Hartger Wassink

Organisatiepsycholoog

Website: Professionele dialoog
LinkedIn profiel Hartger Wassink

Hartger Wassink is zelfstandig onderwijsadviseur  en -begeleider, met name op gebied van leiderschap, bestuur en toezicht. 

Hartger over zichzelf:

Mijn missie is om leidinggevenden, bestuurders en toezichthouders inspiratie en voldoening te laten ervaren in hun werk, als rolmodellen van professioneel samenwerken-in-dialoog voor hun organisaties. Als zij geïnspireerd zijn om hun werk integer en effectief te doen, geeft dat professionals de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen voor het bouwen aan een duurzame, rechtvaardige en vreedzame samenleving. Ik doe mijn advieswerk met name in het onderwijs, maar ben ook actief voor woningcorporaties, zorginstellingen en heel af en toe in de profitsector.

Wat betreft opleiding ben ik organisatiepsycholoog. Sinds mijn promotie op een onderzoek naar leidinggeven in onderwijs ben ik actief op het grensvlak van onderzoek en advies. Betekenisvol onderwijsonderzoek is namelijk mijn andere interessegebied. Aan dit onderzoek heb ik gewerkt voor verschillende instituten, zoals de OU, de HU en tot december 2018 stichting NIVOZ. Vanuit die achtergrond schrijf ik regelmatig stukjes en artikelen over onderwijs, en hoe we dat kunnen verbeteren.

Relatie en dialoog

De verbindende schakel tussen mijn interesses is de gedeelde professionaliteit van leraar, leidinggevende en bestuur. Elementen van die professionaliteit zijn het verantwoorden van keuzes (ook op basis van onderzoek), het creëren van ontmoetingen door dialoog en bovenal oog voor de menselijke relatie.

De kern van mijn werk is het simpele, directe gesprek tussen mensen, waarmee (opnieuw) verbinding kan ontstaan. Ik heb ervaren dat veel problemen ontstaan door een gebrek aan verbinding tussen mensen. Die verbinding kan alleen hersteld worden, wanneer mensen elkaar weer oprecht ontmoeten. Die simpele essentie is helaas vaak naar de achtergrond verdwenen. Waar dat gebeurd is, wil ik helpen de dialoog weer mogelijk te maken.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!


Artikelen van deze auteur

De rol van ouders, aanwijzen en de schoolleider in subjectificatie
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 4
Hartger Wassink
Vrijheid en verantwoordelijkheid als kaders voor ontwikkeling
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 3
Hartger Wassink
Het belang van subjectificatie in het onderwijs
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 2
Hartger Wassink
De macht van de leerkracht
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1
Hartger Wassink
Echte vrijheid in en door het onderwijs
Onderwijs dat vrij maakt
Hartger Wassink
Van hoofd naar hart
Horizontale onderwijsvernieuwing: van hoofd naar hart
Hartger Wassink
Catharsia - Agora onderwijs in Roermond
Catharsia - een andere visie op onderwijs
Hartger Wassink

Wij-leren.nl Academie

Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

[extra-breed-algemeen-kolom2]



 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest