Ilse Erich
Mede-eigenaar TBL Academie
Website: TBL Academie
LinkedIn profiel Ilse Erich
Onderwijskundige en TBL
Ilse Erich is mede-eigenaar van het opleidingsinstituut voor Team-based Learning (TBL). Als onderwijskundige was zij (onder de naam Joy de Vries-Erich) in de afgelopen 10 jaar werkzaam binnen het academisch medisch onderwijs met expertise in de domeinen: curriculum ontwikkeling en docentprofessionalisering.
Zoekend naar innovatieve manieren om onderwijs effectiever en aantrekkelijker in te richten, heeft zij het Team-based Learning (TBL) omarmd. Team Based learning (TBL) is een bewezen effectieve, activerende werkvorm/onderwijsconcept waarin studenten actief samenwerkend leren en verantwoordelijk worden gehouden voor zowel individuele- als teamprestaties.
De nadruk bij TBL ligt op de toepassing van kennis die middels zelfstudie is opgedaan en getoetst. Toepassing van kennis kan gebeuren in de vorm van complexe casuïstiek, het oplossen van authentieke problemen, bespreking van juridische en/of ethische dilemma’s, al dan niet in interprofessionele teams.
Werkzaamheden
In Amerika volgde Erich de opleiding voor TBL Trainer Consultant en is de eerste gecertificeerde TBL ‘train de trainer’ in Nederland. Zij wordt regelmatig gevraagd om teams van docenten, leraren, curriculumontwikkelaars en/of onderwijskundigen bekend te maken met de TBL principes en te coachen bij het herschrijven van bestaande onderwijsmaterialen, nieuw te ontwikkelen materiaal of de implementatie van TBL op curriculumniveau.
De stap naar een eigen bedrijf was snel gezet waarmee haar werkveld zich heeft uitgebreid naar andere landen binnen Europa waaronder België. Regelmatig geeft zij workshops over TBL op (inter)nationale congressen en doet wetenschappelijk onderzoek naar o.a. de effectiviteit van TBL.
Vanaf juli 2019 neemt Erich het voorzitterschap over van de Europese TBL Community (ETBLC) waarin docenten en onderwijsinstellingen ondersteuning krijgen bij de implementatie van TBL in hun studieonderdeel of curricula.