Potentieelgericht onderwijs

Bij potentieelgericht onderwijs staan de mogelijkheden van het kind centraal.

Potentieelgericht onderwijs wil de mogelijkheden van het kind tot ontwikkeling brengen en vandaaruit het onderwijs organiseren.

Bij potentieelgericht werken is er een natuurlijke verbinding tussen pedagogiek en didactiek. Er wordt gewerkt vanuit een integrale benadering, maar de pedagogiek staat in deze onderwijsvisie voorop.

Qua onderwijsmodel wil men bij potentieelgericht onderwijs het liefst uit de buurt blijven van het leerstofjaarklassensysteem. Werkvormen en organisatievormen die door potentieelgericht onderwijs veel worden gebruikt zijn:
- groepsdoorbrekend werken op niveau
- projectmatig werken in groepen
- gepersonaliseerd leren
- onderzoekend leren
- interactieve instructie

Potentieelgericht onderwijs leunt vrij zwaar op elementen uit ontwikkelingsgericht onderwijs en ervaringsgericht onderwijs. Zo worden betrokkenheid en welbevinden gezien als belangrijke graadmeters van goed onderwijs.

De opbrengsten van het onderwijs op een school die potentieelgericht werkt:

- Leerlingen die graag nieuwe dingen leren en regie ervaren over hun eigen leerproces.
- Leerlingen die in verbinding zijn met zichzelf en de ander.
- Leerlingen die terugkijken op een “gelukkige” schooltijd.
- Leerlingen die bij de kernvakken veel succeservaringen opgedaan hebben. “Ik kan het!” … “Ik deed het!”
- Leerlingen die weten wat hun talenten zijn.
- Leerlingen die eind groep 8 nog steeds nieuwsgierig en onderzoekend in hun wereld staan.
- Leerlingen die op cognitief gebied presteren overeenkomstig hun leerpotentieel … 

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.