Auteurs
Albert de Boer Alex de Bruijn Angela Kouwenhoven Anna Bosman Anton Horeweg Arjan Clijsen Bas ter Avest Bea Pompert Casper Hulshof Ceciel Borghouts Dick van der Wateren Dirk van der Wulp Dolf Janson Elena Carmona van Loon Eleonoor van Gerven Erna Brummel Eveline van Baalen Ewald Vervaet Filip Dochy Gerard Melis Gerdineke van Silfhout Gert Biesta Guus Geisen Harm Klifman Harry van de Pol Hélène van Oudheusden Henk Galenkamp Henk Sissing Herman Kolthof Ivo Mijland Jan Jutten Jelte van der Kooi Jos Cöp Karen Heij Karin van de Mortel Kees van Overveld Lia Voerman Lia Voerman en Frans Faber Luc Stevens Marcel Schmeier Marcel van Herpen Marjoke Hinnen Marjolein Zwik Marléone Goudswaard Martie de Pater Michel Verdoorn Miriam de Heer Naomi Mertens Noëlle Pameijer Paul Filipiak Peter de Vries Peter de Vries Peter Mol René Leverink Robert-jan Simons Ronald Dulmers Sieneke Goorhuis Sonja de Lange Sylvia Peters Tanja van Beukering Teije de Vos Tijl Rood Ton van der Valk Wendy Brasz en Myra den Haan Wilfred Rubens Willem de Jong Yvonne van Sark
Gastauteurs
Anke de Boer Anne van Hees Arnold Jonk Bob van der Meer Ernst van Grol Gert de Graaf Hanne Touw Hanno van Keulen Hans van Rijn Inge Verstraete Ingrid van Essen Jacqueline Visser Job van Velsen Joep Derkx Joop Stroes Joris Spekle Lex Hupe Lisanne van Nijnatten Louise Berkhout Maarten Massink Marion van Olst Monique Baard Nina Boswinkel Pepijn Dousi Peter Ruit Pieter Snel Sandra Koot Sanne van den Hoek Terry van de Beek Vera Meewis
Auteurs opinie
Laura Batstra Rijk van Ommeren Steven Pont
Redactie
Annemieke Top Arja Kerpel Bas van Dijk Helèn de Jong Korstiaan Karels Machiel Karels Marleen Legemaat

 

Anna Bosman

Hoogleraar

Website: Radboud Universiteit Nijmegen
LinkedIn profiel Anna Bosman

Anna Bosman is hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Haar belangrijkste onderzoeksgebied is lezen, spellen en dyslexie en de ontwikkeling van effectieve spellingmethoden.

In 1987 is Anna afgestudeerd in de psychologische functieleer met als bijvakken mathematische psychologie en orthopedagogiek aan de Katholieke Universiteit (thans Radboud Universiteit) in Nijmegen.
 
Anna Bosman is in 1994 bij prof. dr. Annette de Groot en prof. dr. Jan Elshout gepromoveerd op een proefschrift over beginnend lezen en spellen aan de Universiteit van Amsterdam.
 
Het jaar 1995 heeft zij doorgebracht als post-doc onderzoeker in Tempe, Arizona (VS) bij prof. dr. Guy Van Orden.
 
In januari 1996 keerde Anna terug naar de Radboud Universiteit in Nijmegen. Zij werd aangesteld als wetenschappelijk medewerker bij de sectie Orthopedagogiek van Leren en Ontwikkeling. In 2003 werd zij lid van het Behavioural Science Institute.
 
In oktober 2007 werd Anna Bosman benoemd tot hoogleraar op de leerstoel 'Dynamiek van leren en ontwikkeling'
 
Sinds 1 april 2011 is zij directeur van het onderwijs-instituut pedagogische wetenschappen en onderwijskunde van de Radboud Universiteit en verantwoordelijk voor het geboden onderwijs.

Verder kijken

Anna Bosman heeft ook een eigen website met een totaaloverzicht van haar publicaties: Wetenschap is kunst

Artikelen van deze auteur

Spellingvaardigheid
Spellingvaardigheid en leren spellen (1) - relatie spellen en lezen
Anna Bosman
De speller
Spellingvaardigheid en leren spellen (2) - de speller
Anna Bosman
Spelling instructie
Spellingvaardigheid en leren spellen (3) - de instructie
Anna Bosman
Spelling methode
Spellingvaardigheid en leren spellen (4) - instructiemethoden
Anna Bosman
Spelling toetsen
Spellingvaardigheid en leren spellen (5) - toetsen
Anna Bosman
Lezen en spellen
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Anna Bosman
Spellingtraining
Spellingbewustzijn kan met een korte training gestimuleerd worden
Anna Bosman
Spellen en stellen
Leren stellen en niet vergeten correct te spellen - Het succes van de zelfcorrectietraining
Anna Bosman
Lettertype Dyslexie
Positieve ervaringen met het lettertype ‘Dyslexie’: Een placebo effect?
Anna Bosman
Cito spelling toets 1
Cito spellingtoets ter discussie
Anna Bosman
Cito spelling toets 2
Meerkeuzeopgaven van de Cito-spellingtoets zijn echt niet valide
Anna Bosman
Expliciete instructie
Spelling en expliciete instructie
Anna Bosman
Leesonderwijs ZML 1
Fonologische vaardigheden van leerlingen in het ZML-onderwijs
Anna Bosman
Leesonderwijs ZML
Fonologisch gebaseerd leesonderwijs in het ZML
Anna Bosman
Rekenachterstand wegwerken
Zo leer je alle kinderen rekenen
Anna Bosman










Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]



Anna Bosman



Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.