Auteurs
Albert de Boer Alex de Bruijn Angela Kouwenhoven Anna Bosman Anton Horeweg Arjan Clijsen Bas ter Avest Bea Pompert Casper Hulshof Ceciel Borghouts Dick van der Wateren Dirk van der Wulp Dolf Janson Elena Carmona van Loon Eleonoor van Gerven Erna Brummel Eveline van Baalen Ewald Vervaet Filip Dochy Gerard Melis Gerdineke van Silfhout Gert Biesta Guus Geisen Harm Klifman Harry van de Pol Hélène van Oudheusden Henk Galenkamp Henk Sissing Herman Kolthof Ivo Mijland Jan Jutten Jelte van der Kooi Jos Cöp Karen Heij Karin van de Mortel Kees van Overveld Lia Voerman Lia Voerman en Frans Faber Luc Stevens Marcel Schmeier Marcel van Herpen Marjoke Hinnen Marjolein Zwik Marléone Goudswaard Martie de Pater Michel Verdoorn Miriam de Heer Naomi Mertens Noëlle Pameijer Paul Filipiak Peter de Vries Peter de Vries Peter Mol René Leverink Robert-jan Simons Ronald Dulmers Sieneke Goorhuis Sonja de Lange Sylvia Peters Tanja van Beukering Teije de Vos Tijl Rood Ton van der Valk Wendy Brasz en Myra den Haan Wijnand Gijzen Wilfred Rubens Willem de Jong Yvonne van Sark
Gastauteurs
Anke de Boer Anne van Hees Arnold Jonk Bob van der Meer Ernst van Grol Gert de Graaf Hanne Touw Hanno van Keulen Hans van Rijn Inge Verstraete Ingrid van Essen Jacqueline Visser Job van Velsen Joep Derkx Joop Stroes Joris Spekle Lex Hupe Lisanne van Nijnatten Louise Berkhout Maarten Massink Marion van Olst Monique Baard Nina Boswinkel Pepijn Dousi Peter Ruit Pieter Snel Sandra Koot Sanne van den Hoek Terry van de Beek Vera Meewis
Auteurs opinie
Laura Batstra Rijk van Ommeren Steven Pont
Redactie
Annemieke Top Arja Kerpel Bas van Dijk Helèn de Jong Korstiaan Karels Machiel Karels Marleen Legemaat

 

Gerard Melis

Orthopedagoog/gz-psycholoog, onderwijsadviseur en ontwikkelaar

Website: Boom Test Uitgevers
LinkedIn profiel Gerard Melis

Gerard Melis (1949) (orthopedagoog-generalist/gz-psycholoog) heeft zich in zijn werkzaamheden, opleidingen en ontwikkeling in belangrijke mate laten leiden door zijn ervaringen tijdens zijn onderwijzersopleiding aan de Kweekschool te Steenwijkerwold. Tijdens die opleiding, de kweek- en hospiteerperiodes, raakte hij gegrepen door kinderen bij wie de ontwikkeling van het schoolse leren niet – als ware het – ‘vanzelf’ verliep; kinderen bij wie het leren zich niet ontwikkelde ondanks maar juist dankzij de leerkracht en de interventies die gerealiseerd werden.
 
Wat te doen als de gebruikelijke methodeaanpak onvoldoende effect blijkt te hebben en je getrokken wordt naar een mysterieuze zoektocht naar het Wat, Hoe en Waarom in de interactie tussen kind en onderwijsleersituatie gericht op het achterhalen van welke aanpak dan wel tot succes kan leiden. Richtinggevend daarbij was steeds een ‘gouden regel’ van de hoofdzuster van de Kweekschool: Wanneer je als onderwijzer geconfronteerd wordt met gedrags- of leerproblemen in je klas, dien je je als onderwijzer steeds als eerste de vraag te stellen: ‘Wat heb ik niet goed gedaan?’ in plaats van de bron van het probleem direct bij het kind te zoeken laat staan te leggen. Die achtergrond heeft een grote rol gespeeld bij zijn keuze om naast zijn werk als onderwijzer te gaan ‘doorstuderen’.

Loopbaan

Tot 1976 was hij als onderwijzer werkzaam in het gewoon lager onderwijs en in diverse typen van buitengewoon/speciaal onderwijs.
Daarna werkte hij een aantal jaren op de afdeling klinische-neurofysiologie van het Epilepsiecentrum Kempenhaeghe alsmede op de daaraan verbonden school voor speciaal basis- en voortgezet onderwijs.
 
In 1977 studeerde hij cum laude af aan de Rijksuniversiteit Utrecht als psychodiagnostisch geschoold orthopedagoog, met leerstoornissen als specialisatie en onderwijsbevoegdheid voor psychologie.
 
Vanaf 1979 was hij senior adviseur bij DOBA Onderwijsadviseurs en Fontys OSO, waarbij zijn werkzaamheden betrekking hadden op nagenoeg het gehele spectrum van de integrale leerlingenzorg in zowel regulier als speciaal basis- en voortgezet onderwijs in zowel direct uitvoerende als beleidsadviserende zin. Tevens ontwikkelde hij een diversiteit aan producten en verzorgde hij scholingen, coaching en begeleiding.
 
In de jaren rond de eeuwwisseling verrichtte hij voornoemde werkzaamheden ook ten dienste van een RSV-VO, en was hij zowel secretaris van de PCL als van een RVC-VO.
 
Vanaf 2006 werkte hij tot aan zijn pensionering binnen Sg Were Di, een brede scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs, als stafmedewerker ten behoeve van de integrale leerlingenzorg en passend onderwijs.

Publicaties

Gerard Melis heeft diverse publicaties op zijn naam staan waaronder enkele boeken:
• Leerstoornissen en cognitieve stijl (1981). Orthovisies 13. Wolters Noordhoff, Groningen.
• Leerlingkenmerken en zorgbreedte. Naar onderwijsarrangementen voor kinderen met leerproblemen in het basisonderwijs (1985). Didactische reeks. Elsevier, Amsterdam.
• Het SAVU-leerlingvolgsysteem. Functie-Opzet-Invoering (1989). CPS/School en Begeleiding-reeks voor de onderwijspraktijk. (met F.R. Sonsma) Christelijk Pedagogisch Studiecentrum. Hoevelaken. Berkhout BV. Nijmegen.
• DLE Boek; voor alle [geautomatiseerde] Leerlingvolgsystemen die werken met DLE-schalen (1995). Berkhout Nijmegen BV. Boom test uitgevers, Amsterdam 2008 4e druk.
• Kenmerken van zorgleerlingen in het vmbo; bezinning op het leerwegondersteunend onderwijs. Fontys-OSO reeks (2003). Met Bijlagenbundel. Garant Antwerpen Apeldoorn 2003.

Artikelen van deze auteur

Uitleg DLE
Het verantwoord gebruik van DLE’s
Gerard Melis
DLE kritiek weerlegd
De kritiek op DLE’s weerlegd
Gerard Melis
DLE geschiedenis
Geschiedenis van het DLE
Teije de Vos
Ontwikkelingsperspectief
Een alternatieve benadering voor het opstellen van het ontwikkelingsperspectief in het reguliere basisonderwijs
Gerard Melis

Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]

Gerard Melis



Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.