Anna Bosman
Hoogleraar
Website: Radboud Universiteit Nijmegen
LinkedIn profiel Anna Bosman
Anna Bosman is hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Haar belangrijkste onderzoeksgebied is lezen, spellen en dyslexie en de ontwikkeling van effectieve spellingmethoden.
In 1987 is Anna afgestudeerd in de psychologische functieleer met als bijvakken mathematische psychologie en orthopedagogiek aan de Katholieke Universiteit (thans Radboud Universiteit) in Nijmegen.
Anna Bosman is in 1994 bij prof. dr. Annette de Groot en prof. dr. Jan Elshout gepromoveerd op een proefschrift over beginnend lezen en spellen aan de Universiteit van Amsterdam.
Het jaar 1995 heeft zij doorgebracht als post-doc onderzoeker in Tempe, Arizona (VS) bij prof. dr. Guy Van Orden.
In januari 1996 keerde Anna terug naar de Radboud Universiteit in Nijmegen. Zij werd aangesteld als wetenschappelijk medewerker bij de sectie Orthopedagogiek van Leren en Ontwikkeling. In 2003 werd zij lid van het Behavioural Science Institute.
In oktober 2007 werd Anna Bosman benoemd tot hoogleraar op de leerstoel 'Dynamiek van leren en ontwikkeling'
Sinds 1 april 2011 is zij directeur van het onderwijs-instituut pedagogische wetenschappen en onderwijskunde van de Radboud Universiteit en verantwoordelijk voor het geboden onderwijs.
Verder kijken
Anna Bosman heeft ook een eigen website met een totaaloverzicht van haar publicaties: Wetenschap is kunst
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Artikelen van deze auteur

Fonologisch gebaseerd leesonderwijs in het ZML
Anna Bosman

Zo leer je alle kinderen rekenen
Anna Bosman

Spelling en expliciete instructie
Anna Bosman

Fonologische vaardigheden van leerlingen in het ZML-onderwijs
Anna Bosman

Meerkeuzeopgaven van de Cito-spellingtoets zijn echt niet valide
Anna Bosman

Spellingvaardigheid en leren spellen (1) - relatie spellen en lezen
Anna Bosman

Spellingvaardigheid en leren spellen (2) - de speller
Anna Bosman

Spellingvaardigheid en leren spellen (3) - de instructie
Anna Bosman

Spellingvaardigheid en leren spellen (4) - instructiemethoden
Anna Bosman

Spellingvaardigheid en leren spellen (5) - toetsen
Anna Bosman

Positieve ervaringen met het lettertype ‘Dyslexie’: Een placebo effect?
Anna Bosman

Zo leer je kinderen lezen en spellen
Anna Bosman

Depressie en angst bij basisschoolleerlingen met dyslexie
Anna Bosman

Behandeling van dyslexie met de FL methode
Anna Bosman

Spellingbewustzijn kan met een korte training gestimuleerd worden
Anna Bosman

Leren stellen en niet vergeten correct te spellen - Het succes van de zelfcorrectietraining
Anna Bosman

Cito spellingtoets ter discussie
Anna Bosman
[extra-breed-algemeen-kolom2]