Gerard Melis
Orthopedagoog/gz-psycholoog, onderwijsadviseur en ontwikkelaar
Website: Boom Test Uitgevers
LinkedIn profiel Gerard Melis
Loopbaan
Tot 1976 was hij als onderwijzer werkzaam in het gewoon lager onderwijs en in diverse typen van buitengewoon/speciaal onderwijs.Daarna werkte hij een aantal jaren op de afdeling klinische-neurofysiologie van het Epilepsiecentrum Kempenhaeghe alsmede op de daaraan verbonden school voor speciaal basis- en voortgezet onderwijs.
In 1977 studeerde hij cum laude af aan de Rijksuniversiteit Utrecht als psychodiagnostisch geschoold orthopedagoog, met leerstoornissen als specialisatie en onderwijsbevoegdheid voor psychologie.
Vanaf 1979 was hij senior adviseur bij DOBA Onderwijsadviseurs en Fontys OSO, waarbij zijn werkzaamheden betrekking hadden op nagenoeg het gehele spectrum van de integrale leerlingenzorg in zowel regulier als speciaal basis- en voortgezet onderwijs in zowel direct uitvoerende als beleidsadviserende zin. Tevens ontwikkelde hij een diversiteit aan producten en verzorgde hij scholingen, coaching en begeleiding.
In de jaren rond de eeuwwisseling verrichtte hij voornoemde werkzaamheden ook ten dienste van een RSV-VO, en was hij zowel secretaris van de PCL als van een RVC-VO.
Vanaf 2006 werkte hij tot aan zijn pensionering binnen Sg Were Di, een brede scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs, als stafmedewerker ten behoeve van de integrale leerlingenzorg en passend onderwijs.
Publicaties
Gerard Melis heeft diverse publicaties op zijn naam staan waaronder enkele boeken:• Leerstoornissen en cognitieve stijl (1981). Orthovisies 13. Wolters Noordhoff, Groningen.
• Leerlingkenmerken en zorgbreedte. Naar onderwijsarrangementen voor kinderen met leerproblemen in het basisonderwijs (1985). Didactische reeks. Elsevier, Amsterdam.
• Het SAVU-leerlingvolgsysteem. Functie-Opzet-Invoering (1989). CPS/School en Begeleiding-reeks voor de onderwijspraktijk. (met F.R. Sonsma) Christelijk Pedagogisch Studiecentrum. Hoevelaken. Berkhout BV. Nijmegen.
• DLE Boek; voor alle [geautomatiseerde] Leerlingvolgsystemen die werken met DLE-schalen (1995). Berkhout Nijmegen BV. Boom test uitgevers, Amsterdam 2008 4e druk.
• Kenmerken van zorgleerlingen in het vmbo; bezinning op het leerwegondersteunend onderwijs. Fontys-OSO reeks (2003). Met Bijlagenbundel. Garant Antwerpen Apeldoorn 2003.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!