Burgerschap

Burgerschap is de manier waarop inwoners deel hebben en deelnemen aan de maatschappij en die zo helpen vormgeven. Burgerschap komt tot uiting op verschillende gebieden:

  • Op het politieke vlak.
  • Op het sociale vlak.
  • Op het culturele vlak.
  • Op het economische vlak.

Als het goed is, is er sprake van actief burgerschap. Dit is de bereidheid om een actieve bijdrage te leveren aan de samenleving. Sinds 1 februari 2006 hebben scholen voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs de opdracht om het ‘actief burgerschap en de sociale integratie’ van leerlingen te bevorderen. 

In de sociologie maakt men onderscheid tussen vier dimensies van burgerschap:

  • De rechtspositie: het recht om toegelaten te worden tot een land en de plicht om je aan de wetten van het land te houden en belasting te betalen.
  • De rechten: de burgerrechten. Bijvoorbeeld vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsuiting, stemrecht, recht op onderwijs, recht op een uitkering, enz.
  • De participatie: actief meedoen aan de maatschappij. Bijvoorbeeld door te werken, onderwijs te volgen of het bezoeken van culturele activiteiten.
  • De identiteit: solidair en loyaal zijn aan het land. Als iemand afstamt van een familie die generaties lang in een land woont, dan deelt hij een stuk geschiedenis, hij spreekt de taal en kent de heersende normen en waarden.

 

Gerelateerd

Kindgericht onderwijs in een lerende school
Kindgericht onderwijs in een lerende school
Hoe groeit jouw school naar kindgericht onderwijs?
De lerende school 
Waardengedreven onderwijs
Waardengedreven onderwijs: universele waarden - waardencreatie
Arja Kerpel
Burgerschap games
Games en burgerschap
redactie
Samenlevingsgerichte school
De Samenlevingsgerichte School
Peter de Vries
Burgerschapsonderwijs
Burgerschap in de school
René Leverink
Onderwijswaarden
Oud en Nieuw - over de waarde van waarden in het onderwijs
Elena Carmona van Loon
Curriculum geen visie
Een curriculum is nog geen visie
Gert Biesta

Welke ICT-vaardigheden zijn nodig voor leerlingen van het praktijkonderwijs?
Programmeren
Wat weten we over de effecten van programmeeronderwijs op programmeervaardigheden van leerlingen tot 12 jaar?
Creativiteitsontwikkeling
Welke factoren geven inzicht in de ontwikkeling van het creatief denken van leerlingen?
Individueel maatwerk vo MEGAband
Individueel maatwerk in voortgezet onderwijs (MEGAband)
Socialisatie leerlingen
Onderwijssystemen en de socialisatie van leerlingen in actief burgerschap
Omgaan met excellentie po
Omgaan met excellentie in het primair onderwijs
Video games vo
Video games voor kritisch burgerschap in het voortgezet onderwijs – OnderwijsBewijs
Gescheiden onderwijs
Scholing, actief burgerschap en participatie: Effecten van externe differentiatie
nieuwe leren po
Het nieuwe leren in het basisonderwijs
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.