Wees welkom op het Onderwijsfestival 2025!

Kindgesprekken - ontwikkelgesprekken

Dossier: alle informatie over Kindgesprekken - ontwikkelgesprekken

Kindgesprekken zijn gesprekken tussen een leraar of begeleider en een leerling waarin de stem van het kind centraal staat. Het doel van deze gesprekken is om kinderen actief te betrekken bij hun eigen leerproces en ontwikkeling. Door leerlingen te laten vertellen hoe zij het leren ervaren, waar zij trots op zijn en welke hulp zij nodig hebben, ontstaat er meer eigenaarschap en motivatie.

Een kindgesprek kan verschillende vormen hebben. Soms is het een kort gesprek tijdens de les, waarin de leraar vraagt hoe het gaat of wat er moeilijk is. Het kan ook een gepland gesprek zijn waarin leerdoelen, resultaten en persoonlijke ervaringen uitgebreid besproken worden. Belangrijk is dat het gesprek een open en veilige sfeer kent, zodat het kind zich gehoord en serieus genomen voelt.

Voor leraren vraagt dit om een luisterende houding en het stellen van open vragen. In plaats van alleen te focussen op cijfers of prestaties, gaat het erom samen met de leerling te reflecteren op groei, inzet en leerstrategieën. Dit helpt leerlingen om hun sterke en zwakke punten beter te begrijpen en om actief mee te denken over hun eigen ontwikkeling.

Kindgesprekken dragen bij aan een positief pedagogisch klimaat. Leerlingen ervaren dat hun mening ertoe doet en dat ze invloed hebben op hun leerproces. Voor scholen zijn deze gesprekken een waardevol instrument om beter zicht te krijgen op de behoeften van kinderen en om onderwijs daarop af te stemmen. Zo versterken kindgesprekken de relatie tussen leraar en leerling en bevorderen ze het welbevinden.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 oktober 2025

Ontdek meer


Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 4000+ artikelen.