Arjan Clijsen
Senior adviseur KPC Groep
Website: KPC Groep
LinkedIn profiel Arjan Clijsen
Aanpak
Arjan Clijsen begeleidt regio’s, samenwerkingsverbanden, scholen en leraren bij het uitwerken en implementeren van passend onderwijs. Vraagstukken rondom passend onderwijs worden integraal opgepakt, met als uitgangspunt dat de leraar er in het primaire proces van profiteert. Arjan is vanaf 2001 werkzaam bij KPC Groep in zowel primair, voortgezet als speciaal onderwijs.
Expertise
- Handelingsgericht werken (1-zorgroute en zorgroutes in VO)
- Speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs
- Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
- Implementatie van leerlijnen lezen, taal en rekenen
- Werken vanuit een ontwikkelingsperspectief voor leerlingen
- Speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs
- Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
- Implementatie van leerlijnen lezen, taal en rekenen
- Werken vanuit een ontwikkelingsperspectief voor leerlingen
Publicaties
Clijsen, A. e.a. (2011). Draaiboek invoering 1-zorgroute in een samenwerkingsverband primair onderwijs.
Clijsen, A. e.a. (2011). Draaiboek onderwijszorgroutes in het voortgezet onderwijs. Onderwijs passend maken.
Clijsen, A. e.a. (2011). Handreiking onderwijszorgroutes in het voortgezet onderwijs. Naar handelingsgericht werken.
Clijsen, A. & Verschuren, M. (2007). Arrangement meten van inhoud. Speciaal Rekenen.
Clijsen, A. e.a. (2007). Protocol overgang leerlingen met autisme van voortgezet onderwijs naar vervolgonderwijs.
Clijsen, A. & Leenders, Y. (2006). Leerlingen met autisme in het voortgezet onderwijs. 's-Hertogenbosch: KPC Groep
Clijsen, A. e.a. (2011). Draaiboek onderwijszorgroutes in het voortgezet onderwijs. Onderwijs passend maken.
Clijsen, A. e.a. (2011). Handreiking onderwijszorgroutes in het voortgezet onderwijs. Naar handelingsgericht werken.
Clijsen, A. & Verschuren, M. (2007). Arrangement meten van inhoud. Speciaal Rekenen.
Clijsen, A. e.a. (2007). Protocol overgang leerlingen met autisme van voortgezet onderwijs naar vervolgonderwijs.
Clijsen, A. & Leenders, Y. (2006). Leerlingen met autisme in het voortgezet onderwijs. 's-Hertogenbosch: KPC Groep
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Artikelen van deze auteur
![HGW samenhang OGW](https://wij-leren.nl/images/iconen/hgw-samenhang-ogw-100.jpg)
Samenhang OGW en HGW
Arjan Clijsen
![Clusteren van leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgroute-vo-4-100.jpg)
Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften
Arjan Clijsen
![Cyclus HGW](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgroute-vo-4-1-100.jpg)
De cyclus handelingsgericht werken en de praktische uitvoering daarvan
Arjan Clijsen
![Signaleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgroute-vo-4-2-100.jpg)
Signaleren van leerlingen die extra aandacht nodig hebben
Arjan Clijsen
![Inleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-hgw-100.jpg)
Handreiking onderwijszorgroutes in het voortgezet onderwijs
Arjan Clijsen
![Onderwijszorgroute](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijszorgroute-100.jpg)
Korte schets van een onderwijszorgroute
Arjan Clijsen
![Onderwijsbehoeften](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgroute-vo-4-3-100.jpg)
Het benoemen van vakoverstijgende en vakspecifieke onderwijsbehoeften.
Arjan Clijsen
![Groepsplan](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgroute-vo-4-5-100.jpg)
Opstellen van het groepsplan
Arjan Clijsen
![Groepsbesprekingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgroute-vo-5-100.jpg)
Groepsbesprekingen: concrete suggesties voor de komende periode.
Arjan Clijsen
![Overgangen](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgroute-vo-7-100.jpg)
Overgangen in de schoolloopbaan van leerlingen, cruciaal voor onderwijszorg
Arjan Clijsen
![Uitvoeren groepsplan](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgroute-vo-4-6-100.jpg)
Uitvoeren en evalueren van het groepsplan, de volgende stap
Arjan Clijsen
[extra-breed-algemeen-kolom2]