionalisering
Opbrengstgericht werken
Opbrengstgericht werken: van beleidsspeerpunt tot de uitvoering in de groep
Regionale ontwikkeling
Regionale ontwikkeling van Passend Onderwijs
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]

Nederlands onderwijsstelsel



Inschrijven nieuwsbrief


Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.