Wees welkom op het Onderwijsfestival 2025!

Burgerschapsvorming

Dossier: alle informatie over Burgerschapsvorming

Burgerschapsvorming, ook wel burgerschapsonderwijs genoemd, is het vormen van leerlingen die actief meedoen aan de samenleving en daar een positieve bijdrage aan leveren. Het is geen apart vak, maar een taak van de hele school. Scholen zijn wettelijk verplicht om burgerschapsvorming aan te bieden en de Inspectie van het Onderwijs ziet hierop toe. Binnen die kaders hebben scholen ruimte om dit onderwijs op hun eigen manier vorm te geven.

Bij burgerschapsvorming gaat het vooral om de houding en de vaardigheden van leerlingen. De school fungeert hierbij als oefenplaats: leerlingen leren er samenleven, meningsverschillen hanteren en verantwoordelijkheid nemen.

Het burgerschapsonderwijs kent enkele kernopdrachten. Ten eerste het bijbrengen van kennis over de democratie en de kerndoelen 36 tot en met 39. Ten tweede leren leerlingen de achterliggende waarden kennen en respecteren: vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.

Daarnaast richt burgerschapsvorming zich op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en maatschappelijke competenties. Leerlingen leren samen te werken, zich te houden aan spelregels, hun mening te vormen en die van anderen te respecteren, en hun eigen identiteit verder te ontwikkelen.

Tot slot is het belangrijk dat scholen een respectvolle oefenomgeving bieden, waarin leerlingen actief kunnen oefenen met burgerschapswaarden en deze waarden stap voor stap internaliseren.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 16 september 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Burgerschap: noodzaak of hype?Burgerschap: noodzaak of hype?
 Wij-leren.nl Academie
Krachtig leidinggeven aan vaksecties in het voKrachtig leidinggeven aan vaksecties in het vo
 Medilex Onderwijs
Burgerschap door sociale cohesie in de klasBurgerschap door sociale cohesie in de klas
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Een school in transitie
Een school in transitie - samenhang tussen vorm en inhoud
Machiel Karels
Hallo witte scholen
Hallo witte scholen - Klasse heeft ook een kleur
Machiel Karels
Van inclusief leiderschap naar inclusief meesterschap
Van inclusief leiderschap naar inclusief meesterschap
Machiel Karels
Medemenselijk opvoeden
Medemenselijk opvoeden
Marleen Legemaat
Er hangt iets van lente in de klas
Er hangt iets van lente in de klas...
Marleen Legemaat

Onderzoek

Polarisatie in het onderwijsdebat onderzocht
Polarisatie in het onderwijsdebat onderzocht
Jarit Lekanne gezegd Deprez

Verdieping

Drie instrumenten voor burgerschapsvorming
Aan de slag met burgerschapsvorming
Jaap Versfelt
Persoonsvorming: socialisatie of subjectificatie
Persoonsvorming in het onderwijs: Socialisatie of subjectificatie?
Gert Biesta
Burgerschap games
Games en burgerschap
redactie
Burgerschapsonderwijs
Burgerschap in de school
René Leverink
Gezonde leefstijl
Niet meedrinken in de keet. Leerplankader voor een gezonde leefstijl
René Leverink
Samenlevingsgerichte school
De Samenlevingsgerichte School
Peter de Vries
Opbrengst toetsen en doel van onderwijs
Toetsen maken: Dat is niet het doel van ons onderwijs!
Dolf Janson
Brede vaardigheden leerlingen
Aandacht voor brede vaardigheden
Bertine van den Oever
Zeven tips anti discriminatie
Hoe pak je discriminatie effectief aan?
redactie
Morele groei Levinas (1)
Morele groei vanuit het kind zelf -1-
Hilde van Rossen
Hoe ouders en leraren helpen bij morele groei -2
Morele groei vanuit het kind zelf -2-
Hilde van Rossen
Sociaal emotionele vaardigheden, basis voor je leven
Sociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school
Anne-Wil Abrahamse
De staat van het onderwijs in 2020
De Staat van het Onderwijs 2020
Myriam Lieskamp
burgerschapsvorming eigenheid
Pedagogische en levensbeschouwelijke eigenheid bij burgerschapsvorming
Gert Biesta
Leerlingen aan het woord: luister je echt?
Democratisering van scholen en onderwijs door Student Voice
Carien Verhoeff
Vrijheid voor onderwijs: wat heeft de school nodig om school te zijn?
Van vrijheid van onderwijs naar vrijheid voor onderwijs; een onderwijspedagogisch argument
Gert Biesta
onvoldoende-voor-burgerschap
Het regent onvoldoendes voor Burgerschap. Wat is er aan de hand en wat is eraan te doen?
Piet van der Ploeg
Vormingsdoelen en de leeromgeving
Wat vragen vormingsdoelen van leraren en de leeromgeving?
Machiel Karels
Vrijheid van meningsuiting
Vrije meningsuiting
Carl D'hondt
Wat is burgerschap en wat vraagt dat van scholen?
Wat is burgerschap en wat vraagt dat van scholen?
Corine Treffers
Discussies over en redenen voor burgerschapsonderwijs
De burgerschapsopdracht onder vuur en waarom burgerschapsonderwijs nodig is
Corine Treffers
De kern van burgerschapsonderwijs
De kern van burgerschapsonderwijs
Corine Treffers
Bouwstenen van burgerschap
De bouwstenen van goed burgerschapsonderwijs
Corine Treffers
Visie burgerschap
Een visie op burgerschapsonderwijs in 5 stappen
Corine Treffers
Leerlijn burgerschap ontwikkelen
Zo ontwikkel je een sterke leerlijn voor burgerschapsonderwijs
Corine Treffers
burgerschapsactiviteiten kiezen
Zinvolle keuzes maken: welke burgerschapsactiviteiten passen bij jouw leerlijn?
Corine Treffers
Duurzaam onderwijs
De staat van duurzaam onderwijs 2025
redactie
burgerschapsactiviteiten kiezen
Zinvolle keuzes maken: welke burgerschapsactiviteiten passen bij jouw leerlijn?
Corine Treffers

Opinie

Curriculum geen visie
Een curriculum is nog geen visie
Gert Biesta
Onderwijsontwikkeling
Aleid Truijens: “Was onderwijs ooit niet-opbrengstgericht?”
René Leverink
Meer aandacht voor hart en handen, niet alleen voor het hoofd
Onderwijs te eenzijdig gericht op kennisresultaat
Alex de Bruijn
democratisch tekort advies Onderwijsraad mbt artikel 23
En niet andersom? - Over het democratisch tekort in het advies van de Onderwijsraad met betrekking tot artikel 23
Gert Biesta
Eerlijk over visie en uitgangspunten
Bijzondere scholen zijn tenminste eerlijk over hun uitgangspunten
Tjerk Bosscher

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 4000+ artikelen.