Kennisplatform
Alles over een passend schooladvies!

Het verandermodel van Knoster

Dossier: alle informatie over Het verandermodel van Knoster

Het verandermodel van Knoster is een praktisch en inzichtelijk raamwerk dat helpt om complexe veranderprocessen in organisaties, zoals scholen, te begrijpen en succesvol te begeleiden. Het model identificeert vijf essentiële elementen die nodig zijn voor een geslaagde verandering: visie, vaardigheden, middelen, plan en motivatie.

  • Visie: Een gedeelde visie geeft richting en voorkomt verwarring. Zonder visie begrijpen medewerkers niet waarom de verandering nodig is.
  • Vaardigheden: Medewerkers moeten over de juiste kennis en vaardigheden beschikken. Gebrek hieraan kan leiden tot angst of onzekerheid.
  • Middelen: De juiste middelen, zoals tijd, geld en hulpmiddelen, zijn essentieel. Een gebrek aan middelen veroorzaakt frustratie.
  • Plan: Een helder en uitvoerbaar plan zorgt voor structuur. Zonder plan ontstaat chaos.
  • Motivatie: Medewerkers moeten gemotiveerd zijn om mee te werken aan de verandering. Bij een gebrek aan motivatie ontstaat weerstand.

Het model benadrukt dat alle elementen aanwezig moeten zijn om een verandering succesvol te laten verlopen. Ontbreekt één element, dan kan dit de voortgang van het proces ernstig belemmeren. Het verandermodel van Knoster wordt veel toegepast in het onderwijs bij bijvoorbeeld curriculumvernieuwingen en pedagogische hervormingen, omdat het een helder overzicht biedt van de voorwaarden voor verandering.

Het verandermodel van Knoster ziet er als volgt uit:

Verandermodel Knoster

Klik op de afbeelding voor een vergroting in een nieuw venster.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 30 december 2024

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Hoe organiseer je leerzame PLG's?Hoe organiseer je leerzame PLG's?
 Wij-leren.nl Academie
Burgerschap: noodzaak of hype?Burgerschap: noodzaak of hype?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Handboek professionele schoolcultuur
Handboek professionele schoolcultuur
Machiel Karels
Professioneel leren
Heeft nascholing zin? Tien principes voor succesvolle professionalisering
Korstiaan Karels
Duurzame schoolontwikkeling
Duurzame schoolontwikkeling
Myriam Lieskamp
pedagogische sensitiviteit
Werken aan pedagogische sensitiviteit in je team
Myriam Lieskamp
Van deze rotonde
Hoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling
Myriam Lieskamp
Leiding geven aan een lerende school
Leiding geven aan een lerende school
Machiel Karels
Leren in verbondenheid
Leren in verbondenheid - Praktisch boek over PLG's
Machiel Karels
Professionele groei van leraren en andere onderwijsprofessionals. Grip op leren.
redactie
Professionele Leergemeenschap het handboek
Professionele Leergemeenschap - het handboek
Machiel Karels

Samenvatting

Onderwijs- en schoolontwikkeling
Onderwijs- en schoolontwikkeling: veranderingen doorvoeren
Machiel Karels

Verdieping

Elementen veranderproces onderwijs
Vijf elementen voor succesvol veranderen binnen het onderwijs
Sietske van der Wegen
Veranderen door ruimte te bieden aan professionals
Anders veranderen door ruimte bieden aan professionals
Jos Cöp
Toekomstbestendig onderwijs
Deze 12 onderwijsveranderingen zijn kindgericht en toekomstbestendig
Machiel Karels
Kunstintegratie: barrières en succes
Kunstintegratie: opbrengst en veranderproces
Vera Meewis
Kindgericht onderwijs
Van jaarklassensysteem naar kindgericht onderwijs
Machiel Karels
Leren samen leren
De meerwaarde van professionele leergemeenschappen en lerende netwerken
Naomi Mertens
Toezicht onderwijskwaliteit
Toezicht houden op onderwijskwaliteit is niet zo ingewikkeld
Harm Klifman
Duurzame schoolontwikkeling
Duurzame schoolontwikkeling: werken aan het schoolplan in een lerende organisatie
Jan Jutten
Communicatie in school
Goede communicatie in een school
Jan Jutten
Oud zeer in schoolorganisaties en weg tot herstel
Oud zeer in schoolorganisaties
Henk Galenkamp
De staat van het onderwijs in 2020
De Staat van het Onderwijs 2020
Myriam Lieskamp
Succesvolle transitie kenmerken naar IKC
Een succesvolle transitie naar een IKC heeft deze zes kenmerken
Joost Karels
Leven lang leren: uitdaging!
Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs
Myriam Lieskamp
Het waarom en het hoe van veranderen
Aan de slag met onderwijsvernieuwing
Jaap Versfelt
Onderzoekscultuur op school
Een onderzoekscultuur op school?
Jaap Versfelt
Tien werkzame principes voor een lerend team
10 werkzame principes voor professionele ontwikkeling en innovatie
Machiel Karels
Voorkom vastlopen onderwijsverandering
Hoe voorkom je dat een onderwijsverandering vastloopt?
Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.