Kennisplatform
Schrijf nu in voor boeiende gratis webinars en leermodules!

Bias bij toetsen

Dossier: alle informatie over Bias bij toetsen

Wat is bias?

Bias in toetsing verwijst naar een systematische vertekening in de manier waarop toetsscores de werkelijke kennis, vaardigheden of competenties van de getoetste personen weergeven. Dit betekent dat sommige groepen deelnemers onterecht bevoordeeld of benadeeld kunnen worden door de manier waarop een toets is ontworpen, uitgevoerd of geïnterpreteerd. Bias in toetsen kan verschillende oorzaken hebben en op verschillende manieren tot uiting komen:

1. Culturele bias: Wanneer de inhoud van een toets of de context van de toetsvragen meer aansluit bij de ervaringen, waarden, of kennis van bepaalde culturele of etnische groepen dan bij anderen, kan dit leiden tot ongelijke prestaties die niet noodzakelijkerwijs de werkelijke vaardigheden of kennis van de deelnemers weerspiegelen.

2. Taalbias: Toetsen die taalgebruik vereisen dat niet aansluit bij het taalgebruik van alle testnemers (bijvoorbeeld door dialecten of tweede-taalvaardigheden) kunnen sommige leerlingen benadelen, zelfs als de toets bedoeld is om een andere vaardigheid te meten.

3. Socio-economische bias: Toetsvragen die kennis of ervaringen veronderstellen die meer voorkomen bij leerlingen uit hogere socio-economische klassen kunnen leiden tot bias tegenover leerlingen uit lagere socio-economische klassen.

4. Genderbias: Als de toetsvragen of -taken systematisch voordeliger zijn voor leerlingen van een bepaald geslacht, door stereotyperingen of ongelijke verwachtingen, is er sprake van genderbias.

5. Bias door toetsvorm: Sommige toetsvormen kunnen in het voordeel of nadeel werken van bepaalde groepen leerlingen. Bijvoorbeeld, leerlingen met bepaalde soorten leerstoornissen kunnen nadeel ondervinden bij bepaalde soorten vraagstellingen of toetsformaten.

Het identificeren en verminderen van bias in toetsing is essentieel om eerlijke en gelijke onderwijskansen te garanderen. Dit kan onder andere door zorgvuldige ontwikkeling en review van toetsmaterialen, het gebruik van diverse toetsmethoden, en het opleiden van toetsontwikkelaars en docenten in het herkennen en aanpakken van mogelijke bronnen van bias.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 26 februari 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Wat kun je wel en niet met toetsen in het onderwijs?Wat kun je wel en niet met toetsen in het onderwijs?
 Wij-leren.nl Academie
Bouwen in de midden- en bovenbouwBouwen in de midden- en bovenbouw
 Medilex Onderwijs

Samenvatting

Centrale eindtoets
Eindtoets basisonderwijs kiezen
Machiel Karels
wat is de doorstroomtoets
Wat is de doorstroomtoets?
Machiel Karels
Effect woordbeoordelingen op schoolrapport in plaats van cijfers bo
Het effect van tekstuele beoordelingen op basisschoolrapporten
redactie

Opinie

Publicatie eindtoets
Rankinglijst scores eindtoets verwerpelijk
Machiel Karels
Havo is geen optie
Havo is geen optie
Peter de Vries
Kansengelijkheid en kansrijk adviseren
Klasse(n)! Over ouders, kansengelijkheid en kansrijk adviseren
Peter de Vries

Verdieping

leren is hoofdzaak, diploma bijzaak
Leren is hoofdzaak, diploma's een bijzaak
Joost van der Horst
Gelijke kansen
Sociaal milieu nog altijd van invloed op schoolloopbaan
Annemieke Top
Teaching to the test
De vicieuze cirkel van teaching to the test
Marjolein Zwik
Opbrengst toetsen en doel van onderwijs
Toetsen maken: Dat is niet het doel van ons onderwijs!
Dolf Janson
Hoe de doorstroomtoets het curriculum en het onderwijsmodel bepaalt
Toetsing in het basisonderwijs: nuttig of belemmerend?
Karen Heij
Beoordeling LVS toetsen
Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS
Corine Treffers
Pisa ranking
PISA: Wat je niet zaait, kun je niet oogsten
Karen Heij
De oplossing voor de crisis in het taalonderwijs: Vakmanschap Centraal
Jacquelien Bulterman
Kansenongelijkheid in het onderwijs
Aan de slag met kansenongelijkheid in het onderwijs
Jaap Versfelt
Toetsing inzetten voor kansengelijkheid
Selecteren: we willen het niet, maar we doen het voortdurend
Karen Heij
10 problemen Eindtoets
10 pittige problemen met de Eindtoets Basisonderwijs
Machiel Karels
Schooladvies - deel 1 - proces
Passend schooladvies (1): Het proces achter een passend schooladvies
Nico den Breejen
Schooladvies - deel 2 - bouwstenen
Passend schooladvies (2): De bouwstenen voor een passend schooladvies
Nico den Breejen
schooladvies - deel 3 - welk gewicht?
Passend schooladvies (3): De rol van toetsen en leerkrachten bij het schooladvies
Nico den Breejen

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 4000+ artikelen.